Aşa stând lucrurile şi poziţionarea lor faţă de valorile pe
care le presupune apartenenţa la Uniunea Europeană este foarte diferită. Ceea
ce reprezintă „statul de drept” pentru PNL nu este valabil pentru PSD. Se
înţelege că şi pentru celelalte partide lucrurile stau la fel. „Independenţa
justiţiei” este într-un fel înţeleasă de USR, în alt fel de ALDE. Nici unii,
nici alţii nu cred în propriile convingeri, rostite de dragul celor care-i
ascultă. :i pe care vor să-i atragă de partea lor.
Să nu se creadă că PNL a ajuns cu adevărat susţinătorul
procurorilor în varianta DNA sau a amestecului SRI în treburile judiciare. Şi-a
găsit doar o nişă, un ascunziş din care poate trage în PSD cu toate armele.
„Justiţia independentă” în varianta PSD ascunde la fel de multe capcane
politice.
Restul partidelor nu fac altceva decât să cânte variaţiuni
pe aceleaşi teme dictate de cele două partide mari. Uneori se inversează
rolurile. Partidele mari împrumută de la partidele mici subiecte, teme de
dezbateri care reuşesc să se extindă la nivel naţional. Întrebarea fundamentală
este cine reuşeşte să adune roadele? În coşul cărui partid se adună voturile în
cazul Laura Kovesi? Din campania dusă împotriva procurorilor, dar şi din
campania dusă de procurori împotriva ordonanţei PSD, indiscutabil se câştigă de
cineva capital electoral? Cine câştigă respectivul capital? În niciun caz PSD
sau ALDE. Cu siguranţă nici PMP sau Pro România. Campania anti-Kovesi şi
anti-procurori aduc voturi pentru susţinători. Mai multe pentru USR-PLUS sau
pentru PNL?
La astfel de întrebări încearcă să răspundă strategii
electorali. Evident, caută răspunsuri pe întrebările care-i frământă pe candidaţi.
O astfel de întrebare este: ce să fac pentru a cuceri alegătorii?
Dar în această fază a campaniei electorale altele sunt
preocupările echipelor alcătuite ad-hoc de partide. În această perioadă se
adună semnăturile necesare pentru înscrierea la alegeri. Şi nu sunt puţine.
Sunt de ordinul sutelor de mii. Pe de o parte nu a început în mod oficial
campania, pe de altă parte alegătorilor li se cere să semneze pentru susţinerea
unui partid. În mod indirect a început campania electorală.
Pentru partidele fără structuri în teritoriu este destul de
dificil să adune mii şi mii de semnături. În acelaşi timp partidele sunt
obligate să ia contact direct cu alegătorii. Vor învăţa ceva din aceste
întâlniri?
De fapt, alegătorul român nu prea ştie ce înseamnă
Parlamentul European. Nu ştie la ce să se aştepte din partea
europarlamentarilor. Instituţiile europene, Consiliul European, Parlamentul
European, sunt noţiuni abstracte. De aici şi slaba prezenţă la vot.
Absenteismul la rândul lui favorizeaă partidele mari, care au
organizaţii în fiecare judeţ, în fiecare oraş, în fiecare comună. O slabă
prezenţă la vot va fi în beneficiul PSD. Pentru a depăşi acest handicap, restul
partidelor vor face o campanie mai agresivă, vor încerca să lămurească oamenii
să se prezinte la vot. Strângerea de semnături este doar faza incipientă.
Adevărata confruntare încă nici nu a început.
Autor: Dumitru
Păcuraru
Sursa: Informaţia
zilei Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu