Vă îndemn să țineți cont de rigorile viitoarei publicații periodice a echipei noastre! Transmit
textual, următoarele recomandări, formulate în ÎNDRUMARUL STILISTIC pentru
doritorii de a publica în Revista USLR, de la poeta acestui moment, Camelia
Radulian, Vicepreședintă a Uniunii
Scriitorilor de Limba Română, Director artistic, editor-coordonator al Revistei
USLR ,,Poduri Literare":
,,Distinși colegi,
Vă mulțumesc pentru
interesul acordat revistei noastre! Am selectat o parte din textele trimise de
dumneavoastră spre analiză/ publicare și
îi felicit pe cei care își vor regăsi
creațiile în acest număr al revistei!
Am constatat, ca generalitate, o tendință pronunțată
spre un limbaj stilistic destul de vetust și
osificat, cu expresii previzibile, excesiv de formale, rigide, inclusiv la
textele în proză sau în cele de analiză critică.
Din acest motiv, cei care nu vă regăsiți în acest număr al revistei, și nu numai, vă rog să rețineți
că nu sunt admise spre publicare textele care conțin
diminutive și expresii foarte dulci,
textele declarative, siropoase, care abundă în înlănțuiri de metafore previzibile, mărturisiri directe ale dorului,
admirației și suferinței, poeziile
demagogice, lozincarde, angajate.
În spiritul racordării revistei noastre la limbajul
contemporaneității și actualității,
vă rog să evitați cuvinte din acest
registru:
jale, dor, mângâiere, sărut, inimă, chin, îngeraș, dulce, oftat, mirositor, parfumat, etc.
și sintagme de
genul: dulce sărut, mi-ai furat inima, ne-am înlănțuit, iubire divină etc.
Vă rog, de asemenea, să evitați
portretele fizice și morale în poezie,
fiindcă sunt inactuale, obsolete.
Poezia și proza
modernă nu mai operează cu declamații
sentimentale și nici cu exteriorizarea
gingășiei sentimentelor. Așadar, vă rog insistent să evitați clișeele
și să îndrăzniți asocieri noi de imagini și
sonorități, să încercați să abordați
inclusiv brutalul, sordidul, plictisul, urbanul, micile dureri sau bucurii
jurnaliere, să ridicați la rang de
stare poetică orice episod de viață,
oricât de neînsemnat. ( Exemple - Un poștas
a adus o scrisoare. O albină s-a așezat
pe zidul bisericii. Un bătrân a prins un fluture. La o fereastră sunt gratii
ruginite și o perdea ruptă etc. etc.)
Din orice mică întâmplare se poate contura un tablou cu încărcătura imagistică și emoțională
a unui haiku.
Poezia de dragoste, pentru că s-a scris atât de multă și atât de bună, a recurs și a epuizat aproape toate mijloacele de
exprimare. Așadar, nu scrieți poezie de dragoste dacă nu o puteți face la modul excepțional și dacă nu puteți aduce ceva nou în bagajul ei stilistic!
Vă rog să rețineți că poezia modernă tratează preponderent
stări emoționale contradictorii,
abisale, halucinante, de negare, de inadaptare, de resemnare, de revoltă,
sarcasm, ironie etc. și tablouri
cotidene. Sunt de evitat poeziile de dragoste, despre părinți, despre anotimpuri și patriotice, fiindcă tratarea lor implică o excepțională putere de inovație imagistică și
stilistică.
Pentru un tranzit nu numai plăcut, ci fascinant spre lirica
actuală, vă propun lecturi exemplificative din Pablo Neruda, Cesare Pavese,
Alain Bosquet, Ileana Mălăncioiu, Cezar Ivănescu, Gellu Naum, Angela Marinescu,
Ana Blandiana și George Trakl.
Vă aștept în
continuare, cu drag și interes, creațiile!"
USLR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu