de Nicolae Goja
Protestatarii „rezist” afişează sloganuri radicale, dar
efectele politicii pe care o critică au cauze și
condiționalități ce nu pot fi înlăturate printr-un simplu miting. Dacă liderii
ideologici ai rezistenței civice nu vor
direcționa mișcarea spre idei nonviolente, vor cădea în poncifuri și amenințări
securiste. Esența democrației este votul popular, nu protestul
general!
Ca idee de bază, lupta anticorupție pare să fie justificată, dar nu înseamnă că este și practică, de vreme ce idealul „fără corupție” nu are susținere
majoritară și nu poate fi justificat
financiar. Putem inventa zilnic un alt țel,
la fel de valabil: fără evaziune fiscală, fără leneși, fără distrugerea bunului public… Comportamentul în mulțime diferă de cel individual. La adăpostul
anonimatului, omul face fapte pe care singur nu le-ar face niciodată. Sub
influența grupului, omul altfel rațional devine adesea lipsit de minte și psihologic nu este de recunoscut. Cultura
sub presiunea turmei ideologice devine incultură.
Protestele sînt permise doar pînă la limita acceptării
pluralismului politic, dar acest prag este trecut. Dacă alegătorii votează un
partid, nu există nici o cale de anulare a voinței
lor, balanța puterii poate fi schimbată
o dată la patru ani. Revolta civică are accente autoritariste, ceea ce se vede
în sloganurile și semnalele de negare
politică, prin ritualurile de esență
violentă. Revoltele trebuie să aibă și
o justificare practică, altfel se diluează nepermis de mult și devin focare de dezordine socială pentru
revoluționarii de bulevard.
Fenomenul seamănă cu o epidemie, izbucnește periodic și
statul nu găsește căi de contracarare.
Situația este similară cu cea din Franța și
din alte țări consolidate democratic,
aflate în recesiune și criză economică,
de care profită liderii extremiști.
Revoltații nu se bazează pe lege, nici
pe civism, ci pleacă de la intuiția greșită că ei știu
ce e mai bine pentru toți. Politica se
face ascultînd toate părțile
interesate, voința de putere fiind
limitată de compromis.
Protestele sînt îndreptate împotriva legilor din justiție, opoziția
nu acceptă modificarea Codului penal, pe motivul că relaxarea anticorupției ar favoriza gulerele albe și mai ales guvernanții. Îngrijorarea are un sfîrșit
previzibil, mitul că starea de protest continuu va aduce ordinea în societatea
românească se va dărîma.
Protestatarii întrețin
climatul de nesiguranță, lasă impresia
că dețin adevărul și cunosc cine-i vinovatul. Condamnarea unor
oameni înainte de a fi judecați este
lipsită de umanism, a fost practicată pe scară mare în secolul XX, în statele
conduse de partide totalitare. Vezi închisorile politice secrete, precum cea de
la Sighet.
Susținătorii ideilor
de justiție cu orice preț dau exceselor o aparență de democrație.
De fapt, au un comportament antiumanitar, dușmănesc
drepturile și libertățile oamenilor și
sînt pe cale să se abrutizeze, de vreme ce nu respectă demnitatea și valoarea ființei. De la tragerea evreilor de perciuni, făcînd haz de asta, și aruncarea cu pietre în ferestrele caselor
evreiești (în noaptea Învierii lui
Isus), pînă la deportarea evreilor în lagăre, fără reacția societății civile,
n-a fost decît un pas. Nu ne dorim o justiție
prin dreptul forței!
Dacă ținem sus
garda, avem șanse să tindem spre
desărvîrșire socială. Este o iluzie că
noi sîntem perfecți, iar ceilalți din afara grupului nostru merită să fie
disprețuiți.
Tipul acesta de activism politic ni se pare abrutizant, minoritarii ajung să
creadă că au dreptul să moralizeze majoritatea nu doar prin cuvinte, că pot
înlocui acțiunea cu reacțiunea. Noi credem că nu poți convinge poporul prin proteste
intolerante, naive și lipsite de
realism, nici nu poți face ordine prin
venerarea autoritarismului, confundînd oamenii liberi cu condamnații!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu