Autorul ruso-finlandez a scris câteva pagini nepieritoare
despre post. „Te poţi îmbăta nu numai cu băutură. Tot atât de dăunătoare este
şi ameţeala provocată de o prea mare încredere în sine şi de graba trecerii la
faptă. Însufleţit de o râvnă nestăpânită, care se manifestă prin lipsa de
măsură, te apuci să semeni în ogorul duhovnicesc ceea ce ţie ţi se par a fi
jertfe, dar roadele le sunt găunoase: încordarea peste fire, lipsa de răbdare
faţă de greşelile aproapelui, îndreptăţirea de sine.” Adesea observăm cum
creştinii sunt foarte râvnitori, dar prea rar au tipul bun de râvnă. De regulă,
doresc să împlinească doar voinţa lor şi asceza care li se pare potrivită.
Părintele duhovnic este ignorat, iar pericolul disocierii de ceilalţi devine
tot mai prezent. Pildele cotidiene nu lipsesc deloc, din contră, sunt din ce în
ce mai actuale. În atare condiţii, este bine să încercăm să ne păstrăm
echilibrul. Fiind prunci duhovniceşti, prima dovadă de creştere este mergerea
în picioare, dar nici un copil nu reuşeşte să facă acest lucru constant fără
ajutor. Cei lipsiţi de măsură merg puţin şi rar pe drumul duhovnicesc, evitând
orice ajutor din exterior care i-ar face să sporească. Aşa cum spunea un
părinte filocalic: „Cine îşi face voia proprie culege puţin şi rar, lucrând ca
în vis”. O imaginaţie nebuloasă este asceza fără îndrumător. De aceea, roadele
sunt găunoase şi se manifestă de regulă prin mânie necontrolată şi dorinţa de
învăţare a celorlalţi. Dorinţă care se îndeplineşte rareori”. Colliander a avut
asumată lectura Sfinților Părinți: Postul este o ipostază a iubirii şi
dăruirii: vrei să jertfeşti bunătăţile pământeşti pentru a le primi pe cele
cereşti. Mult prea multe gânduri proprii sunt absorbite de grijile pentru hrană
şi ispitele gusturilor: vrei să t eliberezi de ele. Astfel, postul este o
treaptă pe drumul slobozirii şi un sprijin de nelipsit în lupta cu poftele
egoiste. Postul legat de rugăciune este una din cele mai mari comori ale
omenirii, păstrată cu grijă de către acei care au luat vreodată parte la e. În
timpul postului creşte recunoştinţa faţă de Acela Care i-a dat omului putinţa
de a posti. Postul deschide poarta către tărâmuri pe care doar le bănuiai
ceţos: întâmplările din viaţa ce te înconjoară capătă o nouă lumină, clipele
trecătoare capătă şi ele înţelesuri mai bogate. Veghea din ceaţă se preface în
veghe a trezviei; căutarea neliniştită se preschimbă în primirea liniştită,
recunoscătoare şi smerită. Sfinţii Părinţi ne îndeamnă la un post ,,cumpătat”:
nu trebuie ca trupul să slăbească prea mult căci atunci slăbeşte şi sufletul.
Iarăşi, nu trebuie să începi a posti dintr-o dată: toate nevoinţele se fac cu
răbdare şi cu perseverenţă, şi fiecare trebuie să ţină seama de firea şi de
slujba lui. Nu se cuvine a deosebi mâncărurile în curate şi necurate: toată
hrana este de la Dumnezeu, dar sfatul este de a evita acelea care duc la
îngrăşare şi pofte: condimente tari, carne, vin şi celelalte care sunt spre
desfătarea cerului gurii. Deci, pe scurt, se poate mânca ceea ce este ieftin şi
se găseşte la îndemână, ne spun părinţii. Dar prin ,,cumpătat” ei înţeleg o
masă pe zi, şi aceea uşoară, să nu fie pe săturate”. Nu-mi mai rămâne decât să
vă spun dragi cititori să aveți un post
luminat de învățăturile Sfinților Părinți
și să ajungeți să vă bucurați
duhovnicește de vederea Învierii în
Duminica Paștelui.
Ionuț Ţene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu