Unul
dintre lucrurile despre care noi, românii, putem spune că avem ceva ce nu are
nimeni este un cimitir, un cimitir deosebit, care prin nume ne sugerează că e
altfel decât s-ar aștepta să fie o persoană din orice alt colț de pe pământ.
Mai mult decât atât, acest cimitir se integrează într-un ansamblu de mărturii
care oglindesc foarte bine concepția românului despre moarte.
Această lipsă a fricii de moarte o vedem încă de la
daci, care își trimiteau drept soli la zeul lor, Zamolxe, cei mai puternici
flăcăi, pe care îi aveau, aruncându-i și lăsându-i să cadă în săgețile
ridicate. Aceștia nu se sustrăgeau sarcinii lor, ci erau, dimpotrivă, mândri de
onoarea care li se făcea. Tot ei, dacii, erau mai greu de învins în lupte
tocmai pentru că, nefiindu-le frică de moarte, luptau cu mai mult curaj decât
alte popoare.
Vedem apoi această lipsă a fricii în balada Miorița,
care reprezintă unul dintre miturile fundamentale ale poporului român, mitul
transhumanței, pentru care mult timp poporul nostru a fost judecat ca un popor
care se resemnează fără să lupte, care se supune destinului, nefiind înțeleasă
adevărata motivație a gestului ciobănașului care, așa cum bine știm, deși este
înștiințat de către mioara sa năzdrăvană de moartea care îi era pregătită, nu
ia nici o măsură pentru a se salva.
Este adevărat că el se supune într-un fel
destinului, dar gândul lui se îndreaptă spre modul în care ar putea să treacă
în lumea sufletelor împăcat, împlinit, căsătorit. Moartea în sine nu este o
tragedie, pare să ne spună ciobănașul, dar trebuie să ajung în cealaltă lume cu
sufletul împăcat, căsătorit, pentru că altfel ar fi posibil ca sufletul să
nu-și găsească odihna, iar asta ar fi o problemă. Din această cauză el își
înfățișează înmormântarea ca pe o nuntă și din această cauză în lumea
satului continuă să fie încă făcute înmormântările celor tineri necăsătoriți
sub forma unor nunți.
Avem apoi ca mărturie priveghiul morților în lumea
satului, la care participă mai mulți familiari și consăteni, care au sarcina de
a nu-l lăsa singur pe mort pentru trei zile și trei nopți, iar în acest timp ei
joacă, lângă el, tot felul de jocuri, unele distractive.
Cimitirul Vesel de la Săpânța este deosebit ziceam,
dar se integrează perfect în această concepție a românului care crede că
moartea este de fapt doar o întoarcere a noastră într-o lume din care venim, o
întoarcere spre origini. Viața este o paranteză mai lungă sau mai scurtă, iar
moartea înseamnă reintegrarea noastră în elementele naturii din care provenim,
idee foarte bine oglindită de altfel și de poezia lui Mihai Eminescu, Mai am un
singur dor: “Mai am un singur dor/ În liniștea serii/ Să mă lăsați să mor/ La
marginea mării./ Să-mi fie somnul lin / Și codrul aproape,/ Pe-ntinsele ape să
am un cer senin./ Nu-mi trebuie flamuri,/ Nu voi sicriu bogat,/ Ci-mi împletiți
un pat/ Din tinere ramuri.“, dar și de cadrul natural în care ciobanul mioritic
își imaginează și cere să fie înmormântat: “Ca să mă îngroape/ Aice
pe-aproape,/ În strunga cu oi,/ Să fiu tot cu voi;/ În dosul stânii,/ Să-mi aud
cânii“.
Așadar, moartea nu are de ce să fie văzută ca o
tragedie, pentru că ne întoarcem la natura mamă. E adevărat că persoanele dragi
nouă nu le vom mai vedem, dar asta va fi doar pentru o vreme, pentru că mai
devreme sau mai târziu toți o să ne întoarcem la ea, iar într-un sfârșit vom fi
din nou toți împreună.
Nici morții nu sunt în satele maramureșene, dar și
în alte sate din România, scoși în afara satului, la margine de sat, ci găsim
cimitirul în centrul satului, lângă biserică, cei dragi având astfel
posibilitatea să treacă pe la morminte de fiecare dată când merg la biserică și
nu numai. Mai mult decât atât, morții fac parte din lumea satului, continuăm să
ne raportăm la ei, nu au ieșit cu totul din lumea noastră și în unele momente
legate de sărbătorile de peste an se crede că ei umblă liberi prin lumea celor
vii (de exemplu, din joia dinaintea sărbătorii Paștelui și până la Rusalii).
În acest mod este așezat și Cimitirul Vesel din
Maramureș, în centrul satului, lângă biserică. Nu are crucile în culori reci,
așa cum vedem în alte părți ale lumii, ci în culori vii, care ar caracteriza
mai degrabă lumea celor ce încă trăiesc. Pe cruci nu avem epitafe triste, ci
imagini din viața celor morți și scurte poezii care glumesc în vreun fel pe
seama vieții celor înmormântați acolo, care prezintă într-un mod glumeț viața
acestora.
Un exemplu de astfel de poezie ar fi: „Sub această
cruce grea/ Zace biata soacra mea./Trei zile de mai trăia,/Zăceam eu și privea
ea./Voi care treceți pe-aici/ Încercați să n-o treziți,/ Că acasă dacă
vine/Iară-i cu gura pe mine./Da așa eu m-oi purta,/Că-napoi n-a înturna./Cei
care citiți aici Ca mine să nu pățiți./Soacră bună vă găsiți,/Cu ea bine să
trăiți.”, care reușește să redea eternul conflict dintre soacră și noră într-un
mod simpatic și glumeț.
Foarte multe persoane din România, mai ales din
lumea satului, atunci când vorbesc despre moarte, vorbesc în deplină
seninătate, o așteaptă ca pe ceva firesc. Se îngrijesc doar ca înainte să vină
să fi făcut cât mai multe fapte bune, să nu fi făcut rău nimănui, ca să poată
pleca liniștiți, să fie împăcați cu toți cei pe care îi lasă în urmă.
Și unul dintre proverbele românești, sinteză a
înțelepciunii poporului nostru, spune foarte frumos: “Cui îi este frică de
moarte și-a pierdut viața.” Așadar, poporul român știe că viața este un dar, că
trebuie trăită cât mai frumos, în armonie cu semenii și cu elementele naturii,
dar că moartea este și ea ceva tot atât de firesc și că nu trebuie să ne fie frică
de ea. Ar fi nu numai inutil, pentru că oricum nu am putea-o evita, dar ne-ar
face să și pierdem frumoasele și scurtele momente ale vieții care ne-a fost
dăruită, în deplină conștiință a adevărului exprimat de cântecul popular care
spune: “Viața asta nu-i ușoară,/Te ridică, te coboară./Viața asta-i
trecătoare/Ca petalele de floare.”
Lucia Ileana POP, Roma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu