Promotorul și
realizatorul acestei antologii este editorialistul prolific, directorul
editurii eCreator-scriitorul poet Ioan Romeo Rossianu; cartea apare în anul
2020 ca un corolar al atragerii spre comunicare prin scris a creatorilor din
Maramureș și nu numai-de la cei mai în vârstă până la cei mai tineri care, așa
cum afirma Ioan Romeo Rossianu că :„numai în ochii lor abia limpeziți spre
maturitate-putem vedea viitorul și să investim toate cunoștințele, emoțiile și
aprecierea noastră în ei, măcar pentru faptul că și alții, cândva, pe noi,
ne-au învestit cu toate acestea.”
Nu pot să încep prezentarea unora din scrierile
acestei antologii fără Caragiale. El este al nostru, parc-ar trăi chiar și
acum-fiindcă a întrezărit multe din tarele societății românești care s-au
perpetuat până-n zilele noastre-mai ales cele referitoare la politica
alegerilor. Regizorul de azi a lui
Caragiale nu poate ignora tradiția,
pune-n scenă comediile celui mai mare dramaturg al nostru pentru a ne întâlni
și noi cu acele personaje și uneori ne recunoaștem în ele. Prof. Nicolae Dina
scriind articolul „Comicul de limbaj în operele lui I. L. Caragiale” amintește
de dascălul Bazil Drăgoșescu-care l-a învățat pe Caragiale să scrie corect
românește și căruia îi purta o veșnică recunoștință, scrie despre Octavian Goga
care-l botează „Moș Virgulă”(într-adevăr, virgula joacă un rol important în
scrierile lui Caragiale, aceasta putând schimba complet mesajul transmis în
lipsa ei); face o analiză a comicului de limbaj, fraze în care apar
contradicții: „industria românească e admirabilă, dar lipsește cu desăvârșire,
…după lupte seculare care au durat aproape treizeci de ani, …Ghiță Pristanda:
Eu cu cine votez? etc.
Acum mai bine de două veacuri Iancu Văcărescu scria
crezul său în legătură cu această artă a teatrului: „V-am dat teatru,/ Vi-l
păziți/ Ca un locaș de muze;/Cu el curând veți fi vestiți/ Prin vești departe
duse!/ Cu el năravuri îndreptați,/ Dați ascuțiri la minte,/ Podoabe limbii
noastre dați/ Cu românești cuvinte!”
Urmând peste veacuri acest îndemn marele om de
teatru Radu Beligan afirma că: „Teatrul e un act de viață și ca atare el nu are
cum face abstracție de ceea ce a
trăit și de ceea ce a dobândit prin
experiență, cu personaje solid împlântate în real, cu spectacolul întemeiat pe
importanța cuvântului și a trăirii actorului. (Radu Beligan-„luni, marți,
miercuri…”p.97). Astfel Prof. Drd. Petronela Apopei-prof. în județul Harghita
scrie un articol cu titlul: „Teatru,
muzică, poezie-modalități de învățare a limbii române” în care-și descrie
experiența în munca de instruire și educare, dar mai ales de însușire a limbii
române într-o școală cu limbă de predare maghiară- unde dânsa funcționează ca
profesor de limba română,
m-am regăsit
în acest apostolat pe care l-am desfășurat cu mai mulți ani în urmă și mă bucur
că în acest caz „dascălul care e „teatrul” a reușit să-i învețe” multe lucruri
pe elevii de etnie maghiară și să-i apropie de limba română care este limba
țării în care viețuiesc atât ei cât și părinții lor! Dar și poezia și muzica
colindelor a avut un impact pozitiv asupra intelectului acestor copii-elevii
acestei profesoare au reușit să comunice facil în limba română. Felicităm
aceste inițiative moderne în abordarea procesului instructiv-educativ în
școlile cu predare în limba maghiară înfăptuite de prof. Petronela Apopei!
Dragostea față de carte în general și față de
cuvântul scris care se reține în urma lecturării mai multor cărți- a dat naștere articolului „Fragmentarium” scris de Dumitru Augustin Doman
din care reținem la rândul nostru: „Portretul cititorului absolut? Un schelet
cocoșat, deasupra unei cărți cu un strat gros de praf și cu fragmente mici de
file de hârtie zburând prin aer ca puful de păpădie primăvara. sau:
Când chipul
din oglindă e cel adevărat , și nu al tău, trebuie să intri în panică, Când
personajul din carte e cel adevărat, și nu tu, cititorul, e bine să-ți
amintești de Doamna Bovary, de Don Quijote. sau:
Gândirea zboară(și imaginația) iar cuvintele merg pe
jos, iată toată drama scriitorului!”.
Scriitoarea Mioara Bahna publică o recenzie literară
referitoare la piesa de teatru scrisă de Matei Vișniec cu titlul „Mansardă la
Paris cu vedere spre moarte”-piesă scrisă-n 2004 și jucată mai întâi la Cluj,
apoi la Paris- în străinătate, în Franța
unde a trăit autorul până la moarte. Această piesă de teatru se vrea a fi un
omagiu subiectiv adus lui Cioran-lucrare pe care o caracterizează chiar autorul
ei M. Vișniec; în acest fel se aduce-n
prim plan personalitatea lui Emil Cioran luând în considerare viața și opera
lui, personajul principal e marele filozof-dar și „memoria” sa-devine personaj;
el poartă mereu cu sine o cheie-a cărei utilitate a pierdut-o, cu care, uneori,
închide încăperi-unde se află personaje, sugerând poate pierderea accesului la
trecut-o dată cu pierderea memoriei, dar și ireversibilitatea timpului.
Închei analiza aceasta în cuvintele lui Emil Cioran:
„Orice limbă e un continent, un univers, cel care și-o apropie-e un cuceritor.”
Prof. Carmen Mihaela Coca-maestru al sportului,
arbitru federal de gimnastică ritmică și arbitru internațional de gimnastică
ritmică- scriind articolul : „Gimnastica ritmică-artă a mișcării corporale”-dă
o definiție acestei discipline sportive : „care este exclusiv feminină, care
vrea a pune în lumină sufletul și natura femeii. Prin conținutul motric bogat,
prin fluența, armonia și eleganța mișcării corporale, gimnastica ritmică este
situată la granița dintre sport și artă.”
Prin analiza detailată a instrumentelor și a
componentelor acestei arte ca: ținuta artistică, armonia mișcării, amplitudinea
mișcării, ritmul și muzicalitatea, expresivitatea corporală, îndemânarea la
diferite tipuri de exerciții-toate informațiile dezvoltă și precizează ideea că
sănătatea vine din mișcare, exercițiile dau echilibru și fericire omului.
Conf. Univ. Dr. Diana Cozma relatează în „O fărâmă
de vis” cum a luat naștere monologul dramatic „Hăul”-scris în 1994 de
dramaturgul francez Christian Palustran;
prin traducerea și reprezentarea lui pe scena Teatrului de Stat din
Turda în stagiunea 1996-1997 unde rolul principal l-a avut Diana Cosma-în rolul
femeii care-și dorea cu ardoare un copil. Erau mai multe scene: „adevărate
incursiuni în lăuntricitatea ființei
umane…o femeie care rămâne însărcinată de mai multe ori, dar, de fiecare dată,
pierde sarcina.” Visul ei devine un coșmar și astfel obsedată, apare încă un
personaj alături de ea și anume „sălbăticiunea”-tema piesei era de fapt
„maternitatea”.
Spectacolul a fost o reușită din perspectiva
actorului care a încercat să se contopească cu durerea femeii aflate într-un
moment de cumpănă a existenței-iar din perspectiva spectatorului finalul „e
deschis” la interpretare: „Spectacolul se sfârșește pe muchia subțire dintre
real și ireal, o muchie care e asemenea
unei punți de legătură între aceste lumi. Și pentru că femeia își află
împlinirea ca mamă în acest spațiu figurat ca punte între lumi, spectatorul nu
știe dacă femeia își va împlini destinul
ca mamă într-o realitate existențială concretă sau va continua să
bântuie prin culoarele iluziilor sale,
nu știe dacă bebelușul ei va fi o ființă concretă sau va rămâne o fărâmă de
vis.”
Virgil Diaconu precizează în articolul: „Glorioleta
poeziei lui Mircea Cărtărescu”-că ultima carte de versuri a lui M. Cărtărescu: „nu striga niciodată ajutor”
nu poate fi receptată emoțional-cum ar fi și firesc; se spune că sunt versuri
modest-mediocre, un volum care se vinde numai datorită publicității ce i se
face și notorietății autorului-fost lider al generației 80; e o realizare
poetică precară, cu o viziune realist-depresivă, unele poezii de extracție pur
manelistică, expresii contorsionate(„chiar și eu nu plâng”)-expresii eliptice,
filozofie ieftină(„înainte de a fi/ nu am fost/ după ce-am fost/nu voi mai fi/
și nu sunt/ în timp ce sunt/ copil nesăbuit/ mort fără să fi trăit/ viu fără
viață/; giumbușlucuri lingvistice, scriere fără semne de punctuație, cu vers
liber, vers fără imaginație și forță emoțională-acestea sunt atributele în care
este încadrată poezia lui Mircea Cărtărescu de către Virgil Diaconu. De altfel
și M. Cărtărescu recunoaște că: „vânzarea cărții sale nu e deloc o garanție de
valoare.”
Încă o dovadă că: „veșnicia s-a născut la sat” ne
aduce Prof. Univ. Dr. Ilie Gherheș în articolul „Satul maramureșean- topofilie
și identitate națională românească”-scris cu mult suflet, energie și har.
Sentimentul topofiliei se spune că este un „dat esențial” care a fost, a rămas
și va rămâne la noi în satele românești cu referire în special la „spiritul
locului” în Ardeal unde istoria se trăiește mai acut. Dacă odinioară tinerii se
întorceau în țară după câțiva ani de muncă în străinătate, acum sărăcia îi
dezorientează; totuși sufletul autorului Ilie Gherheș e mereu tânăr și
optimist, relatează emoționant unele întâmplări care l-au făcut să creadă în
satul românesc ce va dăinui în eternitate, la fel sufletul de român nu se
schimbă-dovadă stă atitudinea unchiului său Grigore care sărută pământul casei
părintești având credință în spiritul locului natal, aduce exemplul celebrului
taragotist Dumitru Fărcaș care este îngropat
în grădina casei părintești din Dealul Groșilor-și nu în ultimul rând
salutul creștinesc –„Lăudăm pe Iisus!” Care se mai aude în satele românești.
Concluzia autorului-spre deosebire de mulți alți autori care abordează
„tainele” satului românesc este aceea că: „satul românesc nu-i pe moarte, chiar
dacă i se cântă prohodul de atâta și atât amar de vreme.”
Ca un adaos la ceea ce relatează Prof. Univ. Dr.
Nicolae Iuga în articolul „Cum anume literatura de ficțiune poate fi mai
adevărată decât istoria”-la această întrebare aș răspunde și eu afirmativ ca și
autorul aducând ca exemplu literar romanul „Ticăloșii” scris de Astaluș
Ioan-scriitor care prin exercițiul imaginației creatoare își închipuie în mod
realist amănunte din viața și activitatea
„Marelui Învățat” care a fost Gheorghe
Șincai. În acest caz, ca și în multe altele, de altfel-„personajul
literar bate viața”; se povestesc lucruri care s-ar fi putut întâmpla;
Aristotel scria că: „Literatura este mai cuprinzătoare și mai adevărată decât
Istoria”-viața reală este mai puțin reală decât viața descrisă de către Tolstoi în romanul Anna Karenina( a
spus W. James-filozof american)- În legătură cu ideea abordată de Prof. Nicolae
Iuga dacă literatura poate fi „o știință a răului” se răspunde afirmativ-se dau exemple din literatura
clasică: Antigona de Sofocle, Medeea-Seneca, Demonii de Dostoievski etc.
Și, deoarece teatrul e oglinda vieții-Conf. Univ.
Dr. Janosi Maria Magdalena scrie articolul „Teatrul și societatea” dând o
definiție a teatrului ca fiind și „barometrul cultural„; se trec în revistă
primele forme de teatru care au fost consemnate în Tg. Mureș în 1792; au venit
alte trupe de actori în 1932; se prezintă articole din presa vremii în legătură
cu activitatea teatrală, se dau sfaturi: „respectă-l pe actor și nu-l ponegri,
stimate public…actorul nu te distrează doar, ci îți ascute mintea, îți
cizelează sufletul, îți înnobilează inima”-primul teatru permanent în Tg. Mureș
a fost în 1946, apoi cu timpul Teatrul Național din TG. Mureș este structurat
în două companii:„ Liviu Rebreanu” și Tompa Mikloș -fiecare companie are
actorii ei de limba română, respectiv maghiară.
Se spune că în Tg. Mureș în ultimul timp au apărut
companii private de teatru care au identificat constant nevoia unui dialog
între cele două comunități, am realizat că doar cultura le poate apropia , se
zice că „acolo unde școala și familia tac, poate vorbi teatrul”. Deoarece
actorii sunt ochii și urechile societății-un regizor român –Alina Nelega cu
unul maghiar pun în scenă spectacolul „Double Bind” (Legătură dublă)-în care se
inspiră din propria viață, captează bucăți de realitate, e un spectacol din
zilele noastre, un teatru documentar despre conviețuirea româno-maghiară:
„Majoritatea își asumă durerea și mânia. Majoritatea își recunoaște tendințele
dominatoare și abuzive. Majoritatea realizează că nici măcar nu e nevoie de
represiune, pentru că se blochează singură. Majoritatea se simte izolată și
exclusă, în ciuda aparenței de putere, își trăiește durerea și furia de a nu fi
înțeleasă. Majoritatea recunoaște că abuzează uneori, pozând în rolul de
victimă.”
Prof. Dr. Daniel Luca scrie o cronică la Trilogia
Popescu E. Napoleon de Ștefan Goanță care îl are în centru pe adolescentul
Popescu E. Napoleon(Neluțu) și călătoria acestuia între satul natal și orașul
în care urmează liceul-e o călătorie inițiatică în Oltenia anilor 1944-49-ani
în care societatea românească suferă o „ întoarcere când pe față, când pe dos.”
Metoda de cercetare a bolii umane se arată a fi studiul de caz, se definește
boala în general și se analizează boala aceea necunoscută până acum-înnegrirea
sufletului, boala sufletească a statului(a nu face nimic); imagini grotești de
oameni bolnavi, clasificare de boli și bolnavi-o lume demnă de Malraux(Florile
răului) .
O piesă de teatru tragi-comică modernă :„Stripteuse
la Bazin”-scrisă de Cristian Stamatoiu-este prezentată de Conf. Univ. Dr.
Radu-Silviu Olăreanu în articolul cu titlul „Comedie horror sau oroarea de
comedie”-piesa se joacă la Tg. Mureș, acțiunea se petrece în iarna anului 1989,
cu personaje pitorești care vor să creeze o atmosferă de comedie tragică-iar o
replică este semnificativă: „Se scapă lumea de tiranii văzuți care vor fi
înlocuiți cu cei nevăzuți”-zicea unul din personaje pe nume Babu; celelalte
personaje se numeau Șotca, Potcă, Baba, Iada, Moartea, Dezmorțilă…ca într-o
spirală a timpului totul se desfășoară invers, invers…e, de fapt, dimensiunea
timpului din noi care încercăm să amestecăm prezentul cu trecutul și cu
viitorul.
Prof. OLIMPIA MUREȘAN, Liga Scriitorilor
Români, filiala Maramureș, Ulmeni, decembrie 2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu