Astăzi Domnul s-au născut
Sus
în curtea lui Crăciun
S’au
născut un Domn prea bun.
El
in iesle se năştea,
Pre
nuele flori creştea.
Veste
în țară se ducea,
Mai
departe ajungea…
Crăciunul este sărbătoarea Nașterii Domnului Nostru Iisus
Hristos. Este o sărbătoare religioasă a bucuriei și comuniunii, a întâlnirii
între oameni, a vestirii veștii cele bune, a Nașterii Fiului lui Dumnezeu,
acolo în ieslea Betleemului, în grajdul cu fân uscat, cu martori: magii de la
Răsărit. Crăciunul nu este distanțare socială, izolare și însingurare, ci
îmbrățișare, părtășie, cântec și bucurie, că Domnul a venit printre noi,
oamenii. De aceea, colindatul este un act de curaj al credinței, de vestire cu
bucurie a proniei cerești, care i s-a făcut milă de omenire întru mântuire. A
colinda de Crăciun este un ritual al recunoașterii divinității lui Iisus și a
miracolului îndumnezeirii omului. De Crăciun nu se stă închis în case. Vestea
bucuriei Nașterii Domnului se duce mai departe din casă în casă, din stradă în
stradă, din sat în sat, din oraș în oraș. Pandemia nu ne poate opri să colindăm
și să fim solidari cu Hristos, pentru că Nașterea Domnului este o afirmație a
divinității. Prin colind devenim co-părtași cu Dumnezeu. De aceea, colindul
este mesagerul vieții pentru că Hristos este sursă de viață și sănătate. El ne
vindecă de boli și frică. Și în perioada cea mai cruntă a comunismului s-a
colindat. Activiștii atei comuniști nu au reușit să înfrângă dorința oamenilor
de a duce mai departe vestea Nașterii Domnului. În copilăria mea, dintr-un
cartier muncitoresc clujean îmi amintesc foarte bine Seara de Ajun cum cete de
copii mergeam să colindăm din casă în casă, din bloc în bloc, și să aducem
bucuria Nașterii Fiului lui Dumnezeu. Nu ne putea opri nici miliția, nici
profesorii comuniști și nici activiștii PCR, credința noastră era mai mare
decât uneltele lor de represiune împotriva credinței. Libertatea religioasă s-a
câștigat cu sânge în decembrie 1989, când au reapărut colindele la TVR.
Crăciunul nu este o sărbătoare comercială și online, ci una profund religioasă,
de restaurare a paradigmei om-divin.
Azi, nimeni și nimic nu trebuie să ne oprească să
ieșim în stradă ca să colindăm. De altfel colindul face parte dintr-un ritual
străvechi de restaurare a societății și umanității cu Dumnezeu. Sociologul
Emile Durkheim spunea că societatea nu poate trăi fără religie. Este o formă
ritualică, care solidifică și unește oamenii într-o colectivitate, din care ies
eliberați de angoase, bucuroști de atingerea divină. Religia eliberează
societatea de teamă sau frici și o consolidează pe fundamente solide. Emile
Durkheim ”presupune că oamenii sunt în mod inerent egoiști, dar normele,
credințele și valorile (conștiințele colective) constituie baza morală a
societății, care rezultă din integritatea socială. Conștiința colectivă este de
o importanță esențială pentru societate, constituind o funcție necesară fără de
care comunitatea nu poate supraviețui.” În această paradigmă, poporul român
prin obiceiul colindatului în Ajun de Crăciun a restaurat umanitatea în
reperele unei divinități asumate întru colectivitate. Recent am văzut un
celebru documentar despre colindele tradiționale din Ardeal. Filmul documentar
„Iarna transilvană”, realizat în 1996 de regizorul Dumitru Budrala, descrie
celebrele obiceiuri, ceremonii si ritualuri specifice sărbătorilor de Craciun
si de Anul Nou si poate fi urmarit online pe internet. Filmul lui Dumitru
Budrala este o mărturie, un martor atent la tradițiile de Crăciun întâlnite la
comunitățile pastorale din sudul Transilvaniei. Camera de filmat a urmărit până
la detaliu ceea ce obișnuiau oamenii să facă în această perioadă, de la tăiatul
porcului în ziua de Ignat la colindele cetelor de feciori și împodobitul cailor
si boilor pentru marea hora din ziua de Craciun. „Ritualurile și cântecele
stravechi ale comunitătilor carpatine se aseamana cu cele ale lumii antice.
Desi au rezistat atator sute si chiar mii de ani si s-au transmis pana in
zilele noastre, există astazi foarte multi oameni care locuiesc in orase, la
bloc, si care nici nu isi imagineaza ca astfel de obiceiuri sunt inca
respectate in multe localitati din mediul rural”, afirma regizorul Dumitru
Budrala. Când urmărești filmul și vezi atât de multă lume adunată la un loc de
Crăciun, în ritualuri frumoase străvechi unice, realizezi că, doar comuniunea
și bucuria întâlnire fizice între oameni conduc ritualurile unirii umanității
cu divinitatea, salvând poporul român de la neant. Deci de Crăciun ieșiți din
case și colindați, întâlniți-vă cu cei dragi și prietenii și colindați despre
Hristos, pentru că Domnul este sursă de sănătate și fericire, iar ritualurile
credinței religioase pozitivează omul și îi întărește sistemul umanitar.
Primiți cu colindul! Aveți curaj! Veșnicia nu-i pustie! Viața este pentru cei
curajoși! La mine, în satul sălăjean răsună tare colindul din piepturile de
feciori adunați în cete ce merg din casă în casă. Nu există Crăciun făr` de
Hristos!
Ionuț
Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu