La o primă lectură a volumului de poezii „acTrist”, autor Alexandra Cheroiu, editura „eCreator” Baia Mare, colecţia „Poesis”,2020, observăm o poetă delicată şi dedicată cititorilor săi iar poezia ei sceptică uneori, dar de un lirism constant, este un imn adus Iubirii, Binelui, Adevărului şi Frumosului dintre Oameni.
Parcurgând poemele, unul după altul, intri în lumea
ei, a autoarei, unde întâlneşti versuri
banale, dar şi altele profunde
(majoritatea), versuri scurte cu mesaj emoţional puternic dar şi altele parcă
neterminate, ciuntite de conţinut.
Volumul are două părţi structurate astfel: un număr
de 50 de poezii numite simplu „Poeme” şi o secţiune numită „Stări de spirit”, care
cuprinde poezii într-un singur vers, care ne descriu, ne dezvăluie fiinţa
Alexandra Cheroiu, un „autoportret” în adevăratul sens al cuvântului.
Absolventă a Facultăţii de Artă Teatrală şi
Televiziune Cluj Napoca, ziaristă la cotidianul „Adevărul”, actor-independent, poeta
Alexandra Cheroiu marşează pe acelaşi tip de poezie ca în volumul de debut „Dependent de nefericire”, editura „Casa
Cărţii de Ştiinţă” Cluj Napoca, adică una a propriei căutări, a „pipăirii”
dragostei în toate formele ei, în care
îşi dă frâu liber emoţiilor, imaginaţiei şi nu în ultimul rând percepţiei de a
vedea, cu curaj, subiectiv, lumea în care trăim.
Primul poem, care
dă şi titlul volumului ne duce cu
gândul la viaţa de artist în luminile scenei şi aplauzele spectatorilor, dar şi
la artistul trist când luminile se sting, te înconjoară singuratatea şi
melancolia: „Ziua vesel/Noaptea trist/Artist/Actrist/Act Trist/Şi totul se îmbolnăveşte/De melancolie/El ştie/Ea
ştie/Numai ei/Ştiu/Noaptea/Târziu/Doar ei” (AcTrist).
Pentru poetă, iubirea este importantă, cu toate
riscurile ei, dimpotrivă lipsa iubirii este mult mai nocivă: „Mi-au murit o
parte din/Instinctele primare/În ziua în care m-am născut/Miros a tutun şi
renasc/Mereu primăvara/Nu m-a-nvăţat nimeni/Să-mi fie frică/Şi mă tem/Doar de
ce iubesc/De aceea pot părea a fi/Oarecum neobişnuită” (Needucată).
Dorinţa de a fi iubită cu orice preţ, cu orice risc,
se poate observa în poezia „Manifest pentru adevăr”: „Fac totul/Pentru
tine/Străinule/Fac totul/Pentru o EU mai bună/Pe care să ţi-o pot/Aşterne la
picioare/În faţa bocancilor/Murdari de timp/De minciuni şi iluzii/Pe care o să
calci/Până mă vei regăsi/Şi vei şti că ai/La picioarele tale/Adevărul”.
Mi-a plăcut poemul „Extreme” în care poeta ne
sugerează că este capabilă să se sacrifice pentru persoana iubită, dar totul se
face pe „muchie”, oscilând între bine şi rău, între „alb şi negru” iar finalul
nu este întotdeauna cel aşteptat: „Dansul elegant de pe/Muchia cuţitului
cu/Care am vrut/Să îmi lărgesc orizonturile/Îţi era
dedicat/Ţie/Priveşte-mă/Dansez între alb şi negru/Până la catharsis/Atunci când
fiecare/Bucăâică din mine/Va fi zburat de mult/În nemărginiri/Iar singura
dovadă/A existenţei mele/Va fi o poveste”.
Întrebări filozofice, existenţiale, în care poeta,
adult-copil, copil-adult, vrea să retrăiască momente din copilărie, simţindu-se
un personaj din basm le găsim în poezia „odată CA niciodată”: „Şi ce dacă am
crescut/Prea repede/Şi ce dacă copilăresc/prea târziu/Mai bine acum decât.../Niciodată/Mai
bine niciodată/Oricum niciodată/Plus şi minus/În acelaşi loc/În acelaşi timp/În
acelaşi timp în alt loc/Odată CA niciodată/Exact ca el/Ca şi cum n-ar fi
fost/Plin de sens şi lipsit de rost/A fost odată ca niciodată/O fată/”Şi ce
dacă am crescut/Prea repede/Şi ce dacă”.
Poeta se întreabă în poezia „Rugăciune” de ce
Creatorul vorbeşte oamenilor prin dogme, dar în acelaşi timp acceptă
infinitatea lui Dumnezeu, omniprezenţa lui, dar la final nu înţelege planul Lui
măreţ de a salva omenirea: „Tatăl nostru/care eşti în ceruri/în cărţi în
lume/şi-n mormânt/şi-n oameni/cu picioare pe pământ/aşa de mare eşti/iar noi
atât de mici/înspăimântaţi/cu traume şi frici/subjugaţi înrobiţi/şi
orbi/asemeni unui Prometeu/mâncat de corbi/de ce mărite/de atât de sus/ne dai
învăţături/în dogme care/în mâinile noastre mici/pot căpăta/nenumărate forme/de
ce nu eşti mai clar/mai pe-nţelesul tuturor/dacă eram în locul tău/aş fi ales
de mult să mor”.
Poeta crede în iubirea absolută, atât de greu de
atins de muritori: „Despre tine nu/mai e/niciun cuvânt/Din când în când/un gând
nevinovat/Mor câte puţin/în fiecare clipă/care trece/Nu mă interesează/viaţa
fără tine/Şi tu/Încă te-ai născut/Încă nu te-a durut/destul/Despre tine nu mai
e/niciun cuvânt/Din când în când un gând/nevinovat” (Gând nevinovat).
După cum se poate remarca, majoritatea poeziilor
sunt de dragoste, lirice, au un fior romantic dar duc la un final neaşteptat,
în care intensitatea iubirii atinge cote maxime: „Asta e ultima mea/Poezie de
dragoste/Nu pentru că/Aşa cum gândeşti/Cititorule/Nu voi mai scrie/Ci pentru
că/Nu voi mai iubi/Niciodată pe nimeni/Nu mai am iubire/Pentru
altcineva”(Ultima poezie).
În prefaţa cărţii, editorul şi poetul Ioan Romeo
Roşiianu scrie: „Beneficiind de-o imaginaţie luxuriantă şi de-o percepţie seacă
a lumii înconjurătoare actriţa Alexandra Cheroiu propune o poezie marcată de
biografism, lumea în care ne invită cu fiecare pagină dată fiind una a
(des)cântării cuvântului, tăietura fină în vers expunând imagini de-o
spectaculoasă prospeţime”.
Criticul Daniel Luca este mai exigent, afirmând în
postfaţa volumului: Titlul volumului este foarte bine ales, omul fiind un biet
actor pe scena vieţii, trebuind să poarte diferite măşti, în funcţie de
situaţie, pentru a putea supravieţui, însă poemul care îl propune este arid,
simplu joc de şi cu cuvinte nefiind suficient pentru a realiza imagini
sugestive ori pentru a transmite mesaje profunde. Sunt prezente aici poeme unde
simplismul ori truismele sunt evidente, ceea ce denotă faptul că Alexandra
Cheroiu se află încă în etapa de căutare a propriului drum poetic ( a se vedea
„Act trist”, „Ning şi mă topesc”, „Letargie de toamnă”, Clasic cu modern”,
„Certitudini”, „Oricum murim”, „O iubire care nu te-a atins”, Fără glas”) iar
criticul Daniel Marian concluzionează: „Se poate spune că Alexandra Cheroiu are
segmente şi pasaje interesante din punct de vedere ideatic şi liric,
obsesivitatea o prinde bine, vom vedea ce urmează, succes!”
Aşa este, în ceea ce priveşte Poezia cu „P” mare,
totul depinde de ea, de actriţa, de jurnalista, de luptătoarea pe scena vieţii
Alexandra!
Gelu Dragoş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu