joi, 28 ianuarie 2021

DIALOGURI LITERARE INEDITE VASILE BELE & NELU DANCI (poet popular) & DANIELA VÎLCEANU

 O ALTFEL DE LITERATURĂ... O ALTFEL DE TERAPIE! PRIN ZÂMBET...



SECRETARĂ CA NEVASTA

(catren, autor Nelu Danci, dintr-un volum aflat în curs de pregătire)

 

Secretară ca nevasta,

  Nu găsești pe lumea asta,

De nu scrie, te sfădește

Și afară te poftește...

 

DIALOGURI LITERARE INEDITE:

(Vasile BELE & Nelu DANCI & alții)

 

Elena Rodica:

- Multă sănătate și fericire împreună!

 

Nelu DANCI:

- Mulțumesc doamna Rodica

Și nevasta-i tot Rodica,

Io numai Rodici iubesc,

Cu altele numa' glumesc.

 

Vasile BELE:

- Tot ce mi-o fost drag în lume,

Rodica - un mândru nume,

Faină este și frumoasă,

Mereu cu grijă de casă...

 

Cu frică de Dumnezeu,

Nu are năravul rău,

E gospodină aleasă,

Socăciță bună-n casă.

 

Nelu DANCI:

- Știu eu bine, măi fărtate,

Tu iubești, de nu se poate,

Rodici, Mării sau Pălăguțe,

Numai să fie drăguțe.

 

Vasile BELE:

- Nu mă spune, măi fârtate,

Că iar dorm singur la noapte,

De află nevasta mea,

Nici mâncare nu mi-a da!

 

Nelu DANCI:

- Doamnă cum ai dumneata,

Nu găsești cât ai umbla

Și deșteaptă și frumoasă,

Devreme seara acasă.

 

Vasile BELE:

- Mulțumesc pentru urare,

Bune le-avem fiecare,

Ne ocrotesc, ne îngrijesc

Și mai zic... nu ne sfădesc!

 

Nelu DANCI:

- Cum să ne sfădea' fărtat,

Că amu' s-au învățat,

Cu noi, așa cum suntem,

Le iubim, nu le schimbăm.

 

Vasile BELE:

- Secretara-i prea frumoasă,

Mereu e cu grij-aleasă,

Pentru soț și pentru casă,

Treabă bună ca să iasă!

 

Nelu DANCI:

- Bine-i place lăudată,

De fărtatu... ridicată,

De la grad de secretară,

Până la cel de directoară. (n.a. reg. = director);

 

Vasile BELE:

- Da fârtate și bun frate,

Mai trebe și lăudate,

Că bugăt le supărăm,

Atunci când ne îmbătăm... (se știe!)

 

Grigoraș CIOCAN:

- Te lasă ca să scrii,

Să nu faci prostii,

Dar ești băiat bun,

Nu mai umbli pe drum!

 

Vasile BELE:

- Măi dragilor de fârtați,

Fain vă tot mai lăudați...

Bine faceți, când puteți,

Că faine soții aveți.

 

Eu ce îs mai supărat,

Azi noapte-am picat din pat,

Să vă spun mi-i cam rușine,

No fost mândra lângă mine...

 

Nelu DANCI:

- Ai picat jos măi fărtat,

Ceva, cumva te-o'-ncurcat?

Sau ai visat ceva urât

Și cumva te-ai rostogolit?

 

Vasile BELE:

- Ști norocu' ce-am făcut!

Că numa' jos m-am trezit.

Visat-am un vis urât,

Ori blesteme mi-o făcut...

 

Oarecareva mândruță,

Tinerea și bărnăcuță.

Sau poate s-o întâmplat,

Că am fost singur în pat?!

 

 

*          *          *          *          *          *                     

 

TRESTIAN SAU PLOPT'IȘAN

(catren, autor Nelu DANCI, dintr-un volum aflat în pregătire)

 

Trestian¹ sau Plopt'ișan²,

Io³ port clop de moroșan,

Ori pă⁴ un'e⁵ io mă duc,

Bărbat îs⁶ și nu-s butuc.

 

DIALOGURI LITERARE INEDITE:

(Vasile BELE & Nelu DANCI & Daniela VÎLCEANU)

 

Vasile BELE:

- Bine zici, tu, măi fârtat,

Clopu' 'cela de pe cap,

E unu' de moroșan,

Pe când colo, ești chiorean!

 

Cămașă faină cusută

Și cureaua ceie lată,

Sunt din Țara Chioarului,

Subzona Fisculașului!

 

Nelu DANCI:

- Drept îi ce spui, tu, fărtat

Din Chioar, sunt îmbrăcat,

Clopu' e de Peste Deal⁷,

Cum am fost la festival.

 

Să nu se supere pe mine,

Am clopu' și-mi șade bine

Și iubesc una bărnace,

Tânără-i, dar n-am ce-i face.

 

Vasile BELE:

- Cu iubitu' nu zic mn'ic,

Dar de clopu' 'cela zic!

Fainu-i clopu' de moroșan,

Cu cioareci și cu suman...

 

Nelu DANCI:

- Adă-mi clopu' să mă-mbrăc,

Dezbrăcat am fost bugăt⁸,

Așa zice moroșănu',

Fără gace sau sumanul...

 

Sanda DALE:

- Cuscrule, un om cu har,

Poartă clopu' din Chioar!

 

Nelu DANCI:

- Bineînțeles cuscră dragă,

Faină doamnă și de treabă,

Umblu în sus, umblu în jos,

Cu clopu', că e frumos.

 

Vasile BELE:

- Bine măi fârtatu' mn'eu,

Nici moroșan nu-ți stă rău!

Bine îi c-ai pe cap clop,

C-alții nu îl au deloc.

 

Alții ce-s colduși prin sat,

Umblă fără clop pe cap.

Tu să-l porți, noroc să ai,

Incă o sută de a(n)i!

 

Daniela VÎLCEANU:

- Prieteni faini din Maramu’,

Să vă bată norocu"!

Îmbracă-vă bucuria,

Că știți ce e omenia.

Voi sunteți prietenii mei,

De literă și condei,

Mare cinste pentru mine,

De a vă cunoaște bine,

Cu Vasile împărții,

În trei rânduri bucurii,

Fusei și la el la “nuntă”

Și mă cinsti cu horincă.

 

Stai, Bădie, Nelu Danci,

Că de mine n-ai să scapi,

La Săcele te văzui

Și la suflet te lipii

Și-acum spun în lumea largă,

Că am doi prieteni de treabă,

Nelu Danci și Văsălie,

Ca toată lumea să știe...

 

Nelu DANCI:

- Doamnă dragă, Daniela,

Noi vom trece ,,pasarela",

Nu vă fie cu ,,bănat",

Dar e foarte, aglomerat.

 

Amu', acolo venim,

Toți trei să ne întâlnim

Și să facem o cântare,

Așa ca la Baia Mare.

 

Și-una ca la Mehedinți,

Unde albina are dinți

Și mușcă mândrele mele,

Pe cele care sunt... rele.

 

Daniela VÎLCEANU:

- Prieten drag, lumea e mică

Așa ca la o adică

Trece iarna cu răceala

Și vine ea Primăvara

Și-om umbla, ne-om întâlni,

Cu drag ne vom omeni,

Din Plopiș în Severin,

Drumul este doar puțin,

Să rămânem sănătoși,

Să ne vedem bucuroși!

Tot respectul, prieteni dragi,

Noapte bună,

Să visați,

Doar mândruțe frumușele,

Sprintene și rumenele,

Ca Bujorei în obraz,

Cu ochi limpezi de topaz,

Care fac mărunt din gene,

Până uiți de cele rele!

De la Mehedinți, de bine,

Salutări și numai bine!

 

INDEX:

¹ trestian - locuitor din satul Trestia, Maramureș;

² plopt'ișan - locuitor din satul Plopiș, com. ȘIȘEȘTI, jud. Maramureș;

³ io = eu (pron. personal);

⁴ pă = pe (prepoziție);

⁵ un'e = unde;

⁶ îs = sunt, (vb.);

⁷ Peste Deal = Țara Maramureșului, Maramureșul Istoric;

⁸ bugăt = destul, ajunge, atât vreau; (știi bugăte = exp. știi prea multe);


 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu