Ultimele funcţii politice, dar nici pe departe cele mai puţin importante din arhitectura puterii executive, au fost deja negociate ca număr. Astfel PNL va avea 23 de prefecţi, USR-PLUS – 14, UDMR – 5. Nemulţumirile sunt compensate de atribuirea către partidele din coaliţie de subprefecţi. PNL-ului îi vor reveni 47 de subprefecţi, USR-PLUS se va alege cu 28, iar UDMR cu 10.
Încă de la înfiinţarea acestei funcţii, prefectul
este reprezentantul guvernului în teritoriu, în judeţ. Numirea prefeccţilor a
fost foarte clară până în la sfârşitul guvernului Adrian Năstase. Fiind
reprezentantul guvernului era normal să fie numit de guvern, iar din punct de
vedere politic să aibă aceaşi culoare politică, să facă parte din acelaşi
partid cu primul ministru.
Mai mult decât atât, în timpul guvernării PSD,
pentru eficientizarea muncii sale, prefectul cumula şi funcţia de preşedinte a
organizaţiei judeţene PSD. Pe scurt, reprezentantul guvernului în teritoriu
avea în mână şi puterea executivă şi puterea politică. Drept urmare, dacă la alegerile din anul 2000
PSD câştigase în judeţul Satu Mare doar
vreo trei primării, la sfâşitul mandatului acelaşi partid se putea lăuda cu
peste15 primari. Cumularea funcţiei de prefect cu cea de preşedinte al
organizaţiei judeţene, sub conducerea faimosului Cozmâncă, PSD şi-a întărit
structura organziatorică în teritoriu. Tot atunci s-a impus conceptul de
partid-stat, dar şi cel de „baron local”.
Statulul prefectului s-a modificat după aderarea
României la UE, în 2006. S-a mers cu cioara vopsită. Prefectul nu mai putea
face parte dintr-un partid politic. Cum s-a transpus acest lucru în practică?
Cel ce era numit în funcţia de prefect îşi dădea demisia din partid. Falsa
independenţă politică nu a condus la o activitate mai fructuoasă. Dimpotrivă,
„părintele judeţului” a pierdut din putere şi influenţă, fiind la cheremul
partidului de guvernare, mai exact a preşedintelui organizaţiei judeţene.
Se vorbeşte despre anumite modificări. În sensul ca
prefecţii să nu mai aibă statut de înalţi funcţionari ai statului. Ce însemna
acest lucru? Că după schimbarea din funcţie, datorită schimbării guvernului,
prefectul rămânea în continuare funcţionar al statului. Adică nu rămânea pe
drumuri, ca înainte de a deveni înalţi funcţionari publici.
De ce este importantă această funcţie pentru
partide? Care este miza culorii politice
a prefectului? Pentru că prefectul poate ataca în contecios hotărârile luate de
consiliile locale şi judeţene. Dacă prefectul are aceeaşi culoare politică,
sau, mă rog, este un apropiat al partidului din care face parte preşedintele de
consiliu judeţean şi primarii, prefectul va fi mai îngăduitor, va trece cu
vederea anumite aspecte din deciziile luate de consilii.
La numirea prefecţilor presiunile vin din teritoriu,
de la organizaţiile partidelor din coaliţia de guvernare. Să dăm un exemplu.
Ilie Bolojan, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor este în conflict deschis
cu UDMR. Dacă din cei cinci prefecţi care îi revin UDMR-ului, unul va fi numit la
Bihor se înţelege că foarte multe hotărâri ale consiliului judeţean vor fi
atacate în contencios de către prefect.
Dacă la Satu Mare va fi numit un prefect din partea
PNL sau USR-PLUS, se înţelege că prefectul va face politica dictată de
conducerea partidului din care face parte, fiind posibil să atace în contencios
pe bandă rulantă hotărârile luate de consiliul judeţean condus de un preşedinte
din partea UDMR, a primăriei Satu Mare şi Carei conduse de primari din partea
UDMR şi aşa mai departe.
Dacă pe ţară numărul prefecţilor se ridică la 42,
cel al suprefecţilor este de 85. Desigur, subprefecţii au acelaşi statut de
subordonaţi, la fel ca viceprimarii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene.
Dar important este că fiind vorba despre trei partide de guvernare, fiecare va
avea omul lui în prefectură. În paranteză fie spus, USR şi PLUS pot fi
considerate unul şi acelaşi partid, deşi se mai ceartă între ele. La un moment
dat va trebui să-şi clarifice situaţia. Conducerea bicefală nu duce decât la
dispute. Dan Barna şi Dacian Cioloş nu se pot decide care dintre ei să rămână
şeful.
Desemnarea unui prefect harnic poate aduce beneficii
unui judeţ? Cu siguranţă. Prefectul are atribuţii în coordonarea serviciilor
publice deconcentrate
Sunt multe alte probleme pe care un prefect trebuie
să le rezolve pentru cetăţenii unui judeţ, dar care sunt puţin cunoscute. Acum,
în preajma numirii lor, n-ar fi rău să reamintim cetăţenilor care sunt
atribuţiile unui prefect. Aşa cum n-ar strica să le reamintim tuturor aleşilor
locali, a şefilor de instituţii, ce atribuţii şi responsabilităţi au, mai cu
seamă în această nenorocită pandemie.
Autor:
Dumitru Păcuraru
Sursa:
Informaţia zilei Satu Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu