Prin generiozitatea lui Ioan Romeo Roşiianu am primit o carte „cât o bibliotecă” ca să-l parafrazez pe un alt literat din Teleorman, Cristian Gabriel Moraru. Se numeşte „Raftul de la colţ”, volumul III, Editura „Castrum de Thymes” Giroc,Timiş, 2020, în care autorul ei, criticul literar, poetul şi prozatorul Daniel Luca recenzează un număr însemnat de cărţi şi autori, de la mai multe edituri din ţară. N-am să pot a mă a apleca asupra tuturor, şi îmi cer scuze fiindcă e vorba despre 115 recenzii, o bibliotecă în miniatură, dar mă gândesc câtă plăcere i-a făcut autorului Daniel Luca analizarea acestor cărţi, să fie printre ele, să le simtă mirosul proaspăt, să descopere primul gândurile şi mărturisirile în vers sau proză ale autorilor, el fiind la bază bibliotecar, azi devenind un bibliotecar cunoscut al Timişoarei şi Timişului.
Cel mai bine îi explică demersul prof. Cristian Gabriel Moraru care afirmă: „În calitate de critic literar, Daniel Luca a început de câţiva ani o profundă şi mai mult decât necesară cartografiere a fenomenului literar contemporan, adunându-şi cronicile literare despre cărţile apărute în imediata noastră apropiere, într-o carte de critică, intitulată sugestiv RAFTUL DE LA COLŢ, din care au apărut deja volume până în prezent. Şi în această nouă culegere de cronici – a treia la număr, iată! – Daniel Luca face un adevărat tur de forţă, reuşind să surprindă esenţialul celor peste o sută de cărţi (re)citite. O mică bibliotecă, aşadar, spre care cititorul este îndrumat de critic cu bucuria şi cu nădejdea că va mai fi câştigat un pariu literar. Cu sine şi cu posteritatea.”
Volumul începe cu Ion Chichere, continuă cu: Costel Stancu, Daniela Văleanu, Vasile Rodian, Laurian Stănchescu, George Popovici, Ion Răşinaru, Maria Ieva, David Boia, Alensis de Nobilis (Cornel Bălescu), Dumitru Tâlvescu, Rebecca Cook, Costel Simedrea, Cristina Onofre (Christine Bernadette Rousseau), Ştefan Goanţă, Lucian-Victor Bota, Daniela Gifu, George Schinteie, Ovidiu Gligu, Menuţ Maximinian, Andrei Caucar, Simona Trifu, Adriana Weimer, Marius Iorga, Violeta Pintea, Marius Dumitrescu, Veronica Balaj, Ion Maria, Gabriel Hasmuţuchi, Marian Boboc.
Geta Stan Palade este prezentă cu o recenzie la volumul de proză scurtă pentru copii „Prinţesa din nufăr”, Editura „Ecreator” Baia Mare,2019, despre care Daniel Luca scrie: „...bunătatea şi prietenia sunt constante în scrierile din acest volum, neputând exista una fără alta. Chiar şi cearta, precum cea a jucăriilor este tot o dovadă de afecţiune, de iubire.(...) Toate, personajele din acest volum nu se dau în lături de la muncă, hărnicia cuprinzându-l chiar şi pe Greierele lăutar, care reuşeşte să o surprindă pe Furnică. Ea nu îl alungă, ci se căsătoreşte cu el”. Chiar, ingenios final al cunoscutei poezii-baladă!
Tot cu o carte pentru copii este prezentă Carmen Ifrim-Săsărman „La pas prin împărăţia îngerilor”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2019. Despre autoare citim: „Carmen Ifrim-Săsărman transmite un mesaj de iubire între oameni prin credinţă, cu convingerea că minuni vor exista întotdeauna, iar frumosul şi binele vor triumfa mereu”.
Regretatul poet Nicolae Vălăreanu Sârbu are o recenzie la volumul de versuri „Femeia de ploaie”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2019, un elogiu adus vieţii! Daniel Luca consemnează despre modul în care percepe Nicolae Vălăreanu Sârbu moartea: „Dacă va interveni, în cele din urmă, plecarea, aceasta va fi acceptată cu o dăruire totală pentru celălalt (îmi place să iei ce-ţi convine din mine/ şi să pleci fără să te chem înapoi). Totodată, moartea nu este definitivă, fiind urmată întotdeauna de viaţă”.
Despre volumul de poezii „Ultimul eu – nescriitorul. Testamentul pentru Ana”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2019, autor Mihăiţă Talpalaru, Daniel Luca spune: „Mihăiţă Talpalaru duce o luptă permanentă cu sine însuşi, la propriu şi la figurat, în câştig ieşind întotdeauna poezia”.
Poeta Adela Conciu este prezentă cu două recenzii, „Mersul pe lacrimi” (2019) şi „Răstignirile Evei”(2020), ambele volume de poezie apărute la prestigioasa editură băimăreană „Ecreator”, director scriitorul Ioan Romeo Roşiianu. Despre cel de-al doilea volum, Daniel Luca afirmă: „În acest volum, Adela Conciu este egală cu sine însăşi, izbutind să creeze imagini extrem de puternice şi convingătoare, demonstrând că a ajuns la o altă etapă a scriiturii”.
Autorul volumului „Raftul din colţ” zice la pagina 168: „Ion Duduveică recidivează cu un al doilea volum de versuri, Vânător de idealuri (Editura Ecreator, Baia Mare, 2019), unul în care femeia este văzută în două ipostaze, diametral opuse, de ideal şi de nestatornicie. (...) Volumul conţine şi poeme a căror absenşă nu s-ar resimţi, deloc, ba ar aduce chiar un plus calitativ, însă poezia lui Ion Duduveică se remarcă prin candoarea destăinuirii”.
La prietenul comun Tatian Miuţă, Daniel Luca face o analiză obiectivă la volumul de proză scurtă „Prima dragoste”, Editura „Hoffman” Caracal, 2019. Concluzionează că: „Volumul de faţă este un elogiu adus tinereţii, bucuriei de a trăi clipa, pentru că timpul se scurge numai într-un sens, iar dacă nu o apuci strâns în braţe şi o laşi să treacă pe lângă tine, regretele vor fi inutile”.
Despre poeta băimăreană Alina Narcisa Cristian are cuvinte elogioase în general. Cu titlul „Şi poetul plânge...” Daniel Luca scrie în prefaţa volumului „Pâlpâit de lacrimi”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2019 următoarele: „Este adevărat că volumul de faţă se remarcă şi printr-o oarecare neglijenţă a autoarei, o operaţiune de plivire ar fi fost benefică, atât la nivelul versurilor, cât şi la cel al poemelor, însă Alina Narcisa Cristian îşi ia de fiecare dată în serios misiunea de a scrie”.
O răsfăţată în volumul de critică a lui Daniel Luca este poeta Ioana Cîrneanu. Acesta scrie, printre altele, în cele patru pagini alocate: „Un incitant popas pe tărâmul surprinzător al sufletului, cu tot amalgamul de trăiri, sentimente, dorinţe şi vise proprii acestuia, propune Ioana Cîrneanu, în volumul Eternitatea unei clipe (Editura Ecreator, Baia Mare, 2019) iar despre cartea „Povestioare de trezit copiii. Poveşti cu tâlc”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2020 scrie: „Ioana Cîrneanu face trecerea de la poezie la literatura pentru copii, propunându-şi să-i trezească pe cei mici, nu să-i adoarmă, cum ar fi de aşteptat, prin morala pe care nu ezită să le-o înfăţişeze în toată splendoarea ei”.
Ioan Toma Ionescu este prezent cu două recenzii: la volumul de versuri „Al cincilea anotimp”, Editura „Detectiv Literar”, Bucureşti, 2019 şi „Fotografii mişcate, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2020. „Ineditul constă în faptul că celor imortalizaţi aici, pe lângă citări din creaţia acestora, le sunt dedicate o tabletă, un poem ori amândouă, aici fotograful făcând un tot cu aparatul său, dincolo de spaţiu şi timp, dacă ne gândim la Mihai Eminescu, Van Gogh ori Garcia Marquez” (Daniel Luca).
Despre volumul Cameliei Florescu „Nu-s o fată ca oricare”, Editura „Smart Publishing” Bucureşti, 2019, despre care am avut ocazia să scriu şi eu în revista „Nord Literar” Daniel Luca spune: „Poezia Cameliei Florescu se adresează în primul rând sufletului, existând şi situaţii în care se lasă pradă vârtejului cuvintelor, fără a izbuti să îl controleze, precum în grupajul intitulat Rădăcini, unde emoţiile dăunează vitalităţii versurilor. Acest volum este însoţit de un CD audio, cu melodii pe versurile autoarei, o îmbinare între poezie şi muzică”.
În postfaţa „Stârnirea Fiarei” scrisă volumului de versuri „Prea puţin din mâine” de Mihaela Huţanu, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2019, Daniel Luca apreciază că: „Oricât de dureroasă ar fi înşelarea încrederii, speranţa nu va fi niciodată pierdută, un nou început putând interveni oricând, de această dată uşa sufletului urmând a fi chiar larg deschisă (căci undeva acolo sus/la suferinţă există un răspuns). Mihaela Huţanu lasă cititorilor să pătrundă în tainiţele sufletului său, făcându-l părtaş la trăirile sale”.
O altă prefaţă care apare în „Raftul de la colţ” este cea a poetei băimărene Daniela Micu, la cartea ei de debut „Cuvinte pentru eternitate”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2019, unde Daniel Luca spune: „Este o poezie cu şi despre suflet, autoarea manifestând şi tendinţa spre aforism, spre reflexivitate. (...) Autoarea nu stăpâneşte încă dexteritatea mânuirii cuvintelor. Talent există, mai rămâne doar să fie cizelat şi completat prin trudă”.
Despre Robert Sorin Baciu şi eseul său „Psihomuzicalitatea cuvântului”, Editura „OsteoRe” Bucureşti, 2019, criticul Daniel Luca zice: „Dacă există ori nu psihomuzicalitate a cuvântului rămâne să descoperim fiecare dintre noi, însă, în sprijinul afirmaţiilor sale, autorul aduce chiar...formule matematice. Un plus ar fi fost întocmirea unei bibliografii corespunzătoare, care ar fi întărit cele afirmate. Remarcăm, totuşi, ineditul analizei şi justeţea argumentării”.
Despre volumul de debut al lui Gabriel Dinu „Câinele cu ochi albaştri”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2019, am scris şi eu. Iată părerea, pe scurt, a lui Daniel Luca: „Acest volum de debut emană forţă, dincolo de unele sincope, fiind un îndemn la o dezbatere pe tema condiţiei umane în general şi a poetului în special, care trebuie nu doar să observe, ci şi să se implice în viaţa cetăţenii. Mai ales când graniţa dintre zidire şi prăbuşire este azi atât de fragilă”.
Tânăra şi frumoasa poetă maramureşeancă Iuliana Paşca este prezentă cu recenzia la volumul de versuri „Reflectările unei molecule”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2020. În postfaţa cărţii, Daniel Luca concluzionează: „Iuliana Paşca debutează în forţă, reuşind ca în 29 de poeme să convingă, ceea ce nu e puţin lucru. Totul curge firesc, însă, totodată, neaşteptat”.
„Alpinism involuntar” face Mihaela Doina Dimitriu în volumul de proză scurtă (microeseuri, gânduri, aforisme) „Sedu-mă depresiv, baby! Tablete pentru luminat ziua”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2020. Daniel Luca crede că: „Volumul de faţă este un îndemn de a căuta frumosul din jur, ori din noi, spre a găsi resurse pentru a rezista în faţa atacurilor furibunde ale realităţii, pentru a ne adapta diverselor situaţii posibile, dar şi pentru a încerca să schimbăm condiţiile date. Salutăm nonconformismul autoarei, însă unii termeni folosiţi zgârâie coala de hârtie, Mihaela Doina Dimitriu izbutind, inclusiv prin ludic ori umor de calitate, să se facă pe deplin înţeleasă”.
Preşedintele LSR MM, poeta Carmena Felicia Băinţan este prezentă în acest volum cu o analiză a volumului de versuri „Duminicile unei toamne”, Editura „Castrum de Thymes” Giroc, 2020. Daniel Luca crede că: „Carmen Felicia Băinţan, prin scrisul ei, scoate în evidenţă frumosul din jur, care influenţează decisiv şi pozitiv soarta omului, redându-i bucuria de a iubi şi a trăi”.
Poetul Ioan Romeo Roşiianu este prezent în „Raftul de la colţ” cu volumul de versuri „Scrisori către Izoleta”, Editura „Detectiv Literar” Bucureşti, 2020, un volum care „cuprinde scrisori mai vechi şi mai noi, despre condiţia omului, despre rezistenţa sa în condiţii vitrege, îndeosebi acum, când viruşii ameninţători distanţează oamenii, desfăcând prietenii şi iubiri”. Este de altfel şi postfaţa scrisă de Daniel Luca, care concluzionează: „Se acumulează frustrarea, neputinţa, iar Ioan Romeo Roşiianu şochează uneori doar de dragul de a şoca (a se vedea Scrisoare despre desfrâu şi sfinţenie), limbajul frust, colocvial, fiind neavenit în circumstanţele date. Dincolo de tristeţe, tăcere şi izolare, persistă, însă, şi un îndemn de a nu deznădăjdui, de a rezista în faţa încercărilor sorţii”.
O altă scriitoare valoroasă a Maramureşului, Aurelia Oancă, este prezentă cu recenzia lui Daniel Luca la volumul dedicat copiilor „Lumea minunată a poveştilor”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2020, în fapt prefaţa la această carte mult gustată de micii cititori. El afirmă că: „Aurelia Oancă are curajul de a continua două poveşti clasice, Cenuşăreasa şi Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici, fără ca scrisul său să se ridice, totuşi, la nivelul acestora. Suntem în prezenţa unei cărţi îndrumătoare într-ale formării şi dezvoltării fiinţei, o carte binevenită în orice casă”.
Mariana Tasente are în „Raftul de la colţ” o analiză făcută la sânge, la volumul de versuri „Destin între salcâmi şi caişi”, Editura „Ecreator” Baia Mare, 2020. Spicuiesc: „Iubirea ţine de sentimente, are logică şi matematică proprie, nu cunoaşte limite şi tocmai de aceea este capabilă să aducă fericirea”; „Iubirea înconjoară nu numai oamenii, ci şi plantele, animalele, îndreptându-se spre Dumnezeu, organizând universul şi orientându-l spre lumină”; „Unele poeme dau senzaţia de joacă („Poate ca stil...”, „La început...”, „Blestemul iubirii”, „Să jucăm v-aţi-ascunselea, zic...”), însă atunci când trece dinspre suprafaţa spre adâncimi, Mariana Tasente creează imagini memorabile, demonstrând abilitate şi bucurie în mânuirea cuvântului”.
Mai sunt recenzaţi următorii: Andra Mateucă,Maria Vaida, Mihai Ursulescu, Cecilia Moldovan, Dorina Măgărin, Daniela Faur, Daniel Marian, Kara Molnar, Constantin Ghiţă, Livia Ghighilicea, Raluca Faraon, Any Drăgoianu, Maria Grădinaru, Valeriu Valegvi, Corin V. Petraru, Maria Chiper, Anca-Iulia Beidac, Gabriela Trotuş,Nicolae Toma, Nicolae Silade, Adrian Petru Stepan, Vicu Cojocaru, Marilena Apostu, Carmen Secere, Katherine D. Mag, Teo Cabel, Nicolae Sârbu, Dumitru Cristănuş, Gabriel Gherbăluţă, Marin Beşcucă, Liana Stamin, Marian Oprea, Marioara Vişan, Camelia Monica Cornea, Vasilica Grigoraş, Ionel Aurel Simu, Teodor Dume, Monica M. Condan, Maria Niţu şi Lucian Gruia.
În concluzie, o carte complexă, care adună între coperţile ei truda lui Daniel Luca de-a lungul a mai multor ani. Se poate observa ochiul critic al acestuia atunci când trebuie, se poate observa încurajarea celor tineri sau a celor care debutează, se poate observa erudiţia, măiestria şi experienţa lui, în această complexă şi ingrată (uneori) postură de critic literar. În avantajul lui este ştiinţa interpretării operei literare, îndrumarea cititorului şi cizelarea gustului pentru lectură. Felicitări!
Gelu DRAGOŞ
Preluare: https://www.ecreator.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=10377:daniel-luca-si-bibliotecile-din-sufletului-sau&catid=12:critica-literara&Itemid=115
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu