Dacă vrem să ne recăpătăm vederea spirituală, este o
singură persoană la care trebuie să alergăm, la Domnul Iisus Hristos.
Astăzi ni se pune în față o nouă istorisire din
viața lui Iisus: întâlnirea cu Zaheu. Ne aflăm tot în Ierihon, un important
oraș al antichității, primul oraş cucerit de israeliţi, după rătăcirea de 40 de
ani prin pustie. Lângă Ierihon, darul profetic al lui Ilie a trecut asupra lui
Elisei, iar după răpirea lui Ilie la cer, Elisei a trecut prin Ierihon unde a
îndulcit apa cetăţii. De atunci, izvorul poartă numele de „Izvorul lui Elisei”.
Frumuseţea şi rodnicia Ierihonului erau cunoscute în
tot Imperiul Roman. Aici se cultiva mai ales arborele de balsam – myrobolanum –
din care se extrăgea renumitul parfum de Ierihon. Nu întâmplător Ierihonul era
numit orașul parfumurilor.Vechiul Ierihon, întocmai ca şi oraşul actual, era
situat de-a lungul drumului central care străbate întreaga Vale a Iordanului,
de la Lacul Tiberiadei, la nord, şi până la Marea Moartă, la sud. O dată cu
venirea Mântuitorului aici, orașul a rămas în neuitare.
În această localitate, Domnul Hristos are două
întâlniri importante: cu orbul Bartimeu, fiul lui Timeu, și cu vameșul Zaheu.
Zaheu era mai marele vameșilor, era șeful celor care
erau inspectori în vamă. Numele Zaheu înseamnă „dreptate”, „echitate”, un nume
nepotrivit în contextul vieții lui. Mita era un fenomen curent, motiv pentru
care vameși aveau o faimă rea în ochii societății. Zaheu iubea atât de mult
banul, încât se ascundea printre pomii din apropierea locului unde lucra, ca nu
cumva să-i scape vreun client care nu și-a plătit darea.
Acest om care se îmbogățise prin nedreptăți auzise
multe despre Iisus. În el s-a aprins dorința de a-L cunoaște, dar mai mult cu
ochii sufletului, nu ai trupului. Cunoscător de inimi Hristos vrea să-l ajute,
dar nu anulându-i libertatea. Îl lasă pe Zaheu să se apropie, vrea să-l facă
să-i crească și mai mult zelul de a-L cunoaște. Astfel, Hristos hotărăște să
rămână în casa lui. Mulțimea, văzând acest gest din partea Mântuitorului, s-a smintit,
știind cât de păcătos era Zaheu, dar ei nu știau ce s-a petrecut în sufletul
lui. Și noi poate de multe ori cădem pradă smintelii când asistăm la astfel de
situații. Uităm un aspect elementar că Mântuitorul a venit „să caute și să
mântuiască pe cel pierdut”. Zaheu era cel pierdut, iar Hristos, ca un tată
iubitor, îl căuta (ne caută).
Până să-L găsească pe Hristos, Zaheu și-a îndreptat
atenția căutărilor sale în altă parte, spre bogăție. De aceea nu avea odihnă în
sufletul său indiferent câți bani a strâns. Atunci când l-a găsit pe Hristos,
viața sa capătă alte valențe. A văzut că adevărata bucurie nu izvorăște din
bunurile materiale. S-a lepădat de acestea și s-a lipit pentru totdeauna de
Hristos. Salvarea nu poate veni decât de la Dumnezeu, de la reconsiderarea
legăturii noastre cu semenii și așezarea acestora pe principiile
religios-morale.
Sfântul Paisie Aghioritul spunea: „Toți cei care se
odihnesc în lumea materială și nu se neliniștesc de mântuirea sufletelor lor
seamănă cu păsările care nu se zbat să spargă coaja oului ca să iasă, să se
bucure de soare, de zborul ceresc din viața paradisiacă, ci rămân nemișcate și
mor în coaja oului”. Zaheu a spart „coaja oului”, a ieșit la lumină și a
renăscut. Să renaștem și noi la lumină, să zburăm mereu, să urcăm cât mai sus
pentru a ajunge la tronul lui Dumnezeu. Să prețuim realitățile veșnice mai mult
decât pe cele temporare.
Pr.
prof. Silviu Rad
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu