de Gheorghe Pârja
Nu de puține ori mi-am arătat mirarea că pe această
corabie pe valuri, care este învățământul românesc, în ultimele trei decenii,
nu sunt și voci care să alarmeze stări de fapt, ce nu sunt vindecate. Că sunt multe
întrebări de pus, dar și răspunsuri urgente de dat. Mi-am zis că, din varii
pricini, au și dascălii reținerile lor. Apoi, au de îndeplinit munca la
catedră. De când cu predarea online este și mai complicat. Și totuși mai există
profesori care atrag atenția asupra problemelor cu care se confruntă acest
domeniu vital pentru societatea românească. Tresar la orice adiere de vânt,
când este vorba de catedră, deoarece sunt absolvent al unui celebru liceu cu
profil pedagogic din Maramureș. Și asta nu se uită.
Răsfoind presa, din ultima lună, am întâlnit un
articol al profesoarei de istorie, Roxana Rusin, care scrie negru pe alb:
„Învățământul românesc a pus cruce misiunii nobile de a educa societatea și,
încet-încet, se transformă într-un laborator în care diverși indivizi își
testează creativitatea sau se joacă de-a Paracelsus, iar ceea ce ating ei nu se
preface în aur, ci în scrum.” Aduce în discuție năzbâtia cu numerologia. O
doamnă, inspector general, nu de la noi, s-a remarcat printr-o circulară
trimisă profesorilor pentru promovarea unui curs prin care șamanismul poate
intra în corpul didactic. Cursul de numerologie abordează și teorii
conspiraționiste, inclusiv atitudini împotriva vaccinării. Așa spun
comentatorii bine documentați.
Asta ne mai lipsea? Acum este nevoie, mai mult ca
oricând, ca profesorii să-și pună în valoare erudiția unui discurs științific.
Școala online a fost hârtia de turnesol care a scos la iveală ceea ce nu se
vedea cu ochiul liber în educație. Profesoara de istorie crede că: „Inițiativele
bizare, precum un curs de numerologie pentru profesori, dau dimensiunea
dezastrului învățământului românesc.” Cam dură aprecierea, deoarece domeniul
mai face exerciții de respirație. Dar cine poate cunoaște mai bine hibele decât
un om de la catedră?!
Apoi abordează eterna numire a directorilor de
școli. Care nu sunt aleși (numiți) după competență, ci după carnetul de partid.
Vedem și noi, la televiziuni, multă agitație pe acest subiect. Se pun întrebări
care își așteaptă răspunsul. Se vrea un învățământ exclusiv online? Adică se
renunță la sala de clasă, catedră, profesori și elevi? Ministrul Educației a
spus că nu împărtășește această variantă. Cât de repede să ne vedem în sala de
clasă!, a spus ministrul. Recuperările se vor face în lunile februarie, martie
și aprilie. Un alt profesor care a pus întrebări, de o importanță capitală
pentru viitor, este profesorul de istorie și scriitorul Florinel Agafiței, din
Focșani. El a tras semnalul de alarmă, că în anul școlar viitor istoria și
geografia vor fi scoase din programa școlară.
Mi-am zis de unul singur, acum scriu, că este o
lovitură dată identității naționale. Noțiunile de geografie și istorie vor
figura la o disciplină de științe sociale. Cine vă îndeamnă spre acest dezastru
național? Vă dați seama că generația care învață acum va păși în viață fără
repere istorice și geografice. Este de neînțeles de unde vin asemenea blesteme
pe acest popor. Uitați-vă la unguri și la polonezi ce învață despre istoria
lor. Îmi aduc aminte de Marco al nostru, că, la patru ani, știa statele
federației americane, continentele și țările de pe glob. Adică să cunoști
lumea. La noi, în schimb, se va învăța istoria minorităților, dar nu istoria și
geografia României. Că nu este doar un zvon, o dovedește reacția Ministerului Educației,
care a dat din colț în colț. Un răspuns evaziv.
Domnilor profesori, nu lăsați materiile esențiale
pentru viitorul poporului, din care faceți parte, să fie mutilate. Nu cred că
această decizie ar face parte din reforma sistemului educativ. Se mai vorbește
despre eliminarea limbii latine din manualele obligatorii. Se vor mări orele de
sport în locul artelor. În timp ce scriu aceste rânduri, o doamnă profesoară
spune că autorii de manuale școlare nu sunt în acord cu programele școlare.
Asta nu o mai pricep. O pot descifra specialiștii în educație. Apreciez că
ziarul nostru abordează, prin condeiul avizat al profesorului Vasile Iluț,
chestiuni din domeniul învățământului. Îl citesc cu interes. Nu voi înceta să
fiu atent la cei care sunt meniți să dea un extemporal pentru viitor. Da, mă
preocupă soarta acestei țări, cum va fi și după ce nu voi mai fi. Așa ne spunea
și domnul învățător Vasile Fodoruț. Prin generațiile pe care le-a educat, a
trecut cu brio examenul viitorului. E bine să se țină seama și de modele care
nu se învechesc niciodată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu