marți, 29 iunie 2021

Lucruri ce cred eu că nu se vor mai întâmpla (3)


  Povesteam de ”cantina elevilor” din Rodna, care avea 7 abonați sau câți elevi erau, dar nici noi și nici ceilalți copiii nu ne-am îmbogățit odată cu ”transferarea” fabricii la Ilva Mică, ba am putea  zice că în foștii angajați a lovit sărăcia.

    Apoi Rodna avea aproape o mie de copii, unii la școală alții pe acasă și americanii dădeau ajutor tuturor copiilor ”cantina doar la 7”. Ba mai aveam și o mâncare ce s-a brodit că se făcea  chiar în anii în care  cam fiecare casă să aibă un copil izolat în casă că era infectat cu scarlatină, pojar, orion, sau tusa măgărească. Dacă copilul  respectiv era în izolație un coleg ducea ”bruma de mâncare” acasă. Mâncarea aceasta  era o supă de legume (din grădina școlii) sau supă de oase - niciodată de carne și felul II era un gris pârlit într-un vas care-i da gust de untură stricată.     Abatorul  din Rodna tăia cam până la o sută de vite zilnic, dar carnea aia nici din greșeală nu nimerea în farfuriile elevilor. Vagoanele albe frigorifice luau carnea de la abator și pleca ca ”despăgubire de război” în Rusia. Un elev a întrebat administratorul :”Bade Larioane, noi în grădina școlii am semănat legume, cărălabe,(gulii), cartofi, varză și aici  ne dați doar gris pârlit ?” Omul l-a terminarea mesei i-a spus lui Ioji : ”Băiete m-ai întrebat unde-s legumele semănate de voi ? Ei bine le-am vândut ca să cumpărăm harta cu ”România Mică” că nu mai este voie să lucrăm cu România Mare, care  nu mai este.

    Apoi cărțile voastre aveau pe prima pagină pe Regele Mihai I și l-ați rupt și l-ați pus pe Gheorghe Gheorghiu Dej, care va sta mult și bine în cărți, nu cum s-a întâmplat cu Vasile Luca, Ana Paucher și alții...

    Mă iartă bade Larioane, dar nu am știut că și ăia mănâncă zarzavaturi din  grădina școlară.

    Vremea  a trecut și eram la cantina Nr.2 din viața mea.  Aici, cum era cum nu,  Școala era ca ”Rezervele de muncă” și în anul în care am ajuns eu, a trecut la Ministerul Afacerilor Interne.

    Era bine de știut că aici nu se comenta și programul elevilor era identic ca în orice cazarmă. Aici masa, de fapt prețul mesei zilnice pe un elev era de 1,05 lei, pe zi. Programul efectuat integral, practica - practică și  învățătura, nici nu se punea  problema. Adeseori ne întrebam cum împart leul acela  pe trei mese, când un ou era 25 de bani dar ne-am gândit că de aia  învață contabilii carte.

    Administratorul școlii de aici  era un cu un  nume predestinat : BANU...

    Adeseori ne gândeam ca să-l rugăm să-și schimbe numele în  LEU, ce mâncări ne-ar fi dat atunci  și micul dejun nu ar fi fost  întotdeauna 50 g de marmeladă la 150 de grame pâine, cu care stăteam 6 ore în uzină sau mină...

    Până atunci când  mi-a sosit dosarul de la Breaza, nu m-am considerat încă elevul acestei școli și ca să nu se dezmintă poșta, au trecut aproape 4 luni până a ajuns la Baia Mare. Acum eram elev cu drepturi, că până acum nu am primit cartelă de masă, mai mâncam și eu dacă mă lua vreun coleg ce era de serviciu la cantină să-l ajut, școala avea 365 de elevi  toți interni chiar și cei din satul Săsar.

    Mi-au dat drepturile : haine de uniformă, bocanci și caiete și m-au anunțat că sunt în clasa I A- mineri și mergeam la ore, deja profesorii cunoșteau mulți dintre elevi și mă treceau cu creionul în catalog.

    Nu trece o săptămână, când vine pedagogul Deac, mă ia de după cap și  cu tot ce aveam la mine mă duce în clasa I B-mecanici de mină.

    Cine a studiat dosarul, poate dacă știa de la început de acum 3 luni nu m-ar fi primit la școală...

    Eu fiind născut în noiembrie la terminarea școlii nu mă puteau  angaja ca miner fără a avea 18 ani, dar au considerat că le mecanici pot lucra în atelier, sau în echipă, așa că m-am văzut la mecanici...

Toma Gross Rocneanu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu