miercuri, 30 iunie 2021

DE PE LA NOI...

Într-o zi m-a vizitat la locuința mea un prieten foarte bun și scriitor, după ce l-am invitat bineînțeles la o oră anume spre a stabili planuri, idei, despre următorul număr (7) al revistei ”Sintagme codrene”. Arătându-i la prietenul meu unele versuri din creația unui poet, care ar merita după valoare să-l includem în următorul număr de revistă a văzut întâmplător pe o etajeră ”foaia încă neoficială” (foto) de mai jos și m-a întrebat:

”Se oferă în ziua de azi și asemenea ”distincții”?

I-am răspuns repede:

Nu cred, însă am întocmit-o eu ca să o dau la un anumit organizator de concurs/concursuri sau la membrii din juriul respectiv ca să pună pe ea o ștampilă și o semnătură ca dovadă că nu am participat la un concurs anume, dacă nu va trebui cunoștințe și pentru atâta.”

Bărbatul a privit mirat pe lung foaia cu pricina și a continuat:

”Explică-mi concret că la ce te referi dacă dorești să acționezi în asemenea procedură?

”Vicule, tu știi mai bine ca mulți alții (nu e vorba de laudă aici) că am publicat în jur de o sută de poezii în prestigioasele reviste:

”Convorbiri literare”, ”Familia”, ”Hyperion”, ”Alba Iulia Cultural”, ”Leviahtan”, ”Argeș”, ”Alternanțe”, ”Bucovina literară”, ”Mărturii culturale”, ”Litere”, ”Neuma”, ”Caiete Silvane” ,”Revista nouă”, ”Nord literar”, ”Meridian Cultural Românesc”, ”Vatra veche” ”Plumb”, ”Portal-Măiastra”, ”Spații culturale”, ”Surâsul Bucovinei”, ”Caligraf” ”Boema”, ”Banchetul” și în multe altele însă anul trecut și în urmă cu aproape doi ani am trimis versuri la trei concursuri de poezie la care au luat diferite poptiroașe, chițibușuri și alte marafeturi în jur de 30-40 de participanți,adică le spun cu indulgență premii, diplome, mențiuni și alte distincții să știi că la ce mă refer, dar eu nu am primit nimic, însă doar doi sau trei dintre cei distinși cu lucrurile menționate sunt publicați cu poezii în revistele menționate mai sus, fapt care denotă că lucrările lor sunt de slabă substanță literară și că au fost premiați în proporție de 80% pe cunoștințe.Eu am trimis apoi versuri dintre cele care le-am trimis la concursurile cu pricina, la diferite reviste dintre cele menționate mai sus și mi-au fost publicate fie într-un număr, două sau chiar în 11 numere ale unei anumite reviste. Într-o zi a scris într-un ziar de x că e personalitate pe plan literar că de 30 de ani scrie poezii și după ce a publicat la năvală cu alții două sau trei poezii în viață într-o antologie, două e numit ”personalitate” pe plan literar că a mai publicat două poezii într-o revistă din afara județului. După aceea aproape că l-au ridicat pe acoperișul clădirii cu laude și ”osanale” dacă e și director sau mare șef de departamente într-o anumită unitate de cultură.Ce să spun eu că am publicat în 11 numere ale revistei respective în jur de 30 de poezii în perioada 2017-2021. În ziua de azi, cum mi-a spus personal un mare scriitor, membru al Academiei Americane, membru al Uniunii Scriitorilor din Germania și din România, traducător de prestigiu internațional, distins de 3 ori cu Premiul Uniunii Scriitorilor din țările menționate și cu alte premii foarte importante pe plan internațional, citez: ”Azi premiile nu se mai dau doar după valoare: Chiar și un ”bravo” sau un bătut pe umăr nu sunt de pomană”. Am încheiat citatul. Pe lângă asta spun și eu că orice distincție în ziua de azi doar prin faptul că ești înzestrat cu tot harul desăvârșit nu se acordă chiar să ai lucrări de valoarea Premiului Nobel, dacă vei trimite versuri așa ”clandestin” prin mail, adică fără să ai cu cineva o extra conjunctură pe linie de colegialitate, grade de rudenii, funcții, în aport politic , pe bază de invitații, sau dacă nu faci parte dintr-un cerc de literați ”favorit” celui/celor care organizează concursuri ori membrilor juriului acestora.”

Așa este a grăit prietenul meu și apoi a adăugat:

Nu fac aici comparații dar unii se cred ”obligatoriu” personalități pe plan literar mai mult prin funcții fie că au creat sau nu ceva în acest aspect. Marele poet Nicolae Labiș a fost numit personalitate marcantă a literaturii române după creație nu după funcție/funcții deoarece a avut doar 21 de ani când a murit. El era considerat în timpul vieții sale cel mai mare poet din România după Tudor Arghezi prin valoarea poeziilor sale (printre care fiind capodopera literaturii române ”Moartea căprioarei” ), însă niciodată nu a primit nici măcar o diplomă pentru tot ce a scris. La fel nici marele poet Mihai Eminescu pentru geniala sa creație nu a fost distins niciodată cu o diplomă măcar.Asta se poate verifica oriunde.Acești mari poeți chiar dacă ar fi scris de zece ori mai mult, în timpul vieții lor nu ar fi primit nici o distincție deoarece au relatat în diferite publicații adevărul despre regimul politic din vremea aceea, scrieri care nu au fost pe placul multor politicieni.”

Revenind la discuția cu prietenul meu despre scrierile mele pot să afirm că am primit pe mail răspuns de la șapte sau opt reviste menționate mai sus)că mă publică în numerele lor viitoare din iulie, august, septembrie și octombrie în funcție de statutul acestora că unele se publică lunar sau trimestrial. Stimați prieteni, nu stați pe gânduri că revistele care se respectă ca valori în peisajul literar românesc și nu numai, nu te publică după cunoștințe și funcții sau după faptul că tu ți-ai umplut ”hatijacul” de poptiroașe , chițibușuri și marafeturi mentionate mai sus, sau că ești fie inginer, profesor, doctor, arhitect, jurist, ofițer sau politician de rang înalt ci printr-o drastică analiză pe text dacă poeziile au valoare literară. În ziua de azi doar unul din o sută de persoane sau mai rar se pot considera poeți cu har de la Dumnezeu, restul sunt doar versificatori care doar pun pe rimă unele descrieri despre cum au petrecut undeva sau ce au văzut ori ce simt în acest sens fie că aceste ”frânturi” din proză sau romane sunt doar relatări simple iar ei și alți cititori de duzină spun despre ele că sunt poezii.

Nu orice relatare/povestire/poveste doar prin faptul că este pusă pe rimă poate fi numită poezie deși crează sentimente până la zbucium, până la lacrimi, dacă nu are calități poetice, metafore elemente de stil prin care o scriere poate fi numită poezie. La o poveste fie că e scrisă de Creangă sau Andersen, chiar dacă i se va adăuga rimă, doar prin atâta tot poveste rămâne , nu va deveni poezie dacă nu i se va adăuga și elemente literare menționate mai sus prin care un text devine poezie. Unii scriitori afirmau că ce valoroase sunt unele poezii din creația lor. Am afirmat că sunt valoroase pe linie de ce dorești să le spui: proză, eseu, povestire ,etc deoarece în acestea doar se descrie banal cu sau fără rimă că ce a făcut x sau ce a văzut undeva însă în aceste scrieri nu sunt incluse elemente literare care dau unui text statutul de poezie. Ei m-au contrazis și au spus că eu nu am pregătirea lor. Am continuat că eu aici nu mă refer la noțiuni de electronică, istorie, chimie sau alte materii ci strict de poezie. Dacă el are o funcție într-o unitate de cultură sau de alt profil și a luat un geamantan de poptiroașe,chițibușuri și alte marafeturi la diferite concursuri sau evenimente literare, să-mi arate că în care reviste de prestigiu menționate mai sus a publicat poezii.Sigur că nu are ce arăta ca mulți alții,(50-60 de literați distinși în 99% din cazuri cu lucruri dintre cele menționate mai sus odată sau prin rotație la diferite concursuri prin cunoștințe), deoarece prin felul cum abordează poezia nu vor fi publicați niciodată în reviste de prestigiu dacă nu-și vor îmbunătăți felul de a scrie și să-și formeze un stil propriu, original, altfel îi va publica doar în antologii pe cunoștințe și în aport financiar, în care se publică la năvală pe toată lumea indiferent care cum scrie, spre a se completa un anumit număr de pagini în folosul financiar al celor care le tipăresc și spre ași face o anumită imagine cel care le alcătuiește.În acest context am alcătuit acest material nu prin faptul că tind să mi se spună publicist sau jurnalist, nici vorbă, că nu am nevoie de acest apelativ sau să se creadă că doresc să mă ”lingușesc” pe lângă cineva ca să mă publice undeva prin cunoștințe, nici vorbă, deoarece am alte calități creatoare ca poet prin felul cum abordez poezia, care la unii le place, la alții nu Astfel am consimțământul că prin felul cum abordez poezia pot fi publicat în orice revistă de literatură din România.Că nu mă va publica revista X că se ține prin faimă mai presus de altele, e problema ei, însă nu este poet în lume care să fie publicat în toate revistele.

 

Vasile Dan Marchiș

  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu