luni, 13 martie 2023

Tristețea statuilor din Cluj-Napoca

 

                                                                                                    de Gheorghe Pârja

Vuiește presa, ca-n furtună codrul, despre tristețea statuilor din municipiul de pe Someș. Am participat și eu, cu sufletul, la cronologia recentă a unor fapte, care, puse cap la cap, m-au dus cu gândul că nu sunt întâmplătoare. În urmă cu o lună, statuia luptătorului pentru drepturile românilor din Transilvania, Iuliu Maniu, era luată de pe soclu și trântită printre buruieni cu tricolorul pe ea. În acele zile, în care s-a sfidat istoria noastră, se împlineau 150 de ani de la nașterea omului politic român și 70 de ani de la moarte. Autorul acestui monument este sculptorul Ioan Marchiș, care a reacționat prompt la lipsa de respect pentru personalitatea pe care a închipuit-o în bronz. Primarul Clujului a venit la fața locului, a dat ceva explicații cu un proiect european, și statuia a fost repusă pe amplasament. S-a spus în presa clujeană că ignoranța și lipsa de educație morală sunt la fel de grave precum tortura în sine.

Unii zic că pălmașii nu știau cine este Iuliu Maniu. Dar nici cei care-i coordonau? Eu socotesc că trebuie să ne purtăm cu o statuie precum cu personalitatea pe care o întruchipează bronzul. Nu s-au așezat bine emoțiile și indignările, că alt grup statuar era batjocorit la Cluj. Este vorba despre Grupul statuar „Școala Ardeleană”, opera sculp­torului Romul Ladea, dezvelită la 30 iunie 1973, reprezentând trei corifei ai Școlii Ardelene, o mișcare de emancipare a românilor din Transilvania. Reprezentanții ei au adus argumente istorice și filologice în sprijinul tezei că românii transilvăneni sunt descendenți direcți ai coloniștilor romani din Dacia. Au făcut demersuri la împărat în vederea recunoașterii națiunii române ca parte constitutivă a Marelui Principat al Transilvaniei. Au introdus grafia latină în limba română.

În grupul statuar al lui Ladea stau Samuil Micu, Gheorghe Șincai și Petru Maior. El era plasat pe un postament, înconjurat de câțiva copaci în fața Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. Salutam cu respect monumentul, întrucât avea anvergura de for public și-i pricepeam semnificația istorică. Sub pretextul amenajării urbane printr-un proiect european, grupul statuar a fost coborât de pe soclu, pomii au fost tăiați, iar acum cei trei corifei transilvăneni arată ca niște milogi în mijlocul străzii, cum scrie un confrate clujean. Am în minte cele două imagini comparative, una solemnă, armonios încadrată în peisaj – care a dispărut, și cea actuală, umilită de alte rânduieli urbane. Cum presa clujeană a luat atitudine, primarul Emil Boc s-a prezentat în fața corifeilor și le-a promis dreptate. Dar nu se știe când și cum. Deocamdată, grupul statuar este umilit.

Apoi, auzi că se gândește eliminarea bustului marelui savant Emil Racoviță, care se află în fața Colegiului cu același nume. Bustul a fost ridicat prin contribuția financiară a absolvenților colegiului, ca un omagiu adus patronului spiritual al școlii. Deși reprezentanții Colegiului „Emil Racoviță” au cerut autorităților să găsească o soluție pentru ca monumentul marelui savant să rămâne la locul lui, răspunsul a fost că proiectul de reamenajare urbană, realizat de o echipă condusă de Macalik Arnold, nu prevede bustul în peisaj. Deci trebuie eliminat și pus la adăpost în beciul școlii. Prea s-au adunat toate, într-un timp suficient de scurt ca să nu atragă atenția presei clujene. Care vorbește despre tristețea primăverii în urbea transilvană.

Cunoscătorii atmosferei de la Cluj afirmă în scris că se are în vizor zgândărirea tradiției, a culturii, învăță­mân­tului, istoriei. Cică batjocorirea statuilor românești ar face parte din “planul de distrugere a tot ce amintește de Credință și valorile culturii transilvane. Iar neomarxismul ar fi pus stăpânire pe UBB” (O. Hoandră). Și se arată cu degetul spre rectorul Universității, prof. univ. dr. Daniel David, recent primit în Academia Română. Nu cred că ar fi vorba despre o nouă hegemonie ideologică, când se ajunge inevitabil la reevaluări. Când dispar statui, apar statui. Deocamdată, noi mai avem legătură cu simbolurile istoriei noastre. La Cluj au intervenit și arhitecții cu viziuni noi asupra lucrurilor. Unul spune că regretă că toate modificările arhitecturale au fost prezentate în cheie naționalistă.

Au adus fel și fel de detalii profesionale, prin care și-au tras turta la spuza lor. Că bustul lui Racoviță a fost pus acolo ilegal. Constatăm multă confuzie în comunicare. Când este derută este firesc ca fiecare interesat să judece situația după principiile lui. Inclusiv Academia Română a fost indignată și a cerut ca Grupul statuar să fie pus la locul lui. Așa cum a fost. Cu soclu și arbori ambientali. Și Societatea „Avram Iancu” și-a exprimat tristețea, spunând că nu poate accepta ca modernizarea unei străzi a Clujului să se facă prin minimalizarea elementelor identitare românești. Dar cu tentativa de înlăturare a Crucii de pe Cetățuie ce ați avut? Mă întreb ce se întâmpla dacă nu interveneau presa, Academia Română și societățile patriotice?

Că-mi vine în gând o vorbă despre binele din jurul nostru: Lasă lumea cum îi ea, n-o face din bună rea! Peste câteva zile, merg la Cluj și vă voi spune ce am constatat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu