CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1 (1) Prezenta metodologie reglementează procedura și criteriile de acordare a gradației de merit
personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat, sesiunea 2016.
(2) Gradația de merit se acordă personalului didactic definit de art. 88 alin. (2) din Legea educației
naţionale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Prin unități de învățământ, în sensul prezentei metodologii, se au în vedere unitățile/instituțiile
de învățământ preuniversitar de stat, cu personalitate juridică.
Art. 2 (1) Numărul maxim de gradații care pot fi acordate se calculează astfel: din numărul stabilit prin
aplicarea a 16% din totalul posturilor didactice auxiliare și a 16% din totalul posturilor didactice de
predare, de conducere, de îndrumare şi control existente la nivelul inspectoratului școlar se scade numărul
de gradații acordate personalului didactic aflate în plată la 1 septembrie 2016, având în vedere că gradația
de merit se acordă pe o perioadă efectivă de 5 ani, fără a fi luate în calcul perioadele de suspendare a plăţii
gradaţiei de merit din motive neimputabile angajatului sau ca urmare a rezervării postului didactic/catedrei
în baza prevederilor art. 255 alin. (1)-(6) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările și
completările ulterioare, cu încadrarea în numărul maxim de gradaţii de merit aprobate la momentul
revenirii pe post.
(2) În situația în care personalului didactic i se modifică locul de muncă, cu păstrarea calității de personal
didactic calificat, la nivelul aceluiași județ/al municipiului București, acesta își păstrează gradația de merit.
(3) Personalul didactic beneficiar al gradației de merit, detașat în alt județ/municipiul București își
păstrează gradația de merit, în condițiile art. 47 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată,
cu modificările și completările ulterioare.
(4) Cadrele didactice beneficiare ale gradației de merit pretransferate/transferate în alt județ/municipiul
București își păstrează gradația de merit, cu încadrarea în numărul maxim de gradații de merit aprobate
pentru anul respectiv la nivelul județului/municipiului București în care s-au pretransferat/transferat.
(5) La solicitarea unității/instituției de învățământ preuniversitar în care cadrul didactic beneficiar al
gradației de merit s-a pretransferat prin schimb de posturi pe baza consimțământului scris în alt
județ/municipiul București în timpul anului școlar, inspectoratul școlar îi acordă gradație de merit, cu
încadrarea în numărul maxim de gradații, cu respectarea prevederilor alin. (1).
Art. 3 Gradația de merit se atribuie începând cu data de 1 septembrie 2016. Gradaţia de merit se
calculează conform art. 264 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările și completările
ulterioare, raportat la norma didactică de bază conform actului de numire/transfer/repartizare.
Art. 4 (1) Personalul didactic din învățământ care beneficiază de gradație de merit până la 31 august
2016 poate participa la un nou concurs.
(2) Personalul didactic pensionat nu mai beneficiază de gradație de merit de la încetarea, în vederea
pensionării, a contractului individual de muncă pe perioadă nedeterminată.
(3) Personalul didactic titular menținut în activitate, în funcția didactică, peste vârsta de pensionare,
raportată la data de 1 septembrie 2016, în condițiile prevăzute la art. 284 alin.
(6) din Legea nr. 1/2011, cu
modificările și completările ulterioare, beneficiază de gradație de merit, pe perioada menținerii ca titular în
învățământul preuniversitar, până la încheierea perioadei de acordare a gradației de merit.
2
CAPITOLUL II
Înscrierea la concursul pentru acordarea gradației de merit
Art. 5 (1) La concursul pentru acordarea gradației de merit poate participa:
a) personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare şi control din învățământul
preuniversitar de stat, cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă
determinată, cu o vechime în învățământul preuniversitar de cel puțin 4 ani, cu performanțe deosebite în
inovarea didactică, în pregătirea preșcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor distinși la concursuri
școlare, faza județeană și a municipiului București, interjudețeană, faza națională și internațională, în
perioada 1 septembrie 2010 - 31 august 2015, și calificativul "Foarte bine" în fiecare an școlar din perioada
evaluată;
b) personalul didactic auxiliar din învățământul preuniversitar de stat, cu contract individual de
muncă pe perioadă nedeterminată sau pe perioadă determinată, cu o vechime în învățământul preuniversitar
de cel puțin 4 ani, cu performanțe în activitate, în perioada 1 septembrie 2010 - 31 august 2015, și
calificativul "Foarte bine" în fiecare an școlar din perioada evaluată.
(2) Cadrele didactice care în perioada 1 septembrie 2010 - 31 august 2015 au îndeplinit și funcții de
conducere, de îndrumare și control pot participa la concursul de acordare a gradației de merit fie ca
personal didactic de conducere, de îndrumare și control, fie ca personal didactic de predare, iar evaluarea se
realizează conform grilei specifice opțiunii exprimate în scris la depunerea dosarului. Cadrele didactice
care optează pentru evaluare ca personal didactic de conducere, de îndrumare și control depun calificativele
primite în urma evaluării activității pe perioada în care au ocupat aceste funcții și sunt evaluate numai
pentru activitatea desfășurată în funcția respectivă. Personalul didactic prevăzut la alin. (1) care, în
perioada 1 septembrie 2010 - 31 august 2015, a avut contractul de muncă suspendat, este evaluat doar
pentru perioada în care și-a desfășurat activitatea, din intervalul 1 septembrie 2010 - 31 august 2015.
(3) Cadrele didactice încadrate pe două sau mai multe specializări pe perioada evaluării pot participa la
concursul de acordare a gradației de merit la oricare dintre discipline, exprimându-și opțiunea în scris odată
cu depunerea dosarului. Cadrele didactice care au desfășurat activitate metodică și științifică pe două sau
mai multe specializări sunt evaluate pentru întreaga activitate.
CAPITOLUL III
Criterii pentru acordarea gradației de merit
Art. 6 Inspectoratul școlar evaluează activitatea candidaților înscriși pentru acordarea gradației de merit,
inclusă în raportul de autoevaluare, susținută prin documente doveditoare, din perioada 1 septembrie 2010 -
31 august 2015. Fișa în baza căreia se realizează (auto)evaluarea se elaborează, ținându-se seama de
criteriile generale care trebuie îndeplinite de candidat, de către inspectoratul școlar, respectiv de către
Ministerul Educației şi Cercetării Ştiinţifice pentru personalul didactic de predare și de conducere din
învățământul sportiv integrat și suplimentar, palatele și cluburile copiilor, cu consultarea organizațiilor
sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar, semnatare ale
contractului colectiv de muncă la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar.
1. Criteriul activităților complexe cu valoare instructiv-educativă - ponderea 80%:
a) rezultate deosebite obținute în pregătirea preșcolarilor și a elevilor în atingerea
obiectivelor/competențelor specifice impuse de curriculumul școlar, materializate în progresul elevilor la
clasă, în rezultate ale elevilor la clasă, la testări și examene naţionale de sfârșit de ciclu, rezultate obținute
cu clasa și individual la disciplinele de specialitate din învățământul vocațional;
b) inițierea și aplicarea unor proiecte de predare a disciplinei prin utilizarea platformelor electronice de
învățare și a softurilor educaționale specifice disciplinei, existente în unitatea de învățământ;
c) performanțe dovedite în pregătirea elevilor distinși la olimpiade școlare și/sau concursuri de profil,
materializate prin obținerea premiilor I, II, III și a premiilor speciale la faza județeană și a municipiului
3
Bucuresti/interjudețeană/ națională/internațională, desfășurate în coordonarea și/sau finanțarea Ministerului
Educației şi Cercetării Ştiinţifice ;
d) performanțe dovedite în pregătirea elevilor distinși la concursuri cultural-artistice, tehnico-științifice și
sportive incluse în Calendarul activităților educative naţionale/regionale elaborat de Ministerul Educației şi
Cercetării Ştiinţifice, materializate prin obținerea premiilor I, II, III și a premiilor speciale;
e) pregătirea loturilor olimpice de elevi, participarea, în calitate de membru al comisiei de
evaluare/organizare, la olimpiadele și concursurile școlare și extrașcolare, fazele județene, interjudețene şi
naţionale şi internaţionale incluse în programul de activități în calendarul inspectoratelor
școlare/Ministerului Educației şi Cercetării Ştiinţifice;
f) organizarea de concursuri și festivaluri la nivel internațional, național, sau regional/interjudețean;
organizarea de spectacole, expoziții, concerte la nivel internațional, național ori regional/interjudețean
incluse în programul de activități și în calendarul inspectoratelor școlare/Ministerului Educației şi
Cercetării Ştiinţifice, certificate prin diplome sau adeverințe;
g) rezultatele obținute în centrele de excelență, certificate de inspectorul de specialitate sau cu elevi cu
cerinţe educaţionale speciale, certificate de centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul
Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, certificate de directorul centrului de
excelenţă/inspectorul școlar/directorul centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrul
Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională;
h) activitate de coordonator de programe educative școlare și extrașcolare sau îndrumarea colectivelor
redacționale ale revistelor școlare avizate de inspectoratul școlar;
i) activitate dovedită în cadrul Strategiei naţionale de acțiune comunitară;
j) crearea de softuri educaționale în specialitate, platforme de e-learning pentru susținerea progresului
școlar, avizate de Ministerul Educației şi Cercetării Ştiinţifice.
2. Criteriul privind performanțe deosebite în inovarea didactică/managerială - ponderea 10%:
a) elaborarea de programe școlare, regulamente, metodologii, îndrumătoare/ghiduri metodice, manuale
școlare, auxiliare didactice avizate de inspectoratul școlar sau de Ministerul Educației şi Cercetării
Ştiinţifice după caz; cărți în domeniul educațional, înregistrate cu ISBN/ISSN; elaborarea de programe
școlare pentru discipline opționale noi, însoțite de suportul de curs sau vizând curriculumul pentru opțional
integrat în dezvoltare locală, avizate de inspectoratul școlar;
b) elaborarea de cărți și lucrări științifice publicate în domeniul didacticii, specialității și
managementului educațional, înregistrate cu ISBN/ISSN;
c) activitatea de evaluator de manuale, de mentorat, de formator în formarea continuă a personalului din
învățământ, activitate în cadrul comisiilor paritare/de dialog social, activitate în organismele de conducere
ale organizațiilor sindicale afiliate federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate
învățământ preuniversitar/semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de sector de activitate
învățământ preuniversitar, precum și în cadrul asociațiilor profesionale ale cadrelor didactice la nivel
local/județean/național/internațional, participarea cu comunicări la simpozioane naţionale și/sau
internaţionale, participarea la formarea personalului didactic prin casa corpului didactic, în calitate de
formatori, contribuția la cercetări științifice în specialitate sau în domeniul problematicii învățământului și
educației, atestată prin publicații înregistrate cu ISBN/ISSN;
d) activitatea de metodist, membru în consiliul consultativ de specialitate de la nivelul inspectoratului
școlar, membru în comisia națională de specialitate, coordonator de cerc pedagogic;
e) activitatea desfășurată, în urma solicitării Ministerului Educației şi Cercetării Ştiinţifice, în cadrul
unor comisii tehnice de elaborare a unor acte normative/administrative cu caracter normative, și în
comisiile naţionale de specialitate/control.
4
3. Criteriul privind participarea la proiecte - ponderea 5%:
a) proiecte europene, proiecte internaţionale care au ca obiective performanța școlară, progresul școlar,
dezvoltarea competențelor și abilităților preșcolarilor și elevilor, educația civică, educația complementară,
formarea personalității preșcolarilor și elevilor, dezvoltarea capacității de adaptare la schimbare,
dezvoltarea profesională a cadrelor didactice;
b) proiecte elaborate și implementate în baza prevederilor Metodologiei și criteriilor privind acordarea
gradației de merit în învățământul preuniversitar, aprobată prin ordinul ministrului educației, cercetării,
tineretului și sportului nr. 5.486/20111
, materializate prin raportul de activitate și portofoliul personal.
4. Criteriul privind contribuția la dezvoltarea instituțională - ponderea 5%:
a) atragerea de finanțări extrabugetare pentru unitatea de învățământ, programe și proiecte educaționale,
centre de documentare și informare, laboratoare etc., având ca efect creșterea calității instituției și a
procesului de predare-învățare-evaluare, a bazei didactico-materiale;
b) realizarea de proiecte extracurriculare, cu finanțare extrabugetară, având drept obiectiv creșterea
calității procesului de învățământ;
Art. 7 (1) Punctajul se aplică în mod unitar pentru toate funcțiile didactice ținând seama de ponderea
criteriilor prevăzute la art. 6, cu excepția personalului de conducere, îndrumare și control, pentru care
ponderea criteriilor este următoarea:
1. criteriul activităților complexe cu valoare instructiv-educativă - ponderea 20%;
2. criteriul privind performanțe deosebite în inovarea didactică/managerială - ponderea 30%;
3. criteriul privind participarea la proiecte - ponderea 10%;
4. criteriul privind creșterea prestigiului unității de învățământ/conexe/inspectoratului şcolar - ponderea
40%.
Documentele doveditoare se referă la propria activitate.
(2) În baza punctajelor, stabilite în mod unitar, se elaborează câte o grilă de evaluare specifică fiecărei
categorii de candidați:
a) educatori/institutori/profesori pentru învățământul preșcolar;
b) învățători/institutori/profesori pentru învățământul primar;
c) profesori;
d) maiștri-instructori/profesori pentru instruire practică;
e) cadre didactice din învățământul vocațional, din cluburile sportive școlare, palatele și cluburile
copiilor și elevilor, din învățământul special;
f) personal didactic auxiliar.
(3) Stabilirea punctajului și elaborarea grilei specifice de evaluare sunt de competența comisiei paritare
de la nivelul inspectoratului școlar. În cadrul criteriilor și ponderilor prevăzute la art. 6 și la alin. (1) al
prezentului articol, comisia paritară poate stabili și alte subcriterii și/sau activități (exemplu: activitatea
dovedită în calitate de coordonator al claselor bilingve, activitatea dovedită în calitate de profesor
Discipline Non Lingvistice sau profesor documentarist în liceele cu secții bilingve francofone).
(4) Pentru personalul didactic și personalul de conducere din cluburile sportive școlare, palatele și
cluburile copiilor, grilele specifice de evaluare, ținând seama de ponderea criteriilor prevăzute la art. 6, se
stabilesc potrivit precizărilor Ministerului Educației şi Cercetării Ştiinţifice.
(5) Pentru personalul didactic auxiliar, criteriile pentru acordarea gradației de merit, altele decât cele din
fișa postului, sunt stabilite în fișa de (auto)evaluare a activității pentru gradație de merit, elaborată de
comisia paritară de la nivelul inspectoratului școlar.
1 Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 5486/2011 a fost abrogat prin art. 2 din Ordinul ministrului
educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 6211/2013 pentru aprobarea Metodologiei și a criteriilor privind acordarea
gradației de merit în învățământ preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 9 ianuarie 2013.
5
(6) Comisia paritară de la nivelul inspectoratului școlar hotărește ponderea pe categorii de personal
(didactic de predare/funcții de conducere, îndrumare și control/didactic auxiliar), precum și pe discipline de
învățământ, raportat la numărul total de gradații, conform art. 2 alin. (1).
(7) Numărul de locuri repartizate pe posturi și discipline se aprobă de către consiliul de administrație al
inspectoratului școlar. Consiliul de administrație aprobă lista candidaților întocmită pe posturi și discipline,
în ordinea descrescătoare a punctajului, și hotărăște rezultatul concursului, cu condiția respectării proporției
numărului de locuri pe discipline/funcții de conducere, de îndrumare și control, domenii de activitate.
(8) Deplina responsabilitate privind calculul numărului de locuri pentru acordarea gradației de merit și
încadrarea în numărul de locuri revine inspectorului școlar general.
CAPITOLUL IV
Procedura de acordare a gradației de merit
Art. 8 (1) Inspectorul școlar general numește, prin decizie, comisia de evaluare a dosarelor depuse în
vederea acordării gradației de merit, în următoarea componență:
a) președinte - un inspector școlar general adjunct/directorul casei corpului didactic/directorul centrului
județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse și Asistență
Educațională;
b) secretar - un referent/consilier de la compartimentul salarizare, normare;
c) membri - inspectori școlari sau metodiști selectați din corpul de metodiști ai inspectoratului școlar,
reprezentanți ai personalului didactic auxiliar din unități de învățământ.
(2) Pentru Palatul Național al Copiilor, comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării
gradației de merit, numită prin ordin de serviciu, are următoarea componență:
a) președinte - un inspector din Direcția Generală Învăţământ Preuniversitar din cadrul Ministerului
Educației şi Cercetării Ştiinţifice ;
b) secretar - un inspector din Direcția Generală Învăţământ Preuniversitar din cadrul Ministerului
Educației şi Cercetării Ştiinţifice ;
c) membri - inspectori școlari din cadrul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, reprezentanți
ai personalului didactic auxiliar din unități de învățământ.
(3) Situaţiile excepţionale în care preşedintele comisiei de soluționare a contestațiilor nu poate fi
inspectorul școlar general/directorul casei corpului didactic se soluţionează cu informarea şi avizul
Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice.
(4) Reprezentanții organizațiilor sindicale afiliate la federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector
de activitate în învățământ din județ/municipiul București participă în calitate de observatori la toate
lucrările, au drept de acces la toate documentele comisiei și au dreptul să solicite consemnarea în procesulverbal
a propriilor observații. Neparticiparea observatorilor nu viciază procedura.
Art. 9 (1) Candidatul întocmește și depune dosarul întocmit în vederea participării la concursul pentru
obținerea gradației de merit, la conducerea unității de învățământ/conexe/instituției de învățământ în care
este titular/detașat/angajat la data depunerii dosarului. Pentru candidatul care, ulterior obținerii gradației de
merit în alt județ decât cel în care este titular, revine la postul pe care este titular sau se detașează în alt
județ își păstrează gradația de merit, cu încadrarea în numărul maxim de gradații de merit pentru anul
respectiv la nivelul județului/municipiului București în care a revenit sau s-a detaşat. Candidații care își
desfășoară activitatea în două sau mai multe unități de învățământ depun documentele la conducerea uneia
dintre aceste unități de învățământ.
(2) Dosarul cuprinde:
a) OPISUL dosarului, în două exemplare, dintre care unul se restituie candidatului, cu semnătura sa și a
conducerii unității de învățământ, în care sunt consemnate documentele existente, cu precizarea
paginilor aferente;
b) adeverință/adeverințe cu calificativele din anii școlari evaluați;
6
c) adeverință de vechime;
d) fișa de (auto)evaluare pentru gradație de merit elaborată de inspectoratul școlar, la categoria de
personal didactic la care candidează, cu punctajul completat la rubrica (auto)evaluare;
e) raportul de activitate, pentru perioada evaluată;
f) declarația pe propria răspundere, prin care se confirmă că documentele depuse la dosar aparțin
candidatului și că prin acestea sunt certificate activitățile desfășurate, conform Anexei nr. 4.
g) documentele justificative, grupate pe criteriile și subcriteriile din fișa de (auto)evaluare pentru
gradație de merit elaborată de inspectoratul școlar, la categoria de personal didactic la care candidează,
certificate „conform cu originalul” de către conducerea unității de învățământ la care candidatul depune
dosarul.
Toate documentele din dosar sunt numerotate pe fiecare pagină și consemnate în OPIS.
(3) Candidatul are obligația să respecte ordinea criteriilor și subcriteriilor din fișa de (auto)evaluare la
îndosarierea documentelor justificative şi paginația din opisul întocmit în numerotarea paginilor.
Documentele justificative depuse la dosar care nu respectă condiția mai sus menționată, nu vor fi luate
în considerare în vederea evaluării și punctării.
Un document justificativ poate fi evaluat și punctat numai o dată, la un criteriu, pentru un singur
subcriteriu din fișa de (auto)evaluare.
(4) Candidatul își prezintă raportul de autoevaluare în plenul consiliului profesoral. Consiliul profesoral
al unității de învățământ/conexe, pe baza dezbaterilor asupra modului în care raportul reflectă realizările
candidatului potrivit fișei de evaluare și documentelor doveditoare, formulează o apreciere sintetică asupra
activității candidatului, consemnată în procesul-verbal de ședință.
(5) Directorul unității de învățământ/conexe depune la registratura inspectoratului școlar dosarul
candidatului, incluzând, pe lângă documentele enumerate la alin. (1), o copie a procesului-verbal din cadrul
consiliului profesoral din care reiese aprecierea activității candidatului, certificate “conform cu originalul”
și declarația pe propria răspundere, conform Anexei nr. 5.
(6) În urma consultării consiliului consultativ al disciplinei, consemnată în procesul verbal al ședinței,
inspectorul școlar care coordonează disciplina întocmește un raport motivat referitor la activitatea
candidatului în specialitate, acordând punctajul ca sumă a punctelor pentru fiecare criteriu din fișa de
(auto)evaluare pentru gradație de merit. Membrii consiliului consultativ își asumă, prin semnătură, în
procesul verbal al ședinței și în raportul motivat, evaluarea dosarelor. Modelul raportului motivat este
prevăzut în Anexa nr. 3. Inspectorul școlar care coordonează disciplina completează punctajul pentru
fiecare criteriu/subcriteriu, în fișa de (auto)evaluare a candidatului, asumat prin semnătură.
(7) Comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradației de merit primește documentația
de la inspectorul școlar care coordonează disciplina, pe care o examinează, întocmește raportul motivat și
stabilește punctaje pe criterii/subcriterii și punctajul final pe care le consemnează în fișa de (auto)evaluare
pentru gradație de merit. Președintele comisiei de evaluare își asumă prin semnătură raportul motivat și
punctajul stabilit. Comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradației de merit
întocmește lista cuprinzând candidații în ordinea descrescătoare a punctajelor, pe posturi și discipline. Lista
astfel întocmită, asumată de toți membrii comisiei este înregistrată și prezentată în consiliul de
administrație al inspectoratului școlar. Modelul raportului motivat este prevăzut în Anexa nr. 3.
(8) În consiliul de administrație al inspectoratului școlar, președintele comisiei de evaluare a dosarelor
depuse în vederea acordării gradației de merit prezintă rezultatele evaluării dosarelor candidaților
participanți la concursul de acordare a gradațiilor de merit.
(9) Consiliul de administrație al inspectoratului școlar aprobă lista cu rezultatele candidaților participanți
la concurs, în ordinea descrescătoare a punctajului acordat. Lista se afișează la sediul inspectoratului școlar,
conform graficului prevăzut în Anexa nr. 1. În cazul Palatului Național al Copiilor, comisia de evaluare a
dosarelor depuse în vederea acordării gradației de merit din cadrul Ministerului Educației şi Cercetării
Ştiinţifice aprobă lista cu rezultatele candidaților participanți la concurs și o afișează la sediul Ministerului
Educației şi Cercetării Ştiinţifice conform graficului prevăzut în Anexa nr. 1.
7
(10) Pentru personalul didactic auxiliar, procedura de acordare a gradației de merit se stabilește la nivelul
inspectoratului școlar, de către comisia paritară și se aprobă în consiliul de administrație al inspectoratului
școlar.
Art. 10 (1) Candidații participanți la concursul de acordare a gradației de merit au drept de contestație
asupra punctajului acordat, la inspectoratul școlar, în conformitate cu graficul prevăzut în Anexa nr. 1.
Comisia de soluționare a contestațiilor, numită prin decizie a inspectorului școlar general/ordin de serviciu
este formată din:
a) președinte - inspectorul școlar general/directorul casei corpului didactic; pentru Palatul Național al
Copiilor - director în Direcția Generală Învăţământ Preuniversitar din cadrul Ministerului Educației şi
Cercetării Ştiinţifice;
b) secretar - un referent/consilier de la compartimentul salarizare, normare/rețea școlară; pentru Palatul
Național al Copiilor - un reprezentant al Direcției Generale Buget-Finanţe, Salarizare şi Resurse Umane din
cadrul Ministerului Educației şi Cercetării Ştiinţifice;
c) membri - consilierul juridic al inspectoratului școlar, inspectori școlari/metodiști ai inspectoratului
școlar, reprezentanți ai personalului didactic auxiliar din unitățile de învățământ, alții decât cei care au
evaluat inițial dosarele; pentru Palatul Național al Copiilor - inspectori din cadrul Direcției Generale
Învăţământ Preuniversitar și un consilier juridic al Direcției Generale Juridic din Ministerul Educației şi
Cercetării Ştiinţifice, alții decât cei care au făcut parte din comisia de evaluare a dosarelor.
Situaţiile excepţionale în care preşedintele comisiei de soluționare a contestațiilor nu poate fi inspectorul
școlar general/directorul casei corpului didactic se soluţionează cu informarea şi avizul Ministerului Educaţiei şi
Cercetării Ştiinţifice.
(2) Contestațiile se soluționează, prin reevaluarea dosarelor, în termen de 3 zile lucrătoare de la data
limită de depunere a acestora. Punctajele rezultate în urma reevaluării sunt consemnate în raportul motivat
întocmit conform Anexei nr. 3 și în fișa de (auto)evaluare pentru gradație de merit și sunt asumate de către
președintele comisiei de contestații. La finalul lucrărilor, comisia de contestații generează lista cuprinzând
punctajele tuturor candidaților, asumată de toți membrii comisiei, care va fi înregistrată și prezentată în
consiliul de administrație al inspectoratului școlar. Preşedintele comisiei de soluţionare a contestaţiilor
transmite răspunsul scris la contestaţii, argumentat din raportul motivat.
(3) Hotărârea comisiei de contestații este definitivă și poate fi contestată numai prin procedura
contenciosului administrativ, contestația reprezentând plângerea prealabilă reglementată de art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 11 Inspectorul școlar general înaintează lista candidaților validați la Direcția Generală Management
și Rețea Școlară din cadrul Ministerului Educației şi Cercetării Ştiinţifice pentru emiterea ordinului
ministrului. Lista transmisă la Ministerul Educației şi Cercetării Ştiinţifice, cu adresa de înaintare, conține:
a) numărul total și modul de calcul al numărului de gradații acordate la nivelul județului/municipiului
București/ Palatului Național al Copiilor, conform Anexei nr. 6.
b) observațiile liderilor de sindicat desemnați de federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de
activitate învățământ preuniversitar/semnatare ale contractului colectiv de muncă unic la nivel de sector de
activitate învățământ preuniversitar, care au participat la procedura de acordare a gradației de merit, cu
statut de observatori;
c) tabelul nominal și punctajul pentru candidații aprobați, conform Anexei nr. 2.
Art. 12. (1) Direcția generală management și rețea școlară din cadrul Ministerului Educației şi Cercetării
Ştiinţifice verifică încadrarea în numărul de locuri, respectarea procedurii de acordare a gradației de merit
și elaborează ordinul ministrului pentru aprobarea listelor cu personalul didactic din unitățile de
învățământ preuniversitar de stat care beneficiază de gradație de merit.
(2) În situația constatării neîncadrării în numărul de locuri sau a nerespectării procedurii de acordare a
gradației de merit, conducerea Ministerului Educației şi Cercetării Ştiinţifice poate stabili reluarea
procedurii de acordare a gradației de merit de către inspectoratul școlar sau reevaluarea dosarelor
candidaților înscriși la concursul pentru acordarea gradației de merit din județul respectiv sau din
municipiul București, de către comisii constituite la nivelul Ministerului Educației şi Cercetării Ştiinţifice
8
din inspectori generali, inspectori, consilieri, experți din cadrul Ministerului Educației şi Cercetării
Ştiinţifice și din inspectori școlari, consilieri, experți din cadrul inspectoratelor școlare, cu participarea
reprezentanților organizațiilor sindicale afiliate la federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de
activitate în învățământ/semnatare ale contractului colectiv de muncă unic la nivel de sector de activitate
învățământ preuniversitar, cu statut de observatori. Aceste situații nu intră sub incidența
perioadelor/termenelor prevăzute în Graficul desfășurării concursului pentru acordarea gradațiilor de merit
- sesiunea 2016, prevăzut în Anexa nr. 1.
CAPITOLUL V
Dispoziții tranzitorii și finale
Art. 13 (1) Candidații înscriși la concursul de acordare a gradației de merit, sesiunea 2016, au obligația
de a completa o declarație pe propria răspundere prin care să confirme că documentele depuse la dosar le
aparțin și că prin acestea sunt certificate activitățile desfășurate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(2) Cadrele didactice și personalul didactic auxiliar care participă la concursul pentru acordarea gradației
de merit nu pot face parte din nicio comisie implicată în concurs.
(3) În cazul în care inspectorul școlar general adjunct/inspectorul școlar general candidează în vederea
obținerii gradației de merit, acesta este înlocuit cu un alt inspector școlar, cu informarea Ministerului
Educației şi Cercetării Ştiinţifice .
(4) Membrii comisiilor de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradației de merit, respectiv
ai comisiei de soluționare a contestațiilor nu pot avea în rândul candidaților rude sau afini până la gradul IV
inclusiv. Membrii comisiilor semnează, în acest sens, câte o declarație pe proprie răspundere. Declarațiile
sunt predate președințiilor comisiilor implicate în concurs și se păstrează la inspectoratul școlar.
Art. 14 (1) Personalul didactic militar/cu statut special din unitățile de învățământ preuniversitar din
sistemul de apărare, informații, ordine publică și securitate națională beneficiază de gradație de merit
conform reglementărilor proprii.
(2) Propunerile pentru acordarea gradației de merit personalului didactic civil din unități militare de
învățământ preuniversitar se evaluează și se validează la nivelul inspectoratului școlar pe raza căruia aceste
unități își desfășoară activitatea, excedând numărului de gradații calculat conform art. 2 alin. (1).
Inspectoratele școlare informează instituțiile de învățământ preuniversitar asupra rezultatului concursului.
(3) Propunerile pentru acordarea gradației de merit personalului didactic civil din unități militare de
învățământ preuniversitar se centralizează de către Ministerul Educației şi Cercetării Ştiinţifice, care le
transmite Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 15 Anexele nr. 1 - 6 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
9
Anexa nr. 1
la metodologie
GRAFICUL
desfășurării concursului pentru acordarea gradațiilor de merit - sesiunea 2016
1. Detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară de la nivelul inspectoratului
școlar şi stabilirea ponderii gradațiilor de merit pe categorii de personal și pe discipline de
învățământ
Perioada: 8 februarie - 19 februarie 2016
2. Comunicarea fișelor de evaluare şi a ponderii gradațiilor de merit pe categorii de personal și pe
discipline de învățământ de către inspectoratul școlar, în teritoriu
Perioada: 22 - 26 februarie 2016
3. Întocmirea și depunerea, de către candidați, a dosarelor și obținerea avizelor la nivelul unității de
învățământ
Perioada: 1 - 18 martie 2016
4. Depunerea dosarelor care conțin documentele justificative privind activitatea candidatului respectiv
la secretariatul/registratura inspectoratului școlar
Perioada: 21 - 30 martie 2016
5. Analiza dosarelor de către inspectorul școlar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului
consultativ și elaborarea raportului referitor la activitatea candidatului în specialitate
Perioada: 1 – 22 aprilie 2016
6. Verificarea dosarelor și acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse în
vederea acordării gradației de merit
Perioada: 25 aprilie - 13 mai 2016
7. Aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării, de către consiliul de
administrație al inspectoratului școlar
Perioada: 16 - 17 mai 2016
8. Afișarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării la avizierul inspectoratului școlar
Termen: 18 mai 2016
9. Depunerea contestațiilor asupra punctajului acordat
Perioada: 19 - 20 mai 2016
10. Soluționarea contestațiilor de către comisia de contestații
Perioada: 23 - 25 mai 2016
11. Validarea rezultatelor finale ale concursului de către consiliul de administrație al inspectoratului
școlar și afișarea acestora la inspectoratele școlare
Termen: 26 - 27 mai 2016
12. Înaintarea la Ministerul Educației şi Cercetării Ştiinţifice a listelor cu personalul didactic din
unitățile de învățământ, validat în vederea acordării gradației de merit
Perioada: 30 - 31 mai 2016
13. Emiterea ordinului ministrului educației şi Cercetării Ştiinţifice
Termen: 11 august 2016
NOTĂ:
Personalul didactic de la Palatul Național al Copiilor depune dosarele pentru concursul de acordare a
gradației de merit la registratura Ministerului Educației şi Cercetării Ştiinţifice, respectând graficul.
10
Anexa nr. 2
la metodologie
NR_________________
Afișată astazi _________________
TABEL NOMINAL
cuprinzând punctajele candidaților la concursul de acordare a gradațiilor de merit
aprobate în ședința consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean/Inspectoratului
Școlar al Municipiului București din data ____________
Nr.
Crt.
Numele și
prenumele
Funcția
didactică/did
actică
auxiliară
Specialitatea| Vechimea în
învățământ
Unitatea de învățământ Punctaj
Auto
evaluare
Punctaj
Evaluare
Comisie de evaluare a dosarelor
pentru obținerea a gradațiilor de merit Consiliul de administratie al
inspectoratului școlar județean/
Inspectoratului Școlar al Municipiului București
Președinte
Președinte
Membri
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu