“Legi eterne mişcă
universul de-asupra noastră, legi eterne conduc şi societăţile omeneşti. Suntem
mici pe un glob neînsemnat în univers, dar inventăm mereu mijloace ca să ne
facem viaţa grea şi dureroasă.
Dacă privim regularitatea fenomenelor lumii siderale şi o
comparăm eu nestatornicia sorţii omeneşti, am putea crede că altceva se petrece
în ceruri, altceva pe pământ. Cu toate acestea precum o lege eternă, mişcă
universul deasupra capetelor noastre, precum puterea gravitaţiunii le face pe
toate să plutească cu repejune în chaos, toţi astfel alte legi, mai greu de
cunoscut, dar supuse aceleiaşi necesităţi, de la care nu este nici abatere,
nici excepţie, guvernează oamenii şi societăţile.
Oricât de mici am fi
pe acest glob atât de neînsemnat în univers,a cărui an întreg de câteva sute de
zile nu e măcar un ceas pentru anul lui Neptun de şasezeci de mii de zile,
totuşi ce multe şi mari mizerii se petrec în atât de scurt timp, cât de multe
mijloace nu inventează oamenii spre a-şi face viaţa grea şi dureroasă!
S’ar crede că cu cât cunoştinţele înaintează, cu cât omul
câştigă convingerea despre nimicnicia lui şi despre mărimea lui Dumnezeu, ar
scădea deşertăciunea care este isvorul urei şi al desbinărilor; că
încredinţându-se că nu numai nimic este, ci chiar mai puţin decât nimic, de
vreme ce viaţa omenirei întregi este ceva accidental şi trecător pe coaja pământului,
mintea lui va fi isbită cu atâta adâncime de acest mare problem, încât să poată
uita patimele mici cari-l mişcă, mai puţin înseninătoare decât o picătură în
ocean, de cât o clipă în eternitate. Dar nu este astfel.
Se vede că aceeaşi necesitate absolută, care dictează în
mecanismul orb al gravitaţiutnii cereşti, domneşte şi în inima omului; că ceea
ce acolo ni se prezintă ca mişcare, e dincoace voinţă şi acţiune şi că ordinul
moral de lucruri e tot atât de fatal ca şi acel al lumii mecanice.
De aceea vedem că marile evenimente istorice, răsboae cari
sgudue omenirea, deşi par a atârna de decretul unui individ, sunt cu toate
acesteia tot atât de inevitabile ca şi un eveniment în constelaţiunea cerească.
E drept că cei vechi n’aveau cuvânt de-a pune oroscopul şi de-a judeca după
situaţiunea aparentă a luminilor ceea ce se va petrece odinioară pe pământ, dar
cu toate acestea, în naivul lor chip de-a vedea se ascundea un adevăr, acela,
că precum o constelaţiune e dată cu necesitate, tot astfel evenimentele de pe
pământ se’ntâmplă într’un şir, pare că de mai nainte determinat.
Dacă, după constelaţiunea împrejurărilor celor din urmă, am
pune oroscopul anului ce vine, nu multă speranţă ne-ar inspira, nu multă
bucurie ne-ar face. Din nou chestiunea Orientului sau mai bine a împărţirii
împărăţiei otomane e obiectul ce preocupă lumea politică şi se poate ca
evenimentele din Egipet să fi fost cel dintâiu stadiu al desfăşurării
chestiunii. În adevăr după înfrângerea insurecţiunei, a început a se desemna cu
claritate alianţa austro-germană şi a se da pe faţă înarmările Rusiei.
Franţa, gata a fi privitoarea interesată la uriaşa ciocnire
dintre lumea slavă şi cea germană, gata chiar a participa – şi fata favebunt –
pierdut însă tocmai în preziua anului nou pe bărbatul care reprezenta politica
ei de acţiune. Cu toate acestea, nu credem ca moartea unui om, oricâtă
însemnătate suspensivă ar avea pentru evenimente, să le poată înlătura cu
totul.
În acest conflict, pe care viitorul îl indică cu claritate,
ce se va alege de cei mici? Poporul
nostru mic este pus tocmai ca o muche de despărţire între furtuna ce vine din
apus pentru a întâmpina pe cea din răsărit. Oricare ar fi soarta armelor,
oricare norocul răsboiului, oricât de înţeleaptă va fi politica micului popor,
rezultatul evenimentelor va fi totuşi stabilirea unei preiponderanţe politice,
pururea fatală nouă, chiar dacă nu ne-ar ameninţa cu nimicirea totală.
Oare în preziua unor evenimente, determinante pentru soarta
noastră, fac bine oamenii ce ne guvernă de-a pune chestiunea revizuirii
constituţiei? Fac bine a propune excluderea din viaţa publică a elementelor
celor mai luminate ale poporului, cari s’au dovedit în toţi timpii a fi şi cele
mai patriotice, prin suprimarea colegiului I?
Nu numai că nu fac bine, dar chiar şeful acestui guvern a
recunoscut-o aceasta, căci însuşi tindea la amânare reformelor, întemeindu-se
pe probabilitatea evenimentelor, ce bat la poarta cetăţii noastre. Cu toate
acestea curentul fatal de înoituri, care e caracteristic pentru epoca de
spoială în care trăim, împinge pe majoritate la punerea unor chestiuni ce nu
pot decât să turbure ţara şi să accentueze deosebirile de interes şi de partid
între oameni.
Cu părere de rău cată
să constatăm că, cu toată bătrâneţea prematură a năravurilor, inteligenţa
politică a acestei ţări arată uneori semne de copilărie. Ca un sfinx, mut încă
şi cu ochii închişi, stă anul viitor înaintea noastră, dar ştim bine că multe
are de zis, că cumplite sunt enigmele ce le va rosti, că în prăpastie va cădea
cel ce nu va fi în stare să le deslege.
Iar Edipul destinelor noastre se uită în faţa acestui sfinx,
şi în loc de a fi pătruns de seriozitatea adâncă, tragică poate a fizionomiei
lui, el s’apropie de monstru pentru a-i răspunde cu… jucăriile noastre
constituţionale… Fără îndoială ceea ce are să se’ntâmple se va ‘ntâmpla, dar e
păcat şi nu e demn ca atunci, când timpurile sunt foarte serioase, un popor să
joace mica comedie a luptelor sale dinlăuntru.”
Articolul “La un an nou”, scris de Mihai Eminescu, a fost publicat în
“Timpul”, la 1 ianuarie 1883
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu