de Dumitru Păcuraru
Protestul de 15
minute ar fi trecut drept un protest împotriva tuturor guvernelor care s-au
perindat 30 de ani la conducerea ţării dacă Liviu Dragnea nu l-ar fi luat la
mişto pe cel ce a iniţiat ineditul protest #şîeu. Forma de protest aleasă
constă în a nu face nimic. Zis şi „sfert academic”, 15 minute nu înseamnă mare
lucru. Nu afectează economia ca o grevă generală.
Nu ştim cum se face că România nu a avut spor la drumuri şi
autostrăzi. Dragnea spune că licitaţiile sunt câştigate de firme străine care
vin cu tot felul de hârtii, iau bani, dar nu lucrează. Este un punct de vedere
îmbrăţişat de mulţi.
În bună parte este adevărat că fiind vorba despre sume mari
de bani firmele româneşti nu îndeplinesc condiţiile. Pe de altă parte este tot
atât de adevărat că s-au făcut greşeli uriaşe. De exemplu când au fost închise
minele, în timpul guvernului Victor Ciorbea, minerii disponibilizaţi au primit
recompense foarte mari în loc să fie puşi să construiască autostrăzi.
Traian Băsescu, ministru al Transporturilor în perioada
1996-2000 spunea că România nu are nevoie de autostrăzi, ci doar de şosele mai
bune. S-a şi făcut de tot râsul cu „Aici sunt banii dumneavoastră”. Era vorba
despre bani cheltuiţi pentru cârpirea unor drumuri.
În perioada negocierilor pentru aderarea la UE se zice că
una din condiţii ar fi fost atribuirea fără licitaţie a lucrărilor de
construire a autostrăzii Transilvania unei firme americane. Banii s-au luat,
vreo două miliarde de dolari, autostrada nu s-a făcut.
De la intrarea în UE fiecare partid în programul electoral
şi-a propus să construiască autostrăzi. Fiecare guvern a promis că va da în
folosinţă sute de kilometri de autostradă.
La guvernare din 2004 până azi s-au perindat absolut toate
partidele. Deci vina trebuie împărţită. Au fost premieri de toate culorile, de
la PNL, PDL. Călin Popescu Tăriceanu, Emil Boc, Victor Ponta au avut mandate
întregi. Pe de altă parte preşedintele Băsescu, specialist în transporturi, a
stat zece ani la cârma ţării. A investit mai mult în DNA şi SRI decât în
drumuri de betoane.
Preşedintele Iohannis a făcut un pact pe înarmare, nu pe
autostrăzi. 2% din PIB se alocă pentru înzestrarea armatei cu arme de ultimă
generaţie.
De ce nu se fac, totuşi, autostrăzi? La una dintre
întâlnirile oculte dintre politicieni şi oameni din SRI Sebastian Ghiţă spunea
că generalul Coldea l-ar fi ameninţat pe premierul Ponta că dacă se
construieşte autostrada Braşov-Bucureşti nu ştiu ce i se va întâmpla.
Un om de afaceri român spunea în timpul protestului simbolic
din 15 martie că nu se construiesc autostrăzi pentru ca România să nu se
dezvolte.
Motive oculte se pot găsi. La fel şi cauze obiective, cum ar
fi lipsa fondurilor. Dar adevărul nu poate fi ocolit: niciun guvern nu a fost
capabil să lege Transilvania de Bucureşti, Moldova de restul ţării. Nu are rost
să se caute vinovaţi. Important este să se facă mai mult de acum înainte. Şi
cine va face? Guvernul. Cel care este acum în funcţie şi cel ce va urma. Se
întâmplă însă că fiecare guvern ia lucrurile de la început. Şterge tot ce a
făcut guvernul anterior. Să nu ne imaginăm că în cazul în care ar cădea guvernul PSD-ALDE următorul
guvern va face mai mulţi kilometri de autostradă. Se vor schimba doar rolurile:
pesediştii se vor racola protestelor, iar partidele de dreapta vor fi ţinta
atacurilor. 15 minute de mânie colectivă poate fi un început al trezirii la
realitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu