În 30 de ani de democrație,
România a reușit să construiască doar
800 km de autostradă, la prețuri mari și de calitate slabă. La aceeași suprafață,
Marea Britanie are 4.000 km. Ca protest pentru această stare de lucruri, un
investitor sucevean a construit, de unul singur, un metru de „autostradă”
simbolică (l-a costat 4.000 euro, dar publicitatea hotelului său a meritat).
Dacă am face toți la fel, am avea
autostrăzi și între sate!
Fără să țină seama
de ironie și claxoane, ministrul
Transporturilor, Răzvan Cuc, a reacționat
cu seriozitate și în aceeași zi au demarat lucrările la Autostrada spre
Iași, parte din Coridorul paneuropean
IX, ce va ajunge pînă la granița cu
Republica Moldova. Însă lucrurile nu se vor schimba peste noapte, din cauza
faptului că întîrzierile sunt sistemice, nu subiective.
Liderii politici promit deblocarea proiectelor, însă nu avem
nici o garanție că de mîine proiectanții și
constructorii vor lucra mai bine. Nici că Guvernul, Ministerul Transporturilor,
Compania Națională de Administrare a
Infrastructurii Rutiere și celelalte
instituții implicate în proiectele de
infrastructură vor deveni responsabile și
își vor exprima activitatea în
kilometri de căi de transport modernizate, nu în rapoarte justificative.
Sumele alocate pentru infrastructura mare sînt generoase,
dar este nevoie nu doar de autostrăzi, ci și
de coridoare de legătură prin drumuri expres (cum este Dej-Cluj) și variante de ocolire a orașelor pe centuri. Ne trebuie noi poduri și pasaje, pentru a fluidiza circulația. Nu ne dorim doar 2.000 km de autostrăzi,
ci o rețea de drumuri moderne în
intravilan și extravilan, pe care
circulăm zi de zi, drumuri județene, naționale, expres, pînă la autostrăzile cu două
benzi pe sens, separate de parapeți și însoțite
de garduri.
Ministerul Transporturilor are o politică de dezvoltare în
concordanță cu cea europeană, scopul
fiind crearea unui sistem de transport durabil, fiabil și accesibil, care să servească populația și economia țării în mod eficient și echitabil. Sînt importante: crearea de noi locuri de muncă și mobilitatea persoanelor pe continent. Este
deci obligatorie integrarea rețelelor
naționale de transport feroviar,
rutier, naval, aerian (și logistică) în
rețelele europene TEN-T, respectiv în cele
internaționale. Toate drumurile trebuie
construite cu respect față de mediu,
ideal imposibil de atins.
Maramureșul a fost
multă vreme un teritoriu cu drumuri proaste, dar iată că cele spre Satu Mare și Dej au fost modernizate și se lucrează pe celelalte, spre Borșa și
Tg. Lăpuș. Există proiecte de asfaltare
a drumurilor județene, iar cele
comunale și orășenești, în 3.000 de
localități, mai au de așteptat stratul de bitum nou. Pentru 90%
dintre noi, prioritare sînt drumurile locale, iar agenții economici au nevoie mai ales de autostrăzi și drumuri expres, pentru a „scurta” distanțele și
a reduce cheltuielile cu transportul mărfurilor – de la 9%.
Întîrzierea bugetului de stat pe 2019 a dus la întîrzierea
investițiilor de mică și mare infrastructură cu o jumătate de an
(primele facturi vor fi plătite în iunie). E nevoie de autostrăzi, dar mai tare
ne doare lipsa rețelelor de apă
potabilă și canalizare din sate. Avem și orașe
fără canalizare!
Strategia europeană de transport prevede încurajarea
transportului pe calea ferată electrificată, socotit a fi ecologic.
Transporturile rutiere bazate pe hidrocarburi nu sînt sustenabile, ard 2/3 din
petrolul lumii și poluează grav mediul,
iar introducerea tehnologiilor ecologice și
digitale este abia la început. Autovehiculele pe benzină și motorină au apărut în timpul vieții noastre și
sînt șanse ca tot în acest timp să
dispară ca și cînd n-ar fi fost, cu tot
cu infrastructura actuală!
Autor: Nicolae Goja
Sursa: Graiul
Maramureşului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu