„Ziaristul necinstit e ca un coș
de gunoi: cu cât e mai gol, cu atât e mai murdar”.
1.Personalitatea unui ziarist nu stă în modul în care este
respectat în redacție, ci…în felul cum
este citit, apreciat și respectat de
cititori săi și de opinia publică.
2. Ideea de bază în stilul jurnalistic este simplitatea,
precizia și sinceritatea.
3. Ideea artei ca reprezentare și asocierea acesteie cu frumusețea
au rămas valabile până astăzi. Ca răspuns la această tendință, un grup de gânditori din secolul XX a
propus o abordare mai formalistă asupra artei, în care liniile, culoarea și alte calități
formale au fost considerate de maximă importanță,
iar celelalte aspecte, inclusiv cele reprezentaționale,
au fost excluse. Astfel, forma a fost preferată conținutului, pavând calea pentru abstracționism, care va caracteriza gândirea artistică a secolului XX.
4. Expresionismul s-a îndepărtat de lumea reprezentării
renunțând la orice observație minuțioasă
asupra lumii externe, în favoarea exagerării și
a distorsiunilor, utilizând culori puternice și
nenaturale, pentru a exprima trăirile interioarele ale artistului. Același fenomen instinctual a fost folosit și mai este folosit de generația obzecistă, atât în proză, dar mai ales în
poezia absconsă în care nu se exprima nimic.În aceasta descoperim, cuvinte
aruncate incoerent care nu se închegau în metafore. Curentul literar
proglomodern, teoretizat de Al.Florin Țene,
a început să se manifeste după așa zisa
revoluție, fiind o întoarcere pe
jumătate a poeziei la tradiție și la clasicism cu elementele moderne ale
stilului și metaforei.
5. În literatură și
în general în artă “Vedem o rețea
complicată de asemănări care se suprapun și
se încrucișează. Asemănări sub aspect
ample sau minore. “Scria în 1953 Ludwig Wittgenstein.
6. Dacă presupunem că artă, la fel ca joc, este un termen
bazat pe asemănări de familie, atunci toate dificultățile noastre dispar. Unele opera de artă au multe lucruri în
comun cu alte opera de artă: exprimă emoțiile
unui artist; caută să surprindă esența
naturii; ne mișcă, ne emoționează sau ne șochează.
7. Dialogurile socratice pun, de regulă, o întrebare- ce
este dreptatea, ce este cunoașterea, ce
este frumusețea?-, apoi pornesc să
arate, printr-o de interogații și de răspunsuri, că interlocutării, în ciuda
cunoașterii pe care pretind că o au, nu
înțeleg întru totul conceptele pe care
le folosesc.
8. Dar, dacă vom continua să căutăm trăsături pe care să le
aibă toate în comun, atunci căutăm în van: orice încercare de a defini
arta-adică de a surprinde esența unui
termen care este fundamental fluid și
dinamic- este greșită și sortită eșecului.
9. Arta bună nu poate fi imorală. Prin artă bună înțeleg arta care depune mărturie adevărată.
10-La baza artei și
jurnalismului stau valorile estetice.
Al.Florin Țene /
UZPR
(Din ciclul “Sens și Contrasens în înțelepciunile pentru ziariști“)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu