La urma urmei tot ce face individul, de la simplul
fapt de a vorbi corect în limba lui maternă sau într-o altă limbă, ţine de
cultură, de educaţie. Pregătirea profesională a fiecărui individ se face după
un set de cunoştinţe acumulat de-a lungul vieţii, în lungul şi complexul proces
de educaţie.
Nimeni nu se poate sustrage actului de cultură, în
fapt un act civilizatoriu. Nu trebuie să-l citeşti în fiecare zi pe Eminescu,
sau să citeşti câteva rânduri din orice carte, dar trebuie să accepţi că ai
învăţat să citeşti pentru că au existat oamenii care au scris cărţi. Acei
oameni se numesc scriitori. Toţi scriitorii la un loc realizează cultura scrisă
a poporului din care fac parte.
Popoarele sunt diferite între ele pentru că s-au
format în culturi diferite, în culturi rezultate din spiritul lor, spirit devenit spiritualitate. Le este dat celor pe care-i numim scriitori
şi artişti să suprindă această „spiritualitate” şi ea să redea cel mai fide şi
profund specificitatea unui popor.
Ar fi o imensă greşeală să considerăm că doar
Eminescu este „poet naţional”. Toţi scriitorii care scriu în aceeaşi limbă sunt
„naţionali”. Eminescu nu este mai „naţional” decât Ion Creangă, Lucian Blaga,
Nichita Stănescu sau Mircea Cărtărescu. Sau, păstrând proporţiile, decât
scriitorii actuali din Satu Mare.
Dar Eminescu este mai „naţional” decât Petofi, decât
Puşkin, decât Goethe sau Shakespeare. Pentru că Sandor Petofi este poetul
naţional al altui popor, diferenţele dintre operele celor doi mari poeţi
reprezintă, în fapt, diferenţele dintre români şi unguri.
Românii sunt diferiţi de unguri la fel cum sunt
diferiţi de germani, de francezi, de irlandezi etc. De ce sunt puşi mereu în
relaţie românii şi ungurii şi nu românii şi englezii, să zicem? Pentru că sunt
vecini, pentru că trăiesc în acelaşi teritoriu. Două popoare care împart
acelaşi teritoriu pot deveni mai rar parteneri, dar foarte des adversari sau
chiar inamici naturali. Ca pisica şi şoarecele. Ca lupul şi oaia. Pisica este inamicul natural al şoarecelui
pentru că cele două vieţuitoare împart acelaşi areal. Lupul este inamicul
natural al mielului, dar leul, tot un carnivor, nu este considerat inamicul natural
al oilor pentru că oile nu trăiesc libere în junglă.
Mecanismele care reglementează raporturile dintre
naţiuni sunt de natură culturală. Principalul element care face diferenţa
dintre popoare este limba. Responsabilii de dezvoltarea, de păstrarea limbii,
sunt scriitorii. Prin urmare, 15 ianuarie, Ziua Culturii Naţionale, este,
practic, Ziua Scriitorilor Români.
Atât Eminescu cât şi Petofi, au avut opinii
politice. Eminescu nu a trăit de pe urma poeziilor, ci a fost ziarist. Are în
palmares sute, mii de articole de ziar, unele de o duritate extremă, partizană.
Lucra la un ziar conservator, avându-i ca adversari pe liberali. Dar nu
datorită acestor articole foarte apreciate în epocă, este desemnat „poet
naţional”, ci operei literare, o sinteză a spiritualităţii poporului român. Şi
Petofi avea o încredere neţărmurită în spiritul poporului ajungând să spună că
„atunci când poporul va fi stăpân în poezie, va ajunge să stăpânească şi în
politică”. Vorbea, desigur, despre
cultură. Altfel spus, când poporul va fi cultivat, va avea acces şi în
politică.
Nici poetul maghiar nu a rămas departe de politică.
S-a angajat în luptă în timpul revoluţiei de la 1848. Moartea lui după bătălia
de la Albeşti, azi judeţul Harghita, este învăluită în mister. Nu însă şi
creaţia sa. Una profund maghiară, mergând până la acelaşi gen de radicalism ca
Eminescu.
Ţin să repet că diferenţa dintre cei doi mari poeţi
face diferenţa dintre cultura română şi cultura maghiară, dintre români şi
unguri.
Dacă fiecare poet naţional reprezintă în cel mai
înalt grad spiritualitatea poporului său, ţinând seama de specificitatea celor
trei provincii istorice româneşti, se înţelege că moldovenii îl pot compara pe
Eminescu cu Puşkin, în timp ce românii din Ţara Românescă pot face o comparaţie
între Eminescu şi cel mai mare poet bulgar, Hristo Botev.
Sigur, par simple speculaţii, dar literaturile
naţionale reprezintă cel mai la îndemână model comparativ între culturi, între
spiritualitatea şi specificitatea fiecărui popor.
Cea mai exactă definiţie a patriotismului, care din
păcate adeseori alunecă spre naţionalism, este una radicală, fără drept de
apel: „Nu te atinge de cultura mea!”
Dr. Vasile
Lucaciu conchidea că eşti patriot în măsura în care îţi păstrezi limba, urmezi
tradiţiile poporului tău şi îţi asumi istoria aşa cum este. Mai mult de atât nu
se poate spune. Ba da: ziua culturii
naţionale ar trebui sărbătorită în fiecare zi.
Autor:
Dumitru Păcuraru
Sursa:
Informaţia zilei Satu Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu