Duminica a 5-a după Paști (a Samarinencei) Ioan 4, 5-42
În vremea aceea a venit Iisus la o cetate a
Samariei, numită Sihar, aproape de locul pe care Iacov l-a dat lui Iosif, fiul
său. Şi era acolo fântâna lui Iacov. Iar Iisus, fiind ostenit de călătorie, S-a
aşezat lângă fântână şi era ca la al şaselea ceas. Atunci a venit o femeie din
Samaria să scoată apă. Iisus i-a zis: Dă-Mi să beau!, fiindcă ucenicii Lui se
duseseră în cetate ca să cumpere de mâncare. Femeia samarineancă I-a zis: Cum
Tu, care eşti iudeu, ceri să bei apă de la mine, care sunt femeie samarineancă?
Pentru că iudeii nu au amestec cu samarinenii. Iisus a răspuns şi i-a zis: Dacă
ai fi ştiut darul lui Dumnezeu şi Cine este Cel ce-ţi zice: Dă-Mi să beau, tu
ai fi cerut de la El şi ţi-ar fi dat apă vie. Femeia I-a zis: Doamne, nici
găleată nu ai şi fântâna e adâncă; de unde, dar, ai apa cea vie? Nu cumva eşti
Tu mai mare decât părintele nostru Iacov, care ne-a dat această fântână şi au
băut din ea el însuşi şi fiii lui şi turmele lui? Iisus a răspuns şi i-a zis:
Oricine bea din apa aceasta va înseta iarăşi, dar cel ce va bea din apa pe care
i-o voi da Eu, în veac nu va mai înseta, căci apa pe care i-o voi da Eu se va
face în el izvor de apă curgătoare, spre viaţă veşnică. Femeia a zis către El: Doamne,
dă-mi această apă, ca să nu mai însetez, nici să mai vin aici să scot. Iisus
i-a zis: Mergi şi cheamă pe bărbatul tău şi vino aici. Femeia a răspuns şi a
zis: N-am bărbat. Iisus i-a zis: Bine ai zis că nu ai bărbat, căci cinci
bărbaţi ai avut şi cel pe care îl ai acum nu-ţi este bărbat. Aceasta adevărat
ai spus. Femeia I-a zis: Doamne, văd că Tu eşti proroc. Părinţii noştri s-au
închinat pe acest munte, iar voi ziceţi că în Ierusalim este locul unde trebuie
să ne închinăm. Şi Iisus i-a zis: Femeie, crede-Mă că vine ceasul când nici pe
muntele acesta, nici în Ierusalim nu vă veţi închina Tatălui. Voi vă închinaţi
căruia nu ştiţi; noi ne închinăm Căruia ştim, pentru că mântuirea din iudei
este. Dar vine ceasul, şi acum este, când adevăraţii închinători se vor închina
Tatălui în duh şi în adevăr, că şi Tatăl astfel de închinători Îşi doreşte. Duh
este Dumnezeu, şi cei ce I se închină trebuie să I se închine în duh şi în
adevăr. I-a zis femeia: Ştim că va veni Mesia, Care Se cheamă Hristos; când va
veni, Acela ne va vesti nouă toate. Iisus i-a zis: Eu sunt, Cel ce vorbesc cu
tine. Dar atunci au sosit ucenicii Lui. Şi se mirau că vorbea cu o femeie. Însă
nimeni n-a zis: Ce o întrebi? sau: Ce vorbeşti cu ea? Iar femeia şi-a lăsat
găleata şi s-a dus în cetate şi a zis oamenilor: Veniţi să vedeţi un om care
mi-a spus toate câte am făcut. Nu cumva acesta este Hristos? Şi au ieşit din
cetate şi veneau către El. Între timp, ucenicii Lui Îl rugau, zicând:
Învăţătorule, mănâncă. Iar El le-a zis: Eu am de mâncat o mâncare pe care voi
nu o ştiţi. Ziceau, deci, ucenicii între ei: Nu cumva I-a adus cineva să
mănânce? Iisus le-a zis: Mâncarea Mea este să fac voia Celui Care M-a trimis pe
Mine şi să săvârşesc lucrul Lui. Nu ziceţi voi că mai sunt patru luni şi vine
secerişul? Iată, zic vouă: Ridicaţi ochii voştri şi priviţi holdele, că sunt
albe pentru seceriş. Iar cel ce seceră primeşte plată şi adună roade spre viaţă
veşnică, pentru ca împreună să se bucure şi cel ce seamănă şi cel ce seceră.
Căci în aceasta se adevereşte cuvântul: Că unul este semănătorul şi altul
secerătorul. Eu v-am trimis să seceraţi ceea ce voi n-aţi muncit; alţii au
muncit şi voi aţi intrat în munca lor. Şi mulţi samarineni din cetatea aceea au
crezut în El, pentru cuvântul femeii care mărturisea: Mi-a spus toate câte am
făcut. Deci, după ce au venit la El, samarinenii Îl rugau să rămână la ei. Şi a
rămas acolo două zile. Şi mult mai mulţi au crezut pentru cuvântul Lui. Iar
femeii îi ziceau: Credem nu numai pentru cuvântul tău, căci noi înşine am auzit
şi ştim că Acesta este cu adevărat Hristos, Mântuitorul lumii.
Se cuvine să-I dăm slavă Bunului Dumnezeu că ne-a
ajutat să ajungem și în această Duminică a 5-a după slăvitul praznic al
Învierii, zi binecuvântată în care suntem chemați să gustăm cu toții din „apa
cea vie”, dăruită nouă cu îmbelșugare din izvorul nesecat al Sfintelor
Scripturi. O adevărată comoară de învățături ni se descoperă în acest episod al
întâlnirii Domnului cu femeia samarineancă la fântâna lui Iacov, episod relatat
de Sfântul Evanghelist Ioan în capitolul 4, versetele 5-42.
Îl însoțim și noi, cu ochii minții, pe Domnul în
călătoria Sa din Iudeea către Nazaretul Galileei, drum care trecea prin ținutul
Samariei (Ioan 4, 3-4). Distanța era foarte mare, aproximativ 145 km, pe care
trebuia să-i parcurgă pe jos. Ostenit de călătorie, Domnul poposește la fântâna
Patriarhului Iacov. Aici a rămas singur, întrucât ucenicii plecaseră în cetatea
din apropiere, numită Sihar, ca să cumpere mâncare. Domnul nostru Iisus Hristos
știa că în ceasul acela avea să vină la fântână, să scoată apă femeia
samarineancă. El venise în locul acela tocmai ca să întâlnească și să salveze
sufletul acestei femei și, prin ea, să aducă vestea eliberării și acestui popor
robit de păcat, căci așa și erau socotiți samarinenii în conștiința poporului
evreu.
În cartea a patra a Regilor, la capitolul 17, 24-29,
ni se istorisește cum regele Asiriei a strămutat în ținutul Samariei și alte
popoare, în locul fiilor lui Israel. Dar pentru că aceștia nu-l cinsteau pe
Domnul, de aceea El a trimis asupra lor lei care-i omorau. Aflând de aceasta,
regele Asiriei a trimis în Samaria pe unul din preoții lui Israel, ca să-i
învețe legea lui Dumnezeu și cum să-l cinstească pe Domnul. Rezultatul a fost
că pe lângă cinstirea lui Dumnezeu, „fiecare popor şi-a mai făcut şi dumnezeii
săi şi i-a pus în capiştile de pe înălţimi pe care le făcuseră samarinenii;
fiecare popor în cetatea sa în care trăia” (4 Regi 17, 29). Aceasta era
problema samarinenilor. Ei fuseseră învățați legea Dumnezeului adevărat, însă
nu și-au lăsat nici idolii lor. Samarinenii erau considerați de către evrei
spurcați, încât i-au izolat și nici măcar nu treceau prin ținutul lor când
aveau de mers în Galileea, ci preferau să ocolească întreg ținutul ca să nu se
„spurce”. La fântâna lui Iacov, Domnul vine să rezolve și această problemă a
dușmăniei dintre poporul lui Israel și samarineni, frații lor rătăciți. Este
minunat modul în care Domnul, Pedagogul desăvârșit, știutorul inimilor zidite
de El, i se descoperă femeii, treptat, într-o creștere progresivă, de la un
simplu iudeu la Mesia, Mântuitorul lumii (v. 42).
Hristos
a venit să lumineze sufletul femeii samarinence
Întâlnirea are loc pe la ceasul al șaselea, în
miezul zilei, când soarele dogorește cel mai puternic, întrucât este în punctul
cel mai apropiat de pământ. Acum alege Domnul, zice Sfântul Maxim
Mărturisitorul, „să lumineze sufletul ei, în chip deosebit, cu razele
cunoștinței, prin venirea Cuvântului la el. Și sufletul (femeii n.n.) stătea cu
Cuvântul lângă fântâna lui Iacov, adică lângă izvorul înțelesurilor Scripturii.
Fântâna lui Iacov e Scriptura; apa e cunoștința din Scriptură, adâncimea
fântânii, înțelesul greu al Scripturii; găleata de apă e erudiția în tâlcuirea
cuvântului dumnezeiesc al Scripturii”.
Femeia samarineancă vine însetată de apă, de vreme
ce în arșița zilei își face curaj să vină să scoată apă. Ea era însetată însă
și de lucruri spirituale, căci în mintea și sufletul ei erau și multe întrebări
și frământări spirituale. De aceea, observăm cum Domnul se folosește de setea
ei trupească pentru a o ridica la cele spirituale. Femeia încă rămâne legată de
cele materiale și-L întreabă nedumerită: „Doamne, nici găleată nu ai, şi
fântâna e adâncă; de unde, dar, ai apa cea vie? Nu cumva eşti Tu mai mare decât
părintele nostru Iacov, care ne-a dat această fântână şi el însuşi a băut din
ea şi fiii lui şi turmele lui?” (Ioan 4, 11-12).
Domnul continuă să o ridice treptat spre înțelegerea
celor spirituale zicând: „Oricine bea din apa aceasta va înseta iarăşi; Dar cel
ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu nu va mai înseta în veac, căci apa pe
care i-o voi da Eu se va face în el izvor de apă curgătoare spre viaţă veşnică”
(Ioan 4, 13-14). Din nou, tot nedumerită, dar doritoare de a afla, și oarecum
bulversată, femeia îi răspunde amestecând setea trupească cu cea spirituală:
„Doamne, dă-mi această apă ca să nu mai însetez, nici să mai vin aici să scot”
(Ioan 4, 13-14).
Acum Domnul i se descoperă ca știutor al inimii și
al faptelor ei. Observăm că femeia încerca să-și ascundă păcatul ei, dar
văzându-și sufletul descoperit în fața Domnului, uită de păcat și de cele
materiale și se urcă cu mintea la cele spirituale. Abia acum își dă seama, cu
adevărat, că nu are în față un simplu om. Luminată spiritual, i se deschid
ochii sufletului și „vede”: „Doamne, văd că Tu eşti proroc” (Ioan 4, 19).
Din această iluminare duhovnicească ajunge să
presimtă venirea lui Mesia și, pentru luminare deplină, Îl va întreba despre
locul de închinare, cum să se închine, în Ierusalim sau pe muntele Garizim,
după obiceiul samarinenilor (vs. 20). Mântuitorul îi va răspunde acesteia:
„Femeie, crede-Mă că vine ceasul când nici pe muntele acesta, nici în Ierusalim
nu vă veţi închina Tatălui. Voi vă închinaţi căruia nu ştiţi; noi ne închinăm Căruia
ştim, pentru că mântuirea din iudei este. Dar vine ceasul, şi acum este, când
adevăraţii închinători se vor închina Tatălui în duh şi în adevăr, că şi Tatăl
astfel de închinători îşi doreşte. Duh este Dumnezeu şi cei ce I se închină
trebuie să i se închine în duh şi în adevăr” (Ioan 4, 22-24). Prin aceste
cuvinte, Domnul o mai ridică pe o treaptă, spre luminarea deplină,
descoperindu-i că adevărații închinători ai Tatălui sunt cei care se închină
„în duh și în adevăr”, adică printr-o viață de comuniune cu Dumnezeu, printr-o
viață de rugăciune și de mărturisire a adevărului credinței, credință la care
este chemată întreaga suflare umană: evrei, samarineni și păgâni.
Femeia își va exprima, acum, năzuința pe care o
aveau și samarinenii, chiar dacă amestecaseră învățăturile bune cu închinarea
la idoli, aceea că „…va veni Mesia care se cheamă Hristos; când va veni, Acela
ne va vesti nouă toate” (Ioan 4, 25). Abia în acest moment, Domnul i se
descoperă și o va lumina deplin: „Eu sunt, Cel ce vorbesc cu tine” (Ioan 4,
25).
Transformată în adâncul ființei sale de întâlnirea
cu Mesia Cel prezis de profeți, femeia samarineancă este cuprinsă de un avânt
puternic și de curaj în a mărturisi și altora. Ea devine misionară pentru
poporul său. Pleacă în grabă spre cetatea Sihar, uitând la fântână și găleata
cu care venise să scoată apa obișnuită, însă cu apa cea vie în suflet, strigă
ca un profet, cu putere: „Veniţi de vedeţi un om care mi-a spus toate câte am
făcut. Nu cumva aceasta este Hristosul?” (Ioan 4, 29). Cuvântul ei a fost cu
putere, căci „…mulţi samarineni din cetatea aceea au crezut în El, pentru
cuvântul femeii care mărturisea: Mi-a spus toate câte am făcut” (Ioan 4, 39).
Mâncarea
cea mai bună este împlinirea poruncilor
În timp ce femeia pornise în grabă către cetate au
sosit și ucenicii la fântână și îl rugau să mănânce. Însă, la fel ca și cu
femeia samarineancă, Domnul încearcă să-i ridice din cele materiale spre cele
spirituale: „Eu am de mâncat o mâncare pe care voi nu o ştiţi” (v. 32).
Văzându-i că nu înțeleg nimic, ba mai mult, se întreabă nedumeriți: „Nu cumva
I-a adus cineva să mănânce?” (v. 33), Domnul le arată sensul spiritual al
cuvintelor sale: „Mâncarea Mea este să fac voia Celui ce M-a trimis pe Mine şi
să săvârşesc lucrul Lui” (v. 34).
În continuare, Domnul le vorbește în pilde despre
lucrarea pe care El o făcuse prin femeia samarineancă: „Nu ziceţi voi că mai
sunt patru luni şi vine secerişul? Iată zic vouă: Ridicaţi ochii voştri şi
priviţi holdele că sunt albe pentru seceriş. Iar cel ce seceră primeşte plată
şi adună roade spre viaţa veşnică, ca să se bucure împreună şi cel ce seamănă
şi cel ce seceră. Căci în aceasta se adevereşte cuvântul: Că unul este
semănătorul şi altul secerătorul. Eu v-am trimis să seceraţi ceea ce voi n-aţi
muncit; alţii au muncit şi voi aţi intrat în munca lor” (Ioan 4, 35-38).
Holdele „albe pentru seceriș” sunt, de data aceasta, samarinenii care se
apropie de Domnul ca un rod bogat ieșit din sămânța Cuvântului dumnezeiesc
sădit în inima femeii samarinence. La fântâna lui Iacov, samarinenii s-au
hrănit din Cuvântul dumnezeiesc și au gustat din apa cea vie, înțelegând că Cel
care le vorbește e Hristos, Mântuitorul lumii (v. 42). Atât de mult i-a atins
cuvântul Domnului, încât L-au rugat să mai rămână la ei și „a rămas acolo două
zile” (v. 40).
Femeia samarineancă a venit la fântâna lui Iacov
însetată de apa cea materială, dar purtând în suflet și frământări ale
lucrurilor duhovnicești și a plecat adăpată cu apa cea vie, împlinindu-se cu
ea cuvântul psalmistului: „Însetat-a sufletul meu de Dumnezeul cel viu” (Ps.
41, 2). Ea a răspuns chemării Mântuitorului: „Dacă însetează cineva, să vină la
Mine şi să bea. Cel ce crede în Mine, precum a zis Scriptura: râuri de apă vie
vor curge din pântecele lui” (Ioan 7, 38-39).
Cât
de însetaţi suntem noi azi?
Să ne întrebăm și noi: Cât de însetați suntem noi
astăzi și, mai ales, după ce însetează inimile noastre? Însetăm noi, oare, după
Dumnezeu, însetăm mai mult după cele din lume sau, mai grav, copleșiți de
răutatea, invidia și uneltirile potrivnice ale celor din jur, nu mai însetăm
după nimic, nu mai așteptăm nimic bun de la lumea aceasta și de la cei din
jurul nostru?
Să luăm pildă de la această femeie care, fiind
pătrunsă de darul lui Dumnezeu, s-a luminat, transformându-și întreaga viață.
După Înălțarea la cer a Domnului și trimiterea Duhului Sfânt, la Cincizecime, a
fost botezată de Sfinții Apostoli, primind numele de Fotini și devenind martoră
a Domnului și vestitoare a minunatei întâlniri de la fântâna lui Iacov.
În vremea împăratului roman Nero, Fotini împreună cu
cei doi fii, Victor (prin Botez – Fotinos) și Iosie, precum și cu cele cinci
surori, Anatoli, Foto, Fotis, Paraschevi și Chiriachi, au suferit pentru
închinarea lor „în duh și în adevăr” trei ani de chinuri cumplite și de
temniță, primind apoi cununa muceniciei din mâna lui Hristos. Prin toate aceste
încercări au trecut cu mare bucurie, întăriți fiind de lumina și darul lui
Hristos Care sălășluia în inima lor, căci apa pe care o primiseră s-a făcut în
ei „izvor de apă curgătoare spre viața veșnică” (v. 14).
Prin misiunea acestei familii de mucenici au venit
nenumărate suflete la fântâna lui Iacov, care este Sfânta Biserică. Întâlnirea
cu Hristos i-a transformat viața femeii samarinence și a adus-o la lumina
înțelegerii și închinării „în duh și adevăr”, adică a rugăciunii curate și
adevărate, a rugăciunii cu mintea și cu inima pătrunse de conștiința adevărată
a prezenței lui Dumnezeu în noi.
Să ne dăruiască și nouă Bunul Dumnezeu, pentru
rugăciunile Sfintei Fotini samarineanca, bucuria întâlnirii cu Domnul în
rugăciune la fântâna lui Iacov din Biserică.
Pr. Lect. Dr. Adrian Cristian Maziliţa – 14
Mai 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu