Boboteaza sau Botezul Domnului, sărbătoarea din 6 ianuarie
cunoscută şi sub denumirile “Arătarea Domnului” sau “Epifania”, şi ziua
Sfântului Ioan, din 7 ianuarie, marchează sfârşitul sărbătorilor dedicate
Naşterii Mântuitorului Iisus Hristos.
Boboteaza face parte din suita celor 12 sărbători creştine
importante şi este menită să reamintească cele petrecute la apa Iordanului,
înainte ca Iisus să păşească în viaţa publică, de aceea Biserica mai numeşte
Boboteaza şi “Arătarea Domnului”, “Dumnezeiasca Arătare” sau “Epifania”,
această din urmă denumire provenind din limba greacă şi înseamnând “arătare”,
“descoperire”, “revelare”. De fapt, Boboteaza înseamnă înnoirea omului creştin.
În Răsărit, până în a doua jumătate a secolului al IV-lea,
Naşterea Domnului era cinstită în aceeaşi zi cu Botezul, la 6 ianuarie.
Boboteaza (6 ianuarie) şi Sfântul Ioan (7 ianuarie) aproape
că formează una şi aceeaşi sărbătoare. Ajunul, adică ziua de 5 ianuarie, este zi de post negru, la fel ca Ajunul
Crăciunului sau Vinerea Mare dinaintea Paştilor.
Tot în Ajunul
Bobotezei, preoţii merg la casele credincioşilor pentru a le aduce, prin
stropirea cu apă sfinţită, binecuvântarea Sfintei Treimi.
Credincioşii şi
preoţii consideră că apa de la
Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfinţită
printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfinţirea are loc chiar în ziua
în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului. Apa sfinţită la biserică
în această zi şi luată de credincioşi nu se strică niciodată. Prin agheasmă se
înţelege atât apa sfinţită, cât şi slujba pentru sfinţirea ei.
Agheasma mare se
săvârşeşte numai de Bobotează, spre deosebire de ageasma mică care se obţine
prin sfinţirea în biserică a apei, în prima zi a fiecărei luni, dar şi în case,
la sfeştanie. Totodată, Agheasma mare se poate bea doar timp de opt zile, între
6 şi 14 ianuarie, altfel este necesară aprobarea preotului duhovnic spre a fi
folosită.
Sărbătoarea
Bobotezei este cunoscută atât în Biserica Ortodoxă, cât şi în Biserica
Romano-Catolică. Botezul Domnului este amintit încă din secolul al II-lea d.Hr.
de Sfântul Clement Alexandrinul şi în secolul al III-lea de Sfântul Grigorie
Taumaturgul.
De Biserica
apuseană, Boboteaza a fost adoptată în secolul al IV-lea, fiind cunoscută şi ca
“Sărbătoarea celor trei magi”. Tot atunci au fost despărţite cele două mari
sărbători: 25 decembrie fiind data stabilită pentru prăznuirea Naşterii
Domnului şi 6 ianuarie pentru Bobotează.
Catolicii
celebrează pe 6 ianuarie Epifania, care simbolizează anunţarea naşterii lui
Hristos regilor magi, care au venit să-l vadă pe pruncul abia născut,
aducându-i daruri, aur, smirnă şi tămâie.
Ortodocşii
prăznuiesc botezul Mântuitorului în apele Iordanului de către Sfântul Ioan
Botezătorul. Potrivit scrierilor, în această perioadă, în pustiul Iordanului
îşi începuse activitatea profetică Ioan Botezătorul. Prin învăţătura sa, acesta
ajunsese să uimească şi să atragă mulţi oameni. Deşi învăţăturile sale erau
înscrise în Legea lui Moise, Ioan Botezătorul venea cu ceva nou: curajul să le
spună pe faţă şi să le reamintească permanent oamenilor că “s-a apropiat
împărăţia cerurilor”.
Când Mântuitorul
a apărut pe malul Iordanului, Sfântul Ioan Botezătorul, luminat de Duhul Sfânt,
l-a recunoscut şi l-a arătat mulţimilor. Momentul în care Mântuitorul Iisus
Hristos a primit botezul este consemnat de toţi cei patru evanghelişti.
Evanghelistul
Matei spune că Iisus a venit din Galileea la râul Iordan, unde boteza Ioan
Botezatorul, cerând să fie şi el botezat. Ioan i-a spus: “Eu am trebuinţă să
fiu botezat de tine şi tu vii la mine”, iar la răspunsul lui Iisus că aşa se
cuvine, acesta a fost botezat în cele din urmă de către Ioan.
Boboteaza este o
manifestare a celor trei elemente ale Treimii: Fiul este botezat în Iordan de
către Ioan, Sfântul Duh se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar
Tatăl din cer îl declară ca fiind Fiul Său.
Locul real al
Botezului Mântuitorului este în Iordania. Totuşi, pe malul israelian al
Iordanului a fost amenajat un spaţiu unde creştinii îmbrăcaţi în cămaşi albe
lungi, numite “crijme” intră în râu. Orice pelerinaj făcut în Ţara Sfântă are
un loc de oprire la râul Iordan. Unii preoţi îi cufundă de trei ori în apa
Iordanului pe credincioşii adulţi, repetând într-un fel botezul. Preoţii
ortodocşi români spun că botezul este unic, de aceea binecuvântează pelerinii
stropindu-i cu apa din Iordan. Aceste ritualuri pot fi văzute tot anul pe
durata pelerinajelor, fără legătură cu Boboteaza.
Biserica Ortodoxă
din Ierusalim sau Patriarhia Ortodoxă Greacă a Ierusalimului nu a adoptat
calendarul bisericesc îndreptat (calendarul gregorian) şi, împreună cu
Patriarhia Rusă, Patriarhia Georgiei, Patriarhia Sârbă şi Sfântul Munte Athos,
precum şi cu credincioşii români din Basarabia, sărbătoresc după calendarul
neîndreptat (calendarul iulian), adică la o diferenţă de 13 zile.
În Ajunul
Bobotezei, credincioşii ortodocşi se adună la râul Iordanului, la locul
Botezului Domnului. Slujba Aghesmei celei Mari este săvârşită de Sanctitatea Sa
Teofil al III-lea, patriarhul Ierusalimului şi al întregii Palestine, în
fruntea unui sobor de arhierei şi preoţi.
Unii pelerini
credincioşi spun că în timpul slujbei de Bobotează, pentru câteva clipe, apele
Iordanului curg în sens invers. Deşi afară este destul de frig în ianuarie,
mulţi dintre credincioşi intră în râul Iordan în cămăşile albe lungi, pe care
apoi le păstrează cu grijă pentru a fi îmbrăcaţi cu ele în ziua înmormântării.
NapocaNews
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu