În anul 2018,
Centrul European al Consumatorilor din România – ECC Romania – proiect cofinanțat de Comisia Europeană și Guvernul României, care funcționează ca directie a Autorității Naționale
pentru Protecția Consumatorilor (ANPC),
începând cu 1.01.2018 - a primit 2.707 solicitări, după cum urmează:
• 2.430 solicitări
primite direct de la consumatori români si redirecționate de Comisariatele Județene
și Regionale pentru Protecția Consumatorilor
• 277 solicitări
primite de la consumatori rezidenți în
alte state membre ale Uniunii Europene, la care se adaugă Norvegia și Islanda, prin intermediul altor Centre din
Rețea.
ECC Romania, ca parte
a Rețelei Centrelor Europene ale
Consumatorilor, care include 30 de centre din toate cele 28 de state membre ale
UE, Islanda și Norvegia, are competență numai în soluționarea pe cale amiabilă a litigiilor transfrontaliere de
consum, respectiv acele litigii ivite ca urmare a achiziționării de către un consumator rezident în România a unor
produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul într-un stat membru
al UE, altul decât România, precum și
acele litigii ivite ca urmare a achiziționării
de către un consumator rezident într-un alt stat membru al UE a unor
produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul în România.
În anul 2018,
sesizările îndreptate împotriva operatorilor de transport aerian (1.027
solicitări) și cele vizând comerțul online (987 solicitări) au fost în top.
Reclamațiile vizând drepturile
pasagerilor în transportul aerian au fost legate, în principal, de întârzieri și anulări ale zborurilor și refuzul companiilor aeriene de a acorda
călătorilor compensațiile stabilite
prin legislația europeană, dar și probleme cu bagajele, cazuri în care cel
mai important aspect reclamat a fost modul de calcul al compensațiilor pentru pierderea, întârzierea sau
deteriorarea bagajelor. În privința
comerțului online, cei mai mulți consumatori s-au plâns de faptul că
produsele nu au fost livrate, au fost livrate cu întârziere ori parțial, s-au livrat produse cu defecte sau care
nu au fost comandate.
Alte probleme reclamate de consumatori au vizat domeniul
garanțiilor produselor (141 solicitări),
servicii turistice (148 solicitări) si închirierea autovehiculelor (103
solicitari).
Cele mai multe
reclamații primite de la consumatorii
rezidenți în România au vizat comercianți din Ungaria, Marea Britanie, Germania,
Franța, Spania, Irlanda și Italia. De cealaltă parte, cele mai multe
reclamații ale unor consumatori din
alte state membre împotriva comercianților
din România au provenit din Bulgaria, Italia, Franța, Ungaria, Irlanda și
Belgia.
În anul 2018, aproximativ 75% din cazurile soluționate pe cale amiabilă au primit o
rezolvare favorabilă consumatorilor, iar prejudiciul total recuperat pentru
cazurile închise cu soluție obținută pe cale amiabilă, favorabilă
consumatorilor a fost de 206.403 euro.
Irina Chiritoiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu