Niciun cetăţean de
bună credinţă din România nu mai poate crede în probitatea profesională şi
morală a ministrului Justiţiei, Tudorel Toader.
Numit din partea ALDE în cabinetul Dăncilă, înfeudat
PSD-ului, T. Toader a părut, la început, un specialist interesat să oprească
posibilele "abuzuri" ale Justiţiei române, fără a cădea în tentaţia
majorităţii politicienilor, de a o subordona propriilor interese. După
sinistra figură a primitivului Florin Iordache, autorul de faţadă al celebrei
OUG 13 ("Noaptea ca hoţii"), rectorul Universităţii din Iaşi părea
"o lumină". Ca manieră de prezentare şi ca pregătire, Toader îi este
net superior lui Iordache. În plus, faptul că venea de la ALDE şi nu de la PSD
dădea o speranţă suplimentară că nu va ceda la aspiraţiile acestei grupări de
politizare totală a sistemului juridic. Toader făcea parte dintre experţii
Comisiei de la Veneţia, care are ca scop armonizarea şi uniformizarea
sistemelor juridice ale statelor membre ale UE. Ministrul era, altfel spus, la
curent cu tendinţa UE de a-şi construi structuri judiciare specifice statului
de drept, funcţional în Occident de mai multă vreme. Numit în guvernul
PSD-ALDE, Tudorel Toader trebuia să împrăştie temerile alegătorilor, că
executivul are şi alte preocupări decât mutilarea Justiţiei, şi să stopeze
neliniştea partenerilor din UE şi NATO, faţă de o posibilă derivă
nedemocratică a României. Toţi cetăţenii ţării aşteptau ca, în sfârşit,
coaliţia guvernamentală să se concentreze pe concretizarea marilor promisiuni
economice din programul electoral care a adus-o la putere. În program era
vorba nu numai de dublarea salariilor şi pensiilor, ci şi de creşterea
spectaculoasă a infrastructurii comunicaţionale a învăţământului şi
sănătăţii. Incidentul cu OUG 13 ar fi fost uitat şi partidele aliate ar fi
rămas în topul preferinţelor electoratului.
Nu a fost să fie aşa. "Subtilul şi onctuosul"
ministru Toader s-a apucat, şiret, de demolarea treptată a independenţei
sistemului juridic, dezvăluind, încă o dată, că acesta este "ţelul
suprem" al alianţei PSD-ALDE, promisiunile economice de dezvoltare fiind
numai unele "de acoperire". A început prin denunţarea protocoalelor
semnate de DNA (principala instituţie de combatere a "corupţiei
înalte") cu SRI. Acest serviciu în slujba siguranţei naţionale era
singurul care deţinea mijloacele tehnice de înregistrare a infracţiunilor în
domeniu. Corupţia înaltă este un atentat la siguranţa naţională. Denunţând
protocoalele, d-l ministru a căutat să distrugă şi probele obţinute prin
ele. O serie întreagă de inculpări şi condamnări care se bazau pe acestea au
fost puse astfel la îndoială, consecinţa fiind obligativitatea schimbării
Codului Penal şi a Codului de Procedură Penală, prin care ele erau
"încadrate". Zâmbitor, chiar destins, Tudorel Toader şi-a mascat
acţiunea cu pretextul modernizării şi al armonizării respectivelor coduri, cu
cele din statele UE şi conform cerinţelor Comisiei de la Veneţia. La presiunile
societăţii civile (căreia guvernul i-a dat o lecţie de neuitat pe 10 august
2018) şi la protestele partenerilor strategici occidentali (care au sesizat repede
ce ascunde "modernizarea şi armonizarea"), ministrul a început un
joc complicat între deciziile executive ale guvernului şi hotărârile
parlamentare, ca putere de lege. Parlamentul actual este, după cum ştie toată
lumea, o "maşină de vot docilă" PSD-ALDE, cu sprijinul UDMR şi al
celorlalte minorităţi, având majoritatea absolută. Ministrul Justiţiei a
provocat o avalanşă de amânări şi suspendări sub diverse motive, mai mult sau
mai puţin constituţionale, ale unor procese aflate pe rol. Dintre acestea se
disting, evident, cele ale liderilor grupării PSD-ALDE, Dragnea şi Tăriceanu,
dar şi ale altor "baroni" politici. Diverşi infractori au fost chiar
deja eliberaţi, ca efect al unor ordonanţe ce "nuanţau" codurile
juridice.
Pentru "şefii lui penali", care l-au răsplătit pe
măsură, "mişcările subtile" ale ministrului s-au dovedit, însă, prea
lente. Ambiţiile electorale ale d-nilor Dragnea şi Tăriceanu cereau urgent
"albirea" lor, amnistia şi graţierea fiind soluţiile cele mai eficiente.
Supus unor presiuni interne uriaşe, Tudorel Toader a renunţat la prestigiul
profesional, la statutul lui de specialist universitar, pentru a îndeplini
"dorinţele stăpânilor". A forţat decizia CCR pentru susţinerea
cererii de demitere a şefei DNA, Laura Codruţa Kovesi, şi a deschis un
"front" în aceeaşi manieră împotriva Procurorului General,
Augustin Lazăr. Cei doi erau "spaima corupţilor", în special a
înalţilor demnitari corupţi. Ca să taie din faşă orice încercare a
magistraţilor (procurori sau judecători) de a mai inculpa sau condamna
personaje agreate politic, a înfiinţat o "Secţie specială pentru
investigarea magistraţilor", suspectaţi de el de "poliţie
politică". Secţia a fost înfiinţată împotriva recomandărilor Comisiei de
la Veneţia şi a atenţionării forurilor UE. În fruntea "secţiei",
Toader a numit-o pe Adina Florea, un magistrat care a declarat că n-a fost
niciodată independent în raport cu politicul. Primele "măsuri" ale
d-nei Florea, teleghidată de Tudorel, au fost punerea sub acuzare a fostei şefe
a DNA pentru abuz de putere şi predarea "dosarului Teldrum", aflat în
custodia acestei instituţii. Cea dintâi măsură nu este neapărat o răzbunare la
adresa "prigonitoarei corupţilor", cât o tentativă de a bloca
încercarea acesteia de a obţine funcţia de procuror-şef al UE. Kovesi, ale
cărei strădanii de stopare a corupţiei ca şefă a DNA au fost apreciate de
media şi instituţiile de resort occidentale, avea toate şansele de a ocupa
acest post, cu un sprijin larg în Parlamentul UE. "Subtilul" Tudorel
a coborât atât de jos, încât a trimis scrisori de denunţ împotriva ei,
miniştrilor europeni ai Justiţiei, şi şi-a îndemnat guvernul să nu o susţină. E
drept, alegerea d-nei Kovesi ar fi fost o palmă pe obrazul
"specialistului", care a ales, "mergând cu pâra", să facă,
iarăşi, România de râs. Cea de-a doua cerere, predarea "dosarului
Teldrum", este o intervenţie pe faţă în favoarea lui L. Dragnea,
principalul acuzat. Ceea ce spune totul despre "capacităţile" şi
moralitatea ministrului.
Pentru toate actele sale, ministrul a fost poreclit de
cetăţeni Slugărel. Oare, ministrul Toader crede că alegătorii români vor uita
şi îi vor accepta "prestaţia"?
Autor: Toma Roman
Sursa: Formula As
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu