Principalii
prezidenţiabili au fost desemnaţi de cele trei forţe politice clasate pe
primele trei locuri la europarlamentare. Fiecare candidat în parte este la fel
de bun şi la fel de rău. Depinde din ce parte îl priveşti pe fiecare.
Prezidenţiabilii au calităţile şi defectele pe care le au partidele care îi
susţin.
Primul dintre ei, Klaus Iohannis, având deja un mandat în
spate, ştim ce poate face şi cum se comportă ca preşedinte. Este principalul
favorit. S-a remarcat în special în politica externă.
În sensul că a stat la masă cu cei mai mari lideri ai lumii.
A fost bine primit de Donald Trump. Avea şi motive preşedintele american să-l
laude din moment ce România a fost prima ţară din UE care s-a angajat să
plătească 2% din PIB pentru Apărare. Adică să cumpere armament din SUA.
Germania plăteşte doar 1% din PIB. De aici rezultă, după opinia lui Trump, că
Iohannis este un preşedinte mai bun decât cancelarul Merkel. Cumpărăm armament
american de miliarde de dolari, dar vizele pentru români nu s-au desfiinţat.
Klaus Iohannis a înregistrat succese şi în UE. Succesul în
plan european nu ar trebui evaluat după numărul de întâlniri la vârf cu liderii
europeni, ci după neprimirea României în Spaţiul Schengen. Şi, mai nou, după
istorica vizită a liderilor europeni la Sibiu. Rezultatul: nicio funcţie
importantă a României la nivelul instituţiilor europene.
Preşedinţia este considerată cea mai înaltă funcţie în
statul român. Este, într-adevăr, importantă în măsura în care preşedintele în
exerciţiu nu respectă Constituţia, adică nu este echidistant. Ion Iliescu s-a
remarcat prin loviturile date partidelor istorice. Emil Constantinescu a ieşit
învins de Securitate. Echidistanţa lui Traian Băsescu? A dat din toate puterile
în adversarii politici. Şi-a sfârşit mandatele lăsând în urmă, după cum a spus
el însuşi, un stat mafiot.
Trecând rapid în revistă performanţele şi mai ales
contraperformanţele preşedinţilor pe care i-a avut România, mai degrabă se
constată că funcţia nu este chiar atât de importantă. Potrivit Constituţiei
preşedintele nu are putere executivă decât în măsura în care şi-o ia singur.
Eşecul istoric al României din ultimii 30 de ani este eşecul personal al
fiecărui preşedinte.
Onestă din fire, o adevărată mimoză politică, în prima fază
Viorica Dăncilă a declarat că nu va candida la preşedinţie. Pe urmă a înţeles
că funcţia de preşedinte nu este cine ştie ce mare scofală şi s-a decis să
candideze. S-a zbătut ca un adevărat bărbat de stat pentru a fi desemnată
candidata PSD.
Tânărul Dan Barna la începutul carierei nu şi-a permis să
gândească despre el însuşi că ar putea deveni prezidenţiabil. În semn de
respect, USR s-a gândit la o candidatură a Laurei Kovesi. Pe urmă, s-a răzgândit.
Adică a înţeles că nu este mare lucru să fii preşedinte.
Faci cam ce vrei. Nu ai decât o responsabilitate simbolică.
Îi reproşează cineva lui Băsescu că în timpul mandatelor lui
de 10 ani nu s-au construit autostrăzi? Sau lui Iohannis îi reproşează cineva
că România nu a intrat în Schengen?
Interesul cetăţenilor români faţă de alegerile prezidenţiale
este disproporţionat faţă de responsabilităţile preşedintelui. Alegătorii
privesc alegerile prezidenţiale, primul tur, ca pe un meci de fotbal de
calificare la campionatul mondial, iar turul doi ca pe o finală în care o joacă
România.
Preşedintele României care nu se implică în jocul politic
are doar un rol decorativ. Cel care se implică atacă permanent partidele care
sunt în opoziţie cu partidul din care provine, în felul acesta provocând o
neîncetată ceartă şi haos pe scena politică. De ce majoritatea ţărilor europene
nu îşi aleg preşedintele prin vot direct? Excepţie face Franţa, unde disputele
politice sunt cam ca la noi.
Indiferent care dintre cei prezidenţiabili va câştiga,
România se va dezvolta cam în acelaşi ritm. Mult mai important decât
preşedintele este un partid decis să guverneze fără populisme.
Prezidenţiabilul fiecărui partid reflectă esenţa partidului
care îl propune. PSD şi PNL au guvernat suficient de mult ca să li se poată
reproşa fiecăruia că nu au făcut autostrăzi şi spitale. USR-PLUS, prin Dacian
Cioloş a guvernat un pic, dar neconcludent. Deci pe cine alegem având siguranţa
că am ales bine? Nu ştim.
Autor: Dumitru
Păcuraru
Sursa: Informaţia
zilei Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu