1.Intercondiționalitatea specific
geografic – specific istoric – specific cultural-filosofic
Întrucât,
vorba cronicarului Miron Costin, „Nu sunt vremurile supt cârma omului, ci
bietul om supt vremuri” (altfel spus, nu-i timpul la cheremul omului, ci omu-i
la bunul plac al timpului), practic este imposibil să ne imaginăm profilul
moral-spiritual al lumii noastre fără covârșitoarea contribuție a culturii antice indiene, ba chiar fără acel ceva
caracteristic ei, care a fost generat în urmă cu mii de ani de intercondiționalitatea specific
geografic – specific istoric – specific cultural-filosofic. Da, căci
citându-l pe istoricul englez Henry Thomas Buckle, iată ce scrie gânditorul
român Petre P. Negulescu în primul volum al tratatului Geneza formelor culturii (BPT, Editura Minerva, 1993): „(...)
întinderea și adâncimea misticismului
la indieni, în trecut, s-a datorat influenței deprimante a naturii în mijlocul căreia au trăit și a organizării apăsătoare ce le-a reglat activitatea.
Cea dintâi, cu măreția ei
copleșitoare, i-a făcut să-și simtă prea mult slăbiciunea sau chiar neputința în fața
forțelor ei uriașe; cea de-a doua, cu regularitatea castelor ei tradiționale, le-a mărginit prea mult inițiativa și
le-a împiedicat prea mult dezvoltarea. De unde, renunțarea inteligenței și
exaltarea sensibilității, adică
atitudinea mistică în fața lumii și a vieții”.
Acuma,
tot ce se poate ca Buckle, deodată produsul și promotorul pragmatismului occidental, să aibă dreptate
în ceea ce privește inițiativa, dezvoltarea economico-socială, sensibilitatea și atitudinea mistică a indienilor. Dar tot Negulescu (și în același tratat) recurge la Arthur Schopenhauer, un redutabil
gânditor occidental și bun
cunoscător al filosofiei indiene încă din anul 1816, pentru explicarea diferenței categorice dintre omul obișnuit și
filosof: „Pe când omul obișnuit
e compus din trei sferturi voință și un sfert numai inteligență, la filosof raportul este invers: trei sferturi
inteligență și un sfert numai voință”.
Punctul
de vedere schopenhauerian ne ajută să înțelegem următoarele două lucruri:
a)Cu o
asemenea structură sufletească, filosofii sunt realmente condamnați „să se țină
departe de viața practică, al cărei
factor de căpetenie este voința”
(P.P. Negulescu);
b)Având
în vedere fascinanta profunzime și subtilitate demonstrată de indienii antici în întinsa
lor literatură filosofică, teologică și profană (Vede,
Brahmane, Upanișade, Sūtre, budism, Codul lui Manu, Mahābhārata,
Rāmāyana), nu doar că sintagma „renunțarea inteligenței” (fie că locuitorii Indiei au lăsat inteligența să dormiteze, fie că aceasta – „ofensată” din pricina
gradului scăzut de întrebuințare
– se îndepărtează de ei) nu este nicicât întemeiată, dar, potrivit opiniei
avansată de cugetătorul german, vechii hinduși stăteau la acest capitol mult mai bine ca alte popoare
megieșe și de mai departe, la drept vorbind chiar cu o idee mai
bine ca mesopotamienii, vechii egipteni, chinezii antici și greco-romanii, cu toții mari furnizori de spiritualitate întru constituirea
culturii universale. Însă, potrivit unor spectaculoase descoperiri arheologice
făcute cu ceva timp în urmă pe teritoriul României (precum misterioasele tăblițe de la Tărtăria) și spre mândria tuturor românilor, urmașii daco-geților, hindușii nu stau cu cultura și civilizația lor mai bine ca tracii, nici la capitolul vechime
(dimpotrivă, mulți învățați din
străinătate și de la noi sunt de
părere că axul spiritual al lumii antice era la nordul Dunării!) și nici la cel axiologic.
Iar dacă
luăm aminte la reușitele
economico-sociale ale Indiei zilelor noastre (una dintre țările emergente îmboldită de ambiții pe măsura enormelor resurse umane și materiale de care dispune), se poate vedea că ea nici
la capitolul voință nu
stătea rău. Atâta doar că, de-a lungul mai multor veacuri („indienii nu sunt
grăbiți și timpul nu joacă mare rol la ei”, ne înștiințează
ilustrul indolog ieșean Teofil
Simenschy în cartea Cultură și filosofie indiană în texte și studii; Editura Științifică
și Enciclopedică, București, 1978), mai exact până la dobândirea independenței, voința
națiunii a fost ținută în frâu ba de anacronicul și contraproductivul sistem al castelor, ba de
contemplativismul îmbibat cu misticism...
Acesta
fiind sistemul tridimensional al specificului indian, consider că el poate fi
mai lesne înțeles și, desigur, mai corect încadrat în istoria omenirii doar
după lămurirea sintagmei „specific național”.
Mai
întâi, ne face cunoscut P.P. Negulescu, se impune concluzia că „viața în comun este principalul factor determinant în
formarea caracterelor psihice ale individului” și că, în pofida deosebirilor fizice dintre indivizii ce
compun un popor, se constată cu ușurință
un aer de familie comun, manifestat printr-un mod specific de
reacție la acțiunea factorilor naturali și sociali, respectiv printr-o anumită comportare cu
semenii.
Apoi că
nu trebuie confundată ideea de rasă
cu aceea de popor sau națiune, deoarece „cea dintâi
e o noțiune biologică, cea de-a
doua o noțiune psihologică și sociologică”.
În fine,
dar nu în ultimul rând, pentru că nu poate fi caracteristică o trăsătură
unificatoare, ci doar una diferențiantă, Negulescu subliniază faptul că „ortodoxismul nu e
specific românesc”, tot ortodocși
fiind „și grecii, bulgarii, rușii și sârbii”.
În aceeași ordine de idei,
gânditorul român consideră că literatura constituie compartimentul cultural
predilect pentru afirmarea/detectarea specificului național și
că știința sau filosofia nu pot avea caracter național din simplul motiv că acest aspect le-ar deposeda de
valoarea universalității.
Vasăzică, susține Z. Ornea în Prefața tratatului, nu se
poate vorbi de filosofii naționale,
cu toate că există „moduri naționale
de filosofare”.
Sighetu
Marmației, George
PETROVAI
20 iulie 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu