Înrudit semantic cu demn, demnitate, în limba română avem şi
demnitar, rezultat probabil şi ca derivat din demn, dar şi provenit din
francezul dignitaire. Preluat în etapa modernă, a formării statului, prin
contactele şi contaminările culturale cu Franţa, specifice secolului al XIX
–lea, tineri trimişi la studii, relaţii politice şi diplomatice, împrumuturi şi
influenţe culturale, tradiţii istorice, înrudiri etc. , cuvântul demnitar a
trecut din sfera etică spre cea politică şi sociologică cu sensul actual de
înalt funcţionar public al statului.
A fi demnitar al statului înseamnă a deţine o funcţie
publică, politică sau administrativă, ca urmare fie a unor alegeri, fie a unei
competiţii la care cel în cauză a participat. Acest statut se întemeiază, ca pe
o piatră unghiulară, pe conceptul moral de demnitate, cu toată încărcătura
etică derivată semantic de la însuşirea demn. Aşa se face că, atunci când vorbim
de înalte funcţii administrative sau politice, ne place să le spunem demnitari
celor care le deţin, şi credem că ele sunt ocupate de inşi demni, integri,
distinşi şi prestigioşi, că ei sunt demnitarii noştri, ai statului român.
Aceste funcţii se acced, şi ca urmare a unei prestaţii cu rezultate notabile în
domeniile şi în profesiile celor vizaţi pentru demnităţi publice, deoarece
prestaţia oferă credibilitate, notorietate, prestigiu. Rezultatele ei îi dau
faimă şi demnitate celui care se vrea atestat ca demnitar public.
De aceea, când rostim sau auzim sintagmele demnitar al
statului sau demnitate publică, de îndată ne reverberează-n minte nu doar
înalta funcţie ocupată de cineva ca, de pildă, preşedinte, ministru, prefect,
senator, primar, ci şi toată gama de sensuri morale presupuse: prestigiu,
cinste, integritate, notorietate. A fi demnitar presupune – cum altfel? – a fi
integru, loial, exemplar în muncă, amiabil în atitudine, exigent în conduită, a
fi capabil să-i ghidezi pe alţii în sensul cel mai bun al termenului, a crea şi
a oferi societăţii valorile tale. Societatea noastră, cu înclinaţie
paternalistă, precum toate societăţile puţin conservatoare, e obişnuită să-şi
privească demnitarii ca pe nişte inşi model, e gata să-i respecte, să li se
supună, să-i urmeze, să-i iubească. Aceasta poate fi o oportunitate şi o
facilitate pentru un aspirant la o demnitate publică.
Conduita demnitarilor e un model public, neostentativ, dar
ferm şi modelator. În privinţa atitudinii, a conduitei şi stilului, a
relaţionării şi comunicării cu societatea – fie ironic sau respectuos,
reverenţios sau grav şi rezervat, fie, dimpotrivă, superior, dispreţuitor şi
persiflant – acestea produc impact direct în conştiinţa publică, ba chiar
orientează şi ghidează. Atitudinea demnitarului poate nu doar influenţa, ci
poate chiar modela planul social, şi o face frecvent în sensul bun, sau ba.
Astfel se afirmă adesea că o societate seamănă conducătorilor ei, poporul e
precum regele lui, e precum preşedintele lui, precum guvernanţii lui, căci
atitudinile, gesturile şi faimoasele replici ale demnitarului se repercutează
şi se imprimă în mentalul public. Există atâtea exemple în istorie şi în
instituţii.
Dacă vizitezi Prefectura Maramureş, fie cu ţinta precisă a
unei audienţe la prefect, sau, dacă treci doar prin instuituţie către alte
birouri şi ai norocul să-l întâlneşti pe holuri pe dl prefect Vasile Moldovan,
ai bucuria de-a întâlni persoana care se suprapune exact cu tiparul
comportamental şi atitudinal al demnitarului. În cazul unei întâlniri pe holuri
vei fi salutat/ă cu reverenţă şi cu zâmbet calm de Dl prefect, cu o schiţată
înclinare a capului. Politeţea, bunul simţ şi atitudinea amiabilă sunt gazde în
Prefectura Maramureş. Domnia sa îşi urmează programul zilei dar îţi dă scurt
certitudinea că nu eşti intrus într-un spaţiu excesiv oficializat, ce nu are
timp de cetăţeni. Dimpotrivă. Dacă ai experienţa unei audienţe, eşti tratat cu
toată deferenţa şi atenţia de la intrarea pe poarta instituţiei până sus la
birouri. Întrevederea se desfăşoară calm, cu atenţia şi concentrarea pe care o
problemă supusă atenţiei prefectului le implică. Nu se va ridica, dându-ţi
senzaţia grabei, a tratării cu superficialitate, a delegării problemei tale
către alţii. Prefectul nu-ţi dă sentimentul că problema ta disconfortează, că e
şeful grăbit, care are multe altele pe cap, că problema ta e minoră sau e doar
una din multele care apasă în programul încărcat al zilei. Răbdarea şi atenţia
pe detaliu, disponibilitatea de înţelegere exactă a cazului îţi dau
certitudinea că se caută soluţii optime, legale, corecte, parcă anume pentru
tine. Nu-ţi dă sentimentul disconfortant că are altceva mai important decât
chestiunea cu care tu ai mers acolo. Niciun aer de superioritate, nici vreo
fărâmă de aroganţă, cum se mai întâmplă în unele cazuri. Calmul şi concentrarea
pe situaţia expusă conduc la soluţii bune, perfecte, legale. Nu percepi aerul
grăbit, deşi programul poate ar presupune asta, nici iritat de tipul unor şefi
cu aere arogante. Nu vorbeşte la telefon, nu îl cheamă cineva tocmai atunci
altundeva. Domnia Sa e cu atenţia acolo unde se află fizic.
Un stil de autentic demnitar depistez în conduita
prefectului de Maramureş. Şi, cum un atare stil se poartă rar, căci destui
şefi, directori sau manageri cred că graba sau aerul de superioritate le
aureolează funcţia, ori că aroganţa ar fi emblema distincţiei, de curiozitate
şi plăcut impresionată, m-am uitat în CV-ul Dlui prefect, afişat pe net. Dens
şi lapidar, aflu că e avocat de profesie, că a patronat cu numele Domniei Sale
un birou de avocatură în Sighetu Marmaţiei. Văd aici şi o anumită modestie a
celui pentru care faptele prevalează. Aceasta îmi certifică prestaţia profesională
care dă notorietate şi ridică în faţa celui interesat, trepte care îl duc spre
o demnitate publică. Ce bine ar fi dacă partidele, organizaţiile, instituţiile,
domeniile şi-ar face din asta un criteriu de selecţie pentru cele mai înalte
funcţii. E aici principiul menţionat de St. Covey în cartea sa, Etica liderului
eficient, notorietatea profesională e treapta primă pe care cineva urcă sigur
în carieră şi apoi spre demnităţi publice.
Concluzie Stilul personal şi profesional practicat de
prefectul Vasile Moldovan poate fi pilduitor pentru alţi şefi de departamente,
de servicii şi instituţii. De ce? Pentru că demnitarul este cel care conferă
emblema instituţiei, o aureolează cu stilul şi personalitatea lui. El nu
vulnerabilizează autoritatea prin scheme ilicite şi artificii de natură să-i
fragilizeze statutul instituţiei sale, ci o fortifică, făcând-o să funcţioneze
impecabil. Întărind prestigiul instituţiei, înaltul demnitar apără şi
întăreşte Statul Român, serveşte ţării sale. Precum cavalerul de odinioară îşi
sporea nobleţea şi faima apărând coroana şi pe regele său.
Prof. Floriana Teodora Ştefan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu