Parcurg fișierul unui volum
antologic masiv, al doilea dintr-o
serie de patru, cumva atipic, mai mult decât o antologie în accepția obișnuită
a termenului și altceva decât o simplă culegere de autori și de texte. Tomul
este alcătuit din recenziile, prezentările și aserțiunile antologatorilor, și
inițiatori ai proiectului editorial și, evident, din câte un număr de creații
extrase din volumele tipărite, sau în curs de tipărire, ale celor 25 de autori ce
fac bogatul conținut al paginilor. Între criteriile de alcătuire a prezentului
volum II, precedat de întâiul, și mai
bogat, aflăm din cuvântul preliminar: participanții
la proiect sunt cei cu recenzii de carte scrise de Vasile Bele, inițiatorul proiectului;
înscrierea se face în ordine alfabetică pentru a evita discuțiile și, zic eu, micile
aroganțe; un alt criteriu este promptitudinea înscrierii și altele. Cuvintele
introductive aparțin celor trei coordonatori de proiect, Vasile Bele. Gelu
Dragoș și Nelu Danci. Dacă Vasile Bele prezintă, cum e firesc, cerințele, datele
și etapele de lucru, Gelu Dragoș comentează circumstanțele alcătuirii
volumului și consecințele acestei asumări: „Demersul nostru literar dorește să fie și o mică
reparație morală în absența activității cenaclurilor băimărene”. El e convins
că „cei cuprinși în volum” le vor mulțumi coordonatorilor, iar ceilalți „ne vor
invidia și bârfi…”. Nelu Danci realizează o sinteză lămuritoare a autorilor și a
volumelor incluse.
Abundentă
materie literară! ‒ prodigioasă, expansivă și îndrăzneață, ca un pământ fertil
din care izbucnesc irepresibil formele vieții, ca valurile unei mări în flux continuu este impresia,
la prima răsfoire a tomului. Brusc îmi vin în minte versurile lui Nichita
Stănescu în care exprima metaforic proteismul unei lumi pline de talent, disponibile și creatoare, pe când
generația sa, șaizecistă, se afla la începuturile expansiunii ei literare,
prin anii ’60: „E o fertilitate nemaipomenită/în pământ, în pietre, în schelării,/Umbra,
de mi-aș ține-o doar o clipă înclinată,/s-ar umple de ferigi, de bălării…” (Sunt
un om viu). Se întrezărea etapa neomodernistă a liricii românești, i se auzea
zumzetul, debutau tinerii ce o vor reprezenta, era o febrilitate și o fertilitate literară uimitoare.
O efervescență cultural-literară
și livrescă se produce și azi, indiciile ei fiind implicit paginile volumului de
față, publicațiile tipărite și online,
și multele cărți ce se publică și stau pe rafturile librăriilor. Un tărâm fertil
în care țâșnesc, răsar, dau muguri și ramuri, cresc și se afirmă – ce? Poezie, tărâmuri imaginare, poeme diverse,
aserțiuni și articole cu caracter documentar, cărți, publicații și manifestări.
Vorbim, cred, de un fenomen specific vremii noastre, ori poate specific țării
și societății noastre și, probabil, etapei de pandemie pe care o traversăm,
cu interdicția întâlnirilor, a cenaclurilor, a lansărilor de cărți, a
conferințelor publice și a dezbaterilor, spectacolelor sau a unor festivaluri
ce includeau și manifestări livrești și literare. Nu vreau să spun și să cred
că nu se citește și nu se învață destul azi. Dar știu că tăcerile și restricțiile,
îndepărtările și distanțările de tot felul devin, în chip paradoxal, mai
fertile decât libertatea persoanelor de a-și clama sentimentele și stările.
Iar scrisul este o descătușare. Prin anii 70, autorii cenaclului Nord își titrau
un prim volum antologic Semnal, un altul Nord
statornic, altul Semn că nu cunoaștem eclipsa. Un semnal, ori un far veritabil pare a fi
și acest volum care indică ce activități culturale și livrești se petrec în
câmpul societății românești în vremuri de criză, ce tip de literatură se scrie
și se tipărește.
Antologie de texte, Recenzii de cărți –
Personalități ale literaturii române contemporane. Sincerus Verba este
titlul descriptiv al antologiei în discuție. Cu o consecvență și o frenezie lăudabile
și cumva contaminante, Vasile Bele, inițiator de proiect, notează în paginile
preliminare fiecare pas sau punct atins în realizarea acestuia. Aflăm reacția sa
de bucurie la ofertele autorilor ce se implică în această construcție. Astfel
antologia devine nu doar una de autori și de creații extrase din cărțile lor,
ci și un transcript al modului cum se naște cartea. E lăudabil să te bucuri că prietenii
tăi scriu poeme, publică volume, comunică unii cu alții și își transmit reacțiile
favorabile privitoare la ceea ce fac. Ex
nihilo nihil, spune un dicton latin iar cărțile nu se nasc nici ele pe un teren
viran, nu răsar din nimic. Dincolo de texte și de temele lor, există o
efeverscență, există bărbați și femei
din România, care scriu poezie și proză, publică volume, își trăiesc creațiile
cu conștiința unei misiuni împlinite sub formă de cărți. Există întâlniri
și manifestări de grup, festinuri culturale la care acești oameni participă și
le organizează – tabere literare, la Sulina, la Săcele, la Constanța, la
Sinaia și în alte locuri. Astfel, dincolo de cărți, antologii și publicații,
sunt lecturi de poezie, dezbateri și colaborări, motivaționale.
Ce și-au propus inițiatorii
antologiei? Să condenseze în paginile mai multor volume cărțile tipărite sau în
curs de tipărire ale autorilor care vor răspunde cât mai prompt la strigarea
lor, prieteni de pe cuprinsul țării, unii aflați și înafară, prin Spania, Italia,
Franța, dispuși să participe la proiect. Ca puncte de start sunt cuvintele
preliminare lămuritoare. Fiecare din cei 25 de autori din volum e precedat de o
recenzie a lui Vasile Bele. Astfel antologia este inclusiv una a recenziilor, un
veritabil repertoár critic, indicând reacția la cărți, tonusul, modul și
nivelul de receptare al recenzentului, empatic, critic, informativ și
documentat. Pilduitor comportament ‒ a citi cărți, a le rencenza, încurajând autorii
și bucurându-te laolaltă cu ei și cu cititorii de aventurile lor imaginare
sau reale, de sentimentele și ideile expuse în pagini.
Indiferent
cum e receptat acest demers în ochii literaților sau ai amatorilor, ai
criticilor exigenți ori ai confraților îngăduitori, el este mai mult decât un simptom, este un fenomen masiv și activ, ce se petrece în câmpul societății românești
într-un strat social anume, ca expresie a unei energii socio-culturale ce se
consumă mai mult sau mai puțin vizibil, ostentativ sau, dimpotrivă, discret, prin
orașele țării, mici sau mari, în provincie sau în centre universitare, în
grupuri de amici și colaboratori cu standarde culturale asemănătoare. Fenomenul
e taxat diferit ‒ exigent și critic de unii specialiști, îngăduitor de alții,
sau detașat și indiferent de alții. Recunoscută sau nu în mod oficial,
acceptată, ori contestată în varii moduri, modernă și novatoare, în linie
tradiționalistă ori chiar folclorică uneori, acest tip de literatură este dependentă
de fundalul social, de feluritele lui stratificări, categorii și elite, este
produsul lor.
O numeroasă categorie socială, școlită peste nivel mediu, ori cel puțin mediu, aflată în
serviciile diferitor profesii și domenii, sau eliberată de ele prin pensionare,
se îndeletnicește azi cu scrisul de
cărți de poezie, de proză, memorii, amintiri, reflecții, monografii etc. Cine
sunt acești autori? Cetățeni instruiți
care au prestat cu brio în carierele lor – în educație, alții în oastea țării,
în instituții de control, la catedră, la vreun birou, la cultură, la o
bibliotecă, sau oriunde în câmpul existenței sociale care pretindea școală, știință
de carte, educație peste nivel mediu. Profesori,
învățători, rezerviști, rapsozi, foști sau actuali funcționari de varii
categorii, de ce scriu ei? Câteva motive: pentru că dispun de un anumit grad de
cultură, de abilități, de lecturi, de timp și de un anumit confort care le permite
această îndeletnicire, sau delectare pentru unii. Răspunsul ar impune un studiu
sociologic și psiho-mentalitar, treabă de sociolog. Nu vreun interes pecuniar îi
animă ca autori (în România timpurilor postmoderne nu se poate trăi din scris) și
poate nici chiar elanul de-a contribui la patrimoniul culturii române. E
posibil ca plăcerea jocului scriitoricesc,
a expresiei cât mai perfecte, bucuria de a-și comunica adevărurile și experiențele
de cunoaștere, și abilitatea de-a expune subiecte în forme cât mai relevante,
să le motiveze preocuparea.
O altă motivație ar putea fi tipologia socio-profesională
a autorilor – inși diferențiați prin profesiile și activitățile lor, directori,
mentori, coordonatori, conducători a diferite structuri sociale, școli, clase,
grupuri, departamente profesionale. Activitatea ar putea ține și de un specific
sufletesc și socio-cultural românesc. O înclinație nativă, o genă carpatină,
colinară și vegetal-mioritică, de picior
de plai, gură de rai, invită la
reverie literară, la confesiune lirică, la manifestarea unui impuls de
cunoaștere, bucuria de-a fi și de-a avea un mesaj pentru ceilalți. Se scrie
abundent, divers, sau monocord, se publică volume, se iscă reacții iar în
acest tărâm fertil, dăm, precum în volumul de față, peste creații bune, peste
scânteieri de adevărate talente.
Pe lângă cele de mai sus, trei răspunsuri
subtile la întrebarea de ce scriu poeții? se află tot în
versurile lui Nichita Stănescu. Ele sunt: 1.
Conștientiarea diferenței între eu
și lume, între sine și alții: „Mă cutremură diferenţa dintre mine/şi firul
ierbii,/dintre mine şi lei,/dintre mine şi/insulele de lumină ale stelelor./Dintre
mine şi numere,/bunăoară, între mine şi 2, între mine şi 3”(Idem). 2. Al doilea este
luarea în serios a sinelui, și a lumii care îl conține, a adevărurilor și
aventurilor experimentate în lungul timpului. Versurile îl justifică pe însuși
Nichita Stănescu dar și pe orice alt creator: „Am şi-un defect un păcat:/iau în serios iarba,/iau în serios leii,/mişcările
aproape perfecte ale cerului”. 3. Al
treilea motiv, sursă de cunoaștere și de creație, este suferința, circumstanțele și experiențele dureroase prin care
trece eul în timp:„Şi-o rană
întâmplătoare la mână/mă face să văd prin ea,/ca printr-un ochean,/durerile
lumii, războaiele”(Idem). Așadar, diferențiere, participare (luare-n
serios), suferință, sau: a lua act de tine, a cunoaște sinele și lumea, a experimenta
și, în cele din urmă, a crea. Putem vorbi, evident, și de un fel de bovarism, ce motivează creația, iscat
de mediile sociale, uneori terne, fără receptivitate, ori, dimpotrivă, prea
febrile dar fără înțelegere adecvată la mesajele și standardele literaturii. O
explicație ar putea fi și un spleen
specific vremii noastre. Unii scriu din narcisism,
alții dintr-un năduf eLiberator, unii din melancolie, alții dintr-o revanșă cu
ceea nu poate fi învins ‒ timpul, destinul, trecutul – și așa mai departe. Întotdeauna
a existat un impuls motivațional pentru scriitori, un mal du siècle la romantici, spleen-ul
la simboliști, iar postmodernitatea își are, și ea, răuri-le specifice. Când
motivele scrisului sunt unele dintre cele enumerate aici, absolut nimeni nu-l
poate contesta pe creator, scrisul îi este atunci profund motivat.
Pe cât de substanțial și divers ca
tonalitate, textualizare și gen, ca tematici arborate, volumul conține 25 de
autori în extrase de poeme sau fragmente epice, preliminate de recenziile lui
Vasile Bele, de care au beneficiat cărțile și autorii. În listă se află nume cunoscute,
unele confirmate de cărțile lor, altele mai noi, în etapa afirmării. Gavril Babiciu deschide
antologia cu volumul Șișești – vatră străbună, vol VII, cu „studii, articole,
opinii" ale unor autori documentați vizând istoria, teritoriul și „mejdele” comunei făcute célèbre, cu
peste un secol în urmă, de preotul greco-catolic, parlamentarul și memorandistul
Vasile Lucaciu. Lăudabil gestul
urmașilor de-a promova numele ilustrului tribun al românilor. Seria acestei documentări și
manifestarea cultural-literară de lansare sunt coordonate de Gavril Babiciu încă
din 2002. Mioara Baciu e prezentă cu două volume lirice, ,,Pe
potecile gândului (Sui sentieri del pensiero) în notă intelectualizată, cu poezie contemplativă
ce dă nota elevată antologiei, și cu volumul Raze de gând. Nicolae Bălțescu vine de peste Prut cu o
lirică în tonalitate mistică, despre condiția ființei în lume, destinată
căutării și cunoașterii. „Purtăm
din facere imboldul revenirii e volumul, prefațat de Gelu Dragoș, iar un emoționant text narativ
o evocă pe poeta Leonida Lari al cărei frate este autorul. Un volum aparte, un
proiect liric scris în duet, Eu, mire de rouă – tu, mireasă de lacrimi,
aparține lui Vasile Bele și Florentinei Danu, și beneficiază de 3-4
cronici pe bună dreptate elogioase. Volumul
conține 84 de poeme de iubire, marcate
de gingășie florală, diafană, cu mult alb, evocând pe ambele voci lirice emoția
și starea nupțială a sufletelor candide.
Vasile Bele prezintă câteva narațiuni
fabuloase pe tema cunoscutei sărbători populare, laice, Dragobetele, în care fructifică mitul eminescian al Dochiei și al
iubirii imposibile. Bine plasate aici legendele, alături sau în continuarea
volumului liric cu temă nupțială și erotică. Mariana Bendou, cu volumul Poeto-terapie, recenzat de Vasile
Bele, reprezintă liric experiențe sufletești de căutare, de iubire, de tânguire
și singurătate. Viorel Birtu Pîrăianu -
un volum cu titlu metaforic Aripi de nisip, – scrie
o poezie în tonalitate sumbră, despre singurătatea și deruta eului în peisajul
lumii actuale, iar Emil I. Bozga, din Spania, e prezent cu extrase din volumul Pierdut printre gânduri.
El tresaltă de dorul meleagurilor natale într-o lirică ce oscilează între
ritmul și versul clasic și expresia lapidară, modernă, simplă. Tonalitatea lui e
melodioasă și jucăușă, bine strunită. Grigoraș
Ciocan și Nelu Danci scriu poeme
la limita cu versul folcloric, încă nedesprinse net de limbajul, viziunea și de
melodicitatea populară, îmbinând cântecul de dragoste cu anecdota rurală, cu
mândruțe și iubiri pastorale prin peisaje rustice. Gelu Dragoș e prezent de-a lungul volumului cu mai multe
comentarii la volumele confraților, primul vizând chiar alcătuirea prezentului volum.
El comentează cele 100
de sfaturi pentru tinerii căsătoriți
ale lui lui Vasile Bele și alte
câteva cărți. Privirea sa critică scrutează cu seriozitate lumea din texte, forma,
valoarea și elementele de noutate aduse. El e atent la contextele în care se scriu
textele și se alcătuiesc volumele. Vasile
Bele sesizează tematicile, stările, sentimentele, forma și esența creațiilor,
dar și personalitatea autorilor, reacționând tonic și entuziast. Spirit
deschis, sincer și generos în aprecieri, el sprijină, coordonează și
dinamizează apariția antologiei și coagulează cercul autorilor din țară
îndeletniciți cu poezia sau cu alte scrieri. Este, cred, argintul viu al manifestărilor
literare de grup. El în fond promovează la nivel de țară și înafară, probabil, multitudinea
de texte și de autori prin alcătuirea și publicarea antologiei. Volumul conține
și monografia unei localități vâlcene realizată de Zenovia Zamfir împreună cu Maria și Constantin Catană, textele
unei debutante, Elvira Răceală, mai
multe pertinente comentarii la cărți și autori, scrise de Olimpia Mureșan, câteva discursuri funerare, scrise și probabil și rostite,
la stingerea lui Ion Voicu, poetul decedat anul trecut, referințe la cenacluri
și reviste din zonă și din țară, despre Liga Scriitorilor, revistele Freamăt, Moldova literară etc. Tomul se încheie cu un comentariu la volumul cu
frumosul titlu patetic, Oprește-mă, la tine, Maramureș! Oprește-mă, în
tine, anotimp!, al Deliei Muntean.
Poezia antologată este bogată și diversă,
de la versul folcloric ce prelungește în actualitate acest tip de creație prin
versurile lui Gr. Ciocan, Nelu Danci, prin textele despre Dragobete ale lui Vasile Bele, colindele tradiționale citate și textele
Mariței Grigor, până la tipul de poezie
modernă de actualitate. Contemplativă, erotică, sau ceremonioasă și nostalgică,
indicând sensibilitate, talent, stări eminamente poetice și o simplitate a
enunțului specifică poeziei autentice găsim la: Mioara Baciu, Valer Popean,
Ionel Sima, Emil Bozga, Liliana Roibu, V.B. Pîrăianu, Florentina Danu. Proze fabuloase
sau de tip memorialistic, amintiri și evocări ale unui timp doar astfel posibil
de recuperat, scriu Angela Dumbravă, Florentina
Danu iar texte documentare Zenovia Zamfir, Gavril Babiciu și colaboratorii lor.
Prezenți în volum sunt și: Lăcrămioara
Elefteriu; Camelia Florescu; Paulina Georgescu; Ioan Meteș-Morar Chelințanu; Vasilica
Mitrea; Olimpia Mureșan; Nastasica Popa și alții pe care spațiul și contextul
nu-mi permit să-i comentez aici, acum.
Volumul
îl supune pe cititorul invitat la opinie
unui exercițiu deloc simplu, prin multitudinea de autori, varietatea de texte,
stiluri și teme, de genuri practicate, de la comentariul critic de semnalare
la proză, la o lirică în toată gama, tradițională și folclorică, abstractă, modernă,
postmodernă. Lectura impune operațiuni ca: informarea, decantarea, compararea
și aprecierea. Lectura atentă scoate la suprafață autori definiți de sensibilitate,
talent, relevantă paletă tematică, imaginație efervescentă și abilă strunire
a versului și a mijloacelor poetice. Și peste toate acestea, flerul sau un bun-simț
a ceea ce este starea și comunicarea poetică. Orice antologie își are și
riscurile ei, luminile și umbrele, pentru autorii din pagini. Poeții de
notorietate își estompează într-o anumită măsură conturul, valoarea și
rezonanța lirică în multitudinea de pagini, în varietatea de creații, în
puzderia de autori, ei se pierd în mulțime. Cei în căutare de notorietate
capătă însă o anumită luminozitate alături de nume de rezonanță. Câștigul este
că unii autori impun, oferă modele, stil, sugestii, iar alții capătă anvergură,
și astfel se creează literatura bună prin contaminare, sau prin imitație, cum demonstra
Eugen Lovinescu.
În rest: inter-cunoaștere, amiciție, fantezie,
reverberație și efervescentă rezonanță interumană pe filieră literară și
poetică. Nu uităm că literatura bună se face la masa de scris, în singurătate,
cu efort de strunire a ideilor ce „bat la porțile gândirii”, cerând
imperios „intrare-n lume”, cerând să
înflorească în cuvintele poemului decise de poet. Aceasta, pentru că dincolo
de sentimente și stări, ideile sunt duhul poeziei, ele îi
dau puterea de-a înfrunta timpul.
dr. Terezia Filip
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu