E clar azi că în termeni europeni economia românească este o economie subdezvoltată. Noi sigur că avem impresia că trăim cum trăiesc și afară, supermarketuri, mașinile strălucesc, mâncăm ciocolată elvețiană dar suntem subdezvoltați pentru că avem câteva elemente care ne dau de gol. În primul rând, noi suntem pe stadiul manufacturier al revoluției industriale.
Noi ce creăm în
România, de fapt manufacturăm. Nu avem cercetare și nici dezvoltare. În al
doilea rând, materiile prime românești nu sunt prelucrate în țară. Noi le
exportăm ca materii prime și importăm la diferite grade de prelucrare, ceea ce
înseamnă o pierdere mare de valoare adăugată. În al treilea rând, avem
relațiile externe concentrate pe două, trei sau maximum patru țări din Europa
de Vest, asta înseamnă în termenii Enciclopediei engleze, dacă mai adăugăm și
lipsa de capital național, asta înseamnă că suntem o țară colonială.
Nu folosesc acest
termen des că nu-mi place, dar suntem într-un stadiu în care economia
românească nu performează, orice-am face. Ori noi ce facem în schimb? Noi vrem
să cârpim această stare. Uitați-vă la toate declarațiile care sunt acum și
chiar după criza din 2008. „Trebuie să revenim la momentul dinaintea crizei”,
zice domnul Cîțu. „Avem cea mai mare viteză de recuperare ca să ajungem la
momentul dinaintea crizei”. Păi ăla era un moment bun? Trebuie să revenim
acolo? La deficite în lanț? Deficitul comercial, deficitul contului curent,
deficitul bugetar, deficitul fondului de pensii. Toate astea arată o țară care
de-abia răsuflă și care trăiește prin împrumut.
Noi suntem o țară
care am început să legiferăm și să scoatem la lumină faptul că noi trăim din
împrumuturi, a devenit oficial, asta e, ne împrumutăm de pe o zi, pe o zi.
Toate lucrurile astea arată ce? Că România e o țară care produce valoarea
adăugată sub media europeană, cum suntem în partea de jos a Europei, iar lucru
cel mai important este că cea mai mare parte a acestei valori adăugate nu o
capitalizăm în țară, ci o capitalizează alții în străinătate. Nu pentru că ne
fură, nu pentru că duc profitul multinaționalelor de aici în insulele Cayman,
nu, ci pentru că importăm tot ceea ce consumăm. Deci creșterea noastră
economică de fapt este un beneficiu pentru cei care ne trimit nouă mărfuri în
România, și nu neapărat rachete F-16, ci ne trimit mălai, ne trimit iaurt, ne
trimit făină ș.a.m.d. Lucruri pe care noi nu mai putem să le facem. Și nu putem
să le facem pentru că nu am înțeles un lucru, că ar trebui să începem de jos.
Nu neapărat să facem
autostrăzi care sunt elementele secolului trecut. Acum 110 s-a construit prima
autostradă din America, iar noi acum ne străduim să facem niște kilometri în
plus. Astea sunt lucruri pe care trebuie să le facem ca să recuperăm
înapoierea, dar noi trebuie să sărim peste asta acum către o nouă structură.
Care e această nouă structură? Înseamnă nu neapărat să începem să fim
digitalizați până la produsul pâinii și al tunsului în frizerii. Înseamnă să ne
prelucrăm în țară materia primă. În momentele în care astăzi România aruncă pe
câmp sute de tone de legume, castraveți și ardei, înseamnă că n-avem nici un
drept să ne numim țară europeană.
N-avem nici un drept
să credem că suntem într-o țară în care avem viitor. Aruncarea resurselor,
incapacitatea prelucrării lor doar de dragul compensării prin coeficienți a nu
știu ce drac din import sunt niște lucruri care sunt criminale pentru viitorul
țării. Vreți să vă mai spun un lucru care înseamnă aruncare resurselor la coș?
Înseamnă cum au fost primiți în țară și cum au fost valorificați tinerii care
au primit medalia de aur de robotică în Statele Unite. Știți cum îi cheamă? Ați
aflat de ei? Știți ceva despre ei? Știți cine a dat banii? Ei s-au finanțat.
Le-a creat, ca-n Finlanda statul o asociație finanțată și plătită pentru a-i
întreține în țară? I-am văzut noi la televizor cum arată aceste genii? Nu.
Ne-am aruncat și resursa asta la gunoi. Și atunci ce viitor să mai avem?
Hai să ne referim
puțin la PNRR-ul ăsta. PNRR-ul în România este înțeles ca ”hai să luăm bani ca
să facem ceva cu ei”. Unul are nevoie de niște podețe, altul de niște fântâni,
altul de autostradă, altul niște spitale. Dacă citim cu atenție ce se vorbește
la Uniunea Europeană vedem că mecanismul european de redresare și reziliență,
din care apar PNRR-urile naționale nu are ca principal scop revenirea la
momentul dinaintea crizei. Ăsta e spus printre altele. Scopul este depășirea
stadiului de dezvoltare al Uniunii Europene. Trecerea la cele două axe
principale: digitalizarea – adică faza a patra a revoluției industriale – și
revoluția verde. Asta înseamnă că Uniunea Europeană a înțeles că ea nu va mai
putea să facă față în condițiile actualei competiții internaționale și a
războiului comercial, decât dacă depășește stadiul în care se află. Acest
stadiu înseamnă până la urmă transformarea Uniunii Europene într-un monolit
economic. Adică într-o unitate foarte puternică.
Această unitate
foarte puternică care poate să fie competitivă trebuie să elimine marile
diferențe dintre state. Pentru că Uniunea Europeană nu mai acceptă ca cel care
plătește impozite în Germania să dea banii pentru cel care nu muncește în
România. Știți foarte bine episodul cu cele patru state care s-au opus
Programului de reziliență tocmai pentru că nu vor să dea banii. Asta ce
înseamnă? Că acest program are o capcană. Dacă nu reușești în termenul stabilit
să ajungi la parametrii pe care Uniunea Europeană i-a pus pentru a deveni
într-un fel nu neapărat apropiat, dar oricum în clubul celor dezvoltați, te cam
autoelimini din Uniunea Europeană. Nu că te dă afară. Rămâi la margine, relația
se transformă dintr-o relație comercială într-o relație de subordonare, începi
să ai niște relații de participare la marile lanțuri valorice din ce în ce mai
puțin importante, încep să devii un furnizor de materie primă și de forță de muncă
și rămâi acolo unde ești, la marginea Europei.
În condițiile astea,
în care Europa nu-ți mai dă puterea pe care o are printr-un grup foarte bine
concentrat apare situația în care România nu se poate pronunța. Pentru că în
situația asta apare un proces pe care noi l-am numit de foarte mult timp un
proces de centrifugare pe pământ. Și anume, capitalul caută locuri unde se
poate valorifica mai bine și atunci din România el pleacă, se centrifughează
spre elementele mai favorabile. Aici avem un element mult mai favorabil
valorificării capitalului decât oferă România. Acest element este Ungaria.
Capitalul românesc pe care vrei să-l crezi patriot, dar nu poate să fie patriot
când el caută profit, nu poți să ceri profitului și patriotism, ca atunci faci
comunism, asta înseamnă să vezi cum românii vor investi, cei care au bani, iar
societățile românești și investițiile străine vor merge, și deja au început să
meargă mai mult în vestul țării și de acolo vor merge în partea cealaltă, iar
de acolo vor veni niște inputuri pe care noi astăzi le tratăm cu cea mai mare
neseriozitate și anume, cumpărarea resurselor românești. Pentru că noi, față de
toate celelalte țări din Europa, suntem foarte permisivi în vânzarea
pământului. Noua finanță ungară, care este sprijinită de statul maghiar (nu
este ca-n România, capitalul românesc nu este sprijinit de stat, al Ungariei
este sprijinit de stat), vine în România și cumpără. Începând de la case până
la pământ. Ce n-a mai cumpărat? A început să cumpere și echipe de fotbal. Va
cumpăra încă ceva, va cumpăra universități, deja e în planul lor. Vor mai
cumpăra încă ceva, vor cumpăra mijloacele de creare a energiei și anume
termocentrale și hidrocentrale de cogenerare pentru că vor spune este în
avantajul populației locale, ce e rău în asta? Și atunci o să vezi cum guvernul
României care se crede călăreț pe un cal mare va rămâne fără cal.
Factorul extern a
fost întotdeauna important în România dacă luăm chiar în istoria acestor ultimi
200 sau 300 de ani. Așa că după mine este o înclinație confirmată de a vedea
exteriorul mai bun decât interiorul întotdeauna. O marfă de import e mai bună
decât o marfă națională. Asta vedem în teorie, deși nu e adevărat întotdeauna.
Deci exteriorul va avea întotdeauna un lucru important de spus în România, iar
faptul că noi am avut asemenea lipsă de inteligență, până la urmă de credință,
de a da țara pe mâna unor conducători care nu sunt etnici români, arată că de
fapt am avut degeaba încredere în ei, pe principiul fals că, nu vreau să
deranjez pe nimeni, întotdeauna un neamț e mai bun decât un român.
Corupția este un
fenomen permanent în omenire și fost distribuit proporțional în lume, deci noi,
poate suntem mai, cum să spun eu, mai găinari decât alții, adică noi suntem
corupți la nivelul polițistului după stradă. Corupția există peste tot. Deci
faptul că românii sunt corupți față de alții e o chestiune care ne-a fost
impusă, iar noi am acceptat-o, chiar ne-am bucurat că putem să ne manifestăm ca
luptători anticorupție, care de fapt e așa cum este. În România corupția are și
un sens cât se poate de sentimental, nu te duci la doctor fără nimic acolo.
Asta înseamnă corupție în alte țări, la noi înseamnă atenția către respectivul
om. Mai există și proverbe Dacă nu plătești doctorul nu te face bine! Vedeți
cum evoluează cultura și tradiția unei țări. Dar nu asta e problema. Noi suntem
în cea mai mare parte impresionați de ceea ce se întâmplă în exterior, vedem
lucrurile într-o manieră hiperbolizată câteodată, iar ceea ce face Uniunea
Europeană pentru noi, sau ceea ce credem că face este prezentat ca fiind un
lucru mirific aproape. De aici apare și posibilitatea răului pe care unii o
spun direct, noi ne ferim să-i aprobăm. Programele europene mari în care sunt
incluse și țări ca România nu sunt întotdeauna favorabile României. Pentru că
aceste programe pleacă de la resursele unei țări pe care trebuie să le ia sau
să le folosească altă țară. În grupa asta în care suntem noi, în Europa
Centrală și de Est, singura țară care deține proporții importante de resurse
este România, plasată pe locul 2, după Franța, în Europa, ca fiind în medie
bogată în resurse, începând de la pământuri rare până la pământuri arabile,
mergând până la apă, de care nu discutăm întotdeauna, energie, și altele, și
altele. Deci un program care include România în așa ceva trebuie să ne pună
întotdeauna în gardă, trebuie să fim foarte atenți dacă nu cumva nouă nu ni se
cere decât resursa și cât valorificăm din resursa asta. Asta nu înseamnă să
negi specificul epocii pe care o trăim. Epoca pe care o trăim este epoca
multinaționalelor. Multinaționalele conduc lumea și creează modelul de
dezvoltare global al omenirii. Deci nu putem să trecem peste ele, nu putem să
ne luptăm cu ele, ei cu tunul noi cu briceagul, nu se poate așa ceva. Însăși
faptul că s-a trecut acum la impozitarea cu 15% a profitului în plan local al
multinaționalelor arată că multinaționalele au fost de acord cu așa ceva. Să nu
credeți cumva că a venit impunerea și au zis și multinaționalele că sunt de
acord. Nu. Pentru că este un act politic de cea mai mare importanță,
multinaționalele apar ca fiind într-un proces de democratizare, înțelegere și
de pactizare cu marile necazuri pe care oamenii le petrec în timpul unei
pandemii. În realitate, nu se întâmplă mare lucru. Deci noi trebuie să plecăm
de la ideea că nu putem să eliminăm ceea ce nu ne place, dar putem să negociem,
putem să discutăm.
Dacă nu va avea loc
în România într-o perioadă foarte apropiată o puternică reformă de
restructurare a economiei în sensul creșterii gradului ei de valorificare a
resurselor și a creșterii gradului de producție, singura sursă finanțare a
României va rămâne împrumutul. Asta e clar. Împrumuturile vor crește în
România, nu ne vom opri aici la peste 50%, vor crește masiv. Sigur că există
teoria lasă domnule că alții au 100%. Vreau să o spun încă o dată că nu ne
putem compara cu alții, dintr-un motiv foarte clar, că noi nu suntem în zona
euro. Nefiind în zona euro nu suntem o verigă a acestui lanț de susținere. Deci
în momentul în care vom ajunge în incapacitate de plată pentru că vom plăti
prea mult pentru credite, iar industria locală și producția locală nu va
alimenta bugetul, atunci nimeni nu ne va veni în ajutor cum a venit Banca
Europeană în ajutorul Greciei pentru că n-au de ce să ne ajute pe noi. Și
atunci ajung la ceea ce spuneam mai departe, dacă legal nu vom fi scoși din
Uniunea Europeană ne vom autodespărți de Uniunea Europeană fiind prea
îndatorați, fiind prea incapabili de a mai face față condițiile de
competitivitate și de complementaritate pe care le are Uniunea Europeană. În
momentul acela vom deveni o țară neimportantă pentru absolut toată lumea, în
afară de anumite resurse pe care le avem și pe care le vom folosi ca să mai
plătim din datorie. Asta ce înseamnă? Înseamnă că de fapt suntem o țară în faliment.
Deci ceea ce aștept, este ca să văd un program de reformare a economiei
românești. România educată o fi ea bună pe undeva, dar reformarea economică
trebuie făcută urgent, nu mai putem să mai avem deficitele astea enorme pe care
le avem și care sunt de râsul lumii.
Mergem pe un tobogan.
Din punctul meu de vedere singura speranță, dar e foarte slabă, e aceea că spre
sfârșitul acestui an Uniunea Europeană va interveni cu ocazia aprobării
PNRR-ului, când vor vedea că PNRR-ul ăsta de fapt este o creație neomarxistă de
finanțare a unor structuri din alte țări prin așa numite contracte de
consultanță și de training. Deci atunci poate că vor interveni, nu pentru că ne
iubesc pe noi prea mult, ci pentru că le stricăm lor piața prin aceste
incapacități de cuplare cu ceea ce ei fac. Pentru că, domnule Gușă, piața
mondială acum se dezvoltă într-o altă direcție. Marea finanță internațională a
ajuns la concluzia că petrolul oricum nu mai este de viitor, armamentul nu mai
este nici el de viitor. Apare altă piață. Piața medicamentelor. E o piață
mondială cu resurse extraordinare în care se investește mult și se câștigă
foarte mult. Deci și boala asta, după vaccin înseamnă până la urmă tot un joc
financiar. Deci dacă noi nu vom fi capabili să intrăm în piețele astea cumva,
nu neapărat făcând vaccin anticovid, ci dacă nu vom putea, de exemplu ca să
mărim gradul de vaccinare care e o cerință acuma, pentru că trebuie „să
îndeplinim planul de cumpărare a vaccinului”, atunci vom rămâne pe undeva dar
nimeni nu se va mai ocupa de noi. Decât cine? Cine are interesul să profite de
necazul nostru. Ori aici avem două mari puteri care ne pândesc de după colț.
Una e Rusia, alta este China. Ce se va întâmpla nu știu. Oricum nu în viitori
2-3 ani, dar cei care astăzi au puterea în România și au și cap ca să gândească
puțin și la țara asta, trebuie să vorbească că prezentul este așa cum e, vai de
capul lui, dar viitorul poate să fie îngrozitor pentru România dacă nu se iau
măsuri acum.
Autor: Mircea Coșea (interviu la Gold FM)
Sursa: cotidianul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu