Lumea pe care occidentul a încercat de decenii întregi să o schimbe, după eșecurile din Vietnam și Afganistan, și în alte zone ale Terrei s-a dovedit inutilă. Occidentalii, inclusiv Statele Unite ale Americii, au pierdut mii de oameni, au cheltuit sume enorme de bani și valori materiale în încercarea de a impune civilizația noastră unor țări cu culturii mult diferite venite din ancestral. S-a constatat că relațiile inter civilizaționale sunt predispuse la conflicte. La nivel regional cele mai violente linii de falie sunt cele dintre Islam și creștini, hinduși și africani. La nivelul Terrei , diviziunea dominantă este între Occident inclusiv SUA și restul lumii, conflictele cele mai intense sunt între societățile musulmane și asiatice și Occident. În urma evenimentului recent din Afganistan, după ce s-au retras armatele occidentului de menținerea păcii, ciocnirile periculoase vor continua, din interacțiunea dintre impunerea civilizației occidentale, intoleranța islamică și ambiția de afirmare sonică.
Civilizația occidentală a avut un impact major, nu de
puține ori devastator, asupra asupra celorlalte civilizații. În acest context
să nu uităm, acțiunile conchistadorilor în America de Sud. Este vorba de
aventurierul spaniol plecat să
cucerească teritorii în America, imediat după descoperirea acestui continent.
Problema
egocentristă a occidentului în relațiile dintre Occident –mai ales dintre
SUA-de a promova o cultură general valabilă occidentală și declinul capacității
lui de a o realiza este evidentă. Prăbușirea regimului comunist-criminal a
consolidat în Occident convingerea că ideologia democratică liberală a triumfat
la nivel global și, deci, este universal valabilă. Occidentul și mai ales
Statele Unite ale Americii, care este o națiune misionară, crede că statele non
occidentale ar trebui să adopte valorile din toate domeniile (culturale,
economice, tehnice, morale, democrație, piața liberă, guvernarea limitată,
drepturile omului, individualismul, statul de drept etc ) și ar trebui să le
cuprindă până la asimilare în
instituțiile lor. Am constatat în celelalte civilizații, că există minorități
care îmbrățișează și susțin aceste valori dar atitudinea predominantă față de
ele, în culturile non occidentale, merge de la opoziție la scepticism, chiar
înverșunată. În unele din aceste culturi și chiar în cele occidentale se simte
dictatura minorității, care exagerează impunând pretenții în obținerea de
drepturi mai multe decât majoritatea, profitând de drepturile omului. Cee a
ce aceste țările occidentale consideră
acest fenomen universalism, restul țărilor de pe Terra apreciază că este
imperialism.
Occidentul
încearcă să-și mențină poziția dominantă și să-și apere interesele definindu-le
ca interese ale “comunității mondiale ”Această poziție dominantă nu mai trebuie
impusă cu ajutorul armatei. Lecția istoriei recente a dovedit că nu se poate
face nimic cu forța. În acele populații și țări există tradiții, obiceiuri
tribale, legături de sânge ancestrale care nu se pot modifica cu ajutorul
armelor. Schimbarea se poate face prin cultură și economie de-a lungul unui
timp îndelungat. Occidentul încearcă să integreze economiile țărilor non
occidentale într-un sistem economic
mondial pe care-l domină. Prin diferite instituții economice, inclusiv
prin FMI, acesta își apără interesele economice impunând altor țări politicele
economice pe care le consider adecvate. Însă, populația acelor țări nu este de
acord cu această impunere. Gheorghi Arbatov (rus : Гео́ргий Арка́дьевич
Арба́тов , 19 mai 1923, Kherson – 1 octombrie 2010, Moscova , a fost un
politolog sovietic și rus care a servit ca consilier pentru cinci secretari
generali ai Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și a fost cel mai cunoscut
în Occident în timpul Războiului Rece ca reprezentant pentru politicile Uniunii
Sovietice în Statele Unite , unde limba sa fluentă a ajutat să-l facă un
invitat frecvent la televiziunea americană. A fost director fondator și mai târziu
director emerit al Institutului SUA și Canada al Academiei Sovietice de Științe
(ISKRAN), grupul de reflecție sovietic și rus pentru studiul SUA și Canada. ) a
dezaprobat această impunere, spunând că “neo bolșevicii, care adoră să
exproprieze banii altora, impunând reguli de conduită economică și politică
nedemocratice și străine și înăbușind libertatea economică.“
Cele două fenomene, impunerea democrației occidentale
și cea economică, prin forța armelor și a unor fenomene economice prin FMI unor
țări non occidentale, în majoritatea cazurilor au eșuat, producând dezastre în
rândul populațiilor. Având în vedere schimbarea echilibrului de putere dintre
civilizații, pentru Occident este din ce în ce mai greu să-și atingă scopurile
în ceea ce privește proliferarea armelor, drepturile omului, imigrația și multe
alte probleme. Există o zicere în rândul poporului român: “nu zgândării
mușuroiul că te v-a năpădii furnicile.“
Capacitatea Occidentului de a deranja “mușuroiul “tradițiilor istorice ale
acelor popoare non occidentale va duce la intensitatea conflictelor cu
civilizațiile rivale și cele oscilante. În acest context trebuie identificate
interese comune.
Al. Florin Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu