luni, 29 martie 2021

Cuvânt înainte. „ANTOLOGIE DE TEXTE. RECENZII DE CĂRŢI – PERSONALITĂŢI ALE LITERATURII CONTEMPORANE. SINCERUS VERBA”!

 


Poate că mă repet, dar intenţionat fac lucrul acesta, deoarece aveam îndoielile şi temerile mele la începutul proiectului nostru „ANTOLOGIE DE TEXTE. RECENZII DE CĂRŢI – PERSONALITĂŢI ALE LITERATURII CONTEMPORANE. SINCERUS VERBA”!

Prietenul Vasile Bele mă cunoaşte mult mai bine şi ştie că sunt un perfecţionist şi doresc să fac lucrurile cât se poate de corect, de calitate şi automat devin o persoană dificilă, suspicioasă, pesimistă;  apoi pandemia asta ciudată ştiam că ne va da peste cap (până la urmă tocmai ea ne-a ajutat, având mai mult timp la dispoziţie!) dar aveam şi ceva pozitiv, care îmi spunea că va fi bine, că vom izbuti: echilibrul şi vorba bine gândită şi spusă, înţelepciunea şi umorul sănătos al poetului popular Nelu Danci care ne descreţea frunţile la întâlnirile noastre de taină, ba mă încuraja şi îmi spunea să nu fiu aşa de sceptic şi să mergem înainte fără a ne uita înapoi, ba îl tempera pe Vasile Bele în ceea ce priveşte organizarea unei tabere literare la Ocoliş şi numărul de volume la care să ne oprim! Şi uită-ne la volumul cu numărul IV! Nu credeam la început! Ne gândisem doar la două volume, dar nu a depins de noi ci de dorinţa confraţilor din ţară şi chiar diaspora de a apărea în antologia gândită de noi. Toate acestea şi multe altele ne-au „obligat” să mărim numărul de volume, care preconizăm că se va finaliza cu numărul VI! Sincer, peste aşteptările noastre cele mai optimiste! Un miracol am putea spune, dar nu este aşa, deoarece pe unde merge scriitorul Vasile Bele lasă loc de „bună ziua” , îşi face prieteni iar  faptul că numai anul trecut a participat fizic la 3-4 tabere literare a contat foarte mult. Cum extrem de mult contează şi facebook-ul şi blogul „Moara lui Gelu” dar şi modul activ cum se implică „fârtatul” Nelu Danci atât pe facebook cât şi telefonic!

Un lucru de la care nu ne-am abătut încă de la început a fost şi rămâne un ţel al nostru pe mai departe - calitatea, originalitatea şi valoarea textelor pe care le primesc şi apoi le publicăm în antologie. Ba aş îndrăzni să spun că valoarea textelor aprobate creşte matematic, cu fiecare număr!

Sigur că este uşor să ne lăudăm între noi şi să fim aşa cum spune Poetul Naţional „Trăind în cercul vostru strâmt,/Norocul vă petrece”dar nu este cazul şi asta o spun prefaţatorii volumelor publicate şi trimise până acum: Carmen Dărăbuş, Terezia Filip, Valeria Bilţ şi prietenul Ştefan Vişovan! Asta mie îmi dă liniştea şi siguranţa că ceea ce facem, facem bine iar demersul nostru trebuie dus la bun sfârşit. Îmi dă energie şi putere să continuăm pentru că, îmi pare rău s-o spun, dar birocraţia n-a dispărut din România şi nici cuvântul dat nu este întotdeauna respectat cu sfinţenie! Despre nopţi nedormite, răutăţi „colegiale”, transpiraţie,  o să vorbesc altădată, adică niciodată!

Citind textele în ordinea primirii lor (la alcătuirea antologiei autorii vor fi puşi în ordine cronologică pentru a nu exista suspiciuni, noi încercând să fim cât se poate de obiectivi) se poate observa că şi în volumul patru sunt autori consacraţi, cu operă serioasă în spate, dar şi tineri care bat la porţile afirmării şi trebuie susţinuţi moral şi material (din nou am demonstrat că suntem mărinimoşi...).

Scriitorul trebuie să scrie liber despre realităţile vieţii, despre visele lui, despre zâmbet, bucurii, fericire, iar alteori despre necazuri, durere, lacrimi. Exact asta o să găsiţi în recenziile operelor scriitorilor cuprinşi, fie că vorbim de poezie, proză, eseu. Din păcate la rubrica „In memoriam” îi avem pe marii noştri prieteni poeţii Dragomir Ignat şi Nicolae Petricec. Mai bine n-am fi avut rubrica!

La final vă spun doar atât: prin cele patru volume ale antologiei cu un nume atât de preţios, am depăşit 2000 de pagini. E puţin? E mult? Doar timpul ne va spune acest lucru când noi vom fi oale şi surcele.

                                                                        Gelu Dragoş, UZPR

                                                         Lucăceşti, 28 martie 2021

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu