de Gheorghe Pârja
Istoricul Ilie Gherheș mi-a adus o carte, la care am
tresărit. Este vorba de „Păstoritul la Botiza,” alcătuită de Ciprian Coc,
apărută la Editura Etnologică (București, 2021). Drumul spre cititor al cărții
este asigurat de istoricul dr. Ilie Gherheș și dr. Antoaneta Olteanu. Cartea a
nimerit pe mâini bune, zic eu, deoarece am o experiență din tinerețe de a ședea
la oi, unde am deprins, în amănunțime, rânduiala stânii. Am știut face de
toate: de la mulsul în strungi, la strânsul cașului, închegat cu rânză de miel
nepăscut. Această carte, unică în felul ei din ultima vreme, are ca model
cercetarea etnologului, profesorului și poetului Vasile Latiș. Despre
păstoritul în Munții Maramureșului. Autorului nostru i-a fost model de bun
augur. Ciprian Coc, după cum scrie pe coperta cărții, este licențiat în
geografie, cu master în studii culturale, de etnologie și antropologie socială,
absolvent al Centrului Universitar Nord, din Baia Mare.
Nu-l cunosc pe autor, dar mi-a îmblânzit întrebările
în legătură cu mai tinerii cercetători ai culturii Maramureșului. De care avem
atâta nevoie, într-o vreme în care, sub ochii noștri, dispar rânduieli care au
așezat Maramureșul în istorie. Ciprian Coc utilizează, cu succes, cercetarea de
teren, singura care poate prinde cu folos dimensiunea fenomenului. Și-a luat ca
teritoriu de observație arealul pastoral al așezării Botiza, în care a întâlnit
păcurari, cu viața lor alături de oi. Cu rânduieli care nu s-au stins. Vă voi
prezenta cuprinsul cărții. Fiecare capitol este o analiză venită din cercetarea
directă. Autorul precizează că a utilizat comportamentul observatorului
discret, încât subiecții să se poarte firesc, nu ca la filmare. Datele istorice
și geografice despre Botiza mi-au reamintit de perioada mea de lucrător la
Muzeul Maramureșului, din Sighetul Marmației.
Am fost pe Scărișoara, pe Sermeteș, pe Valea
Sasului, pe Corost, pe Glimeia, ori Văratec. Am gustat și din mierea Mireșului,
dar și neantul din Grui. Face o folositoare și izbutită comparație între
păcurăritul de azi și cel din trecut. Din care nu lipsesc, firesc, oile și
câinii. Cu aplecare asupra detaliilor, autorul scrie despre anul pastoral.
Totul stă sub semnul cercetării, din care rezultă observații și concluzii
comparative. Aflăm cum a fost iernatul cu ani în urmă, și cum este acum. La
mine la Desești, cei care aveau oi mai multe, le iernau în câmp și le dădeau
fânul pe turiș. Pe un teren înghețat. Cuvântul nu figurează în dicționarul
autorului. La fel este descris primăvăratul oilor. Când are loc și ruptul
sterpelor. Când se separă oile sterpe de cele cu lapte. Autorul constată că
acest moment este un atestat al stânii. Apoi urmează ceremonia cosmică a
osâmbririi, cu un bogat evantai de ritualuri și semnificații. Un loc aparte îl
ocupă Ziua de Sâmedru, când se împart oile. Și se încheie toate socotelile.
Cartea aduce în atenția noastră credința și magia în
păstoritul maramureșenilor din Botiza. Autorul nostru are ca reper cercetările
anterioare pe această temă. Așa află că în satul Crăcești, acum Mara, Tache
Papahagi, în urmă cu un veac, întâlnește gestul împlântării cuțitului în
pământ, săvârșit de un păcurar. Lucrarea se bazează, în mare parte, pe
botizeni, de la care s-au cules date folositoare alcătuirii acestei întemeiate
cercetări. Nu este o poveste, ci o aplicată analiză a unui fenomen, păstoritul,
care încet se retrage în istorie. Este scrisă cu respect pentru domeniul
științific, cu trimiteri la autori consacrați, care au ilustrat, și ei, la
rândul lor, cercetarea păstoritului în Maramureș. Invocând o bibliografie de
specialitate cuceritoare. Este o lucrare pornită de la cercetarea din Botiza,
dar se pot găsi multe similitudini în păstoritul maramureșean.
M-am regăsit, cu trecutul meu oieresc, din preajma
vătăjâiei, a strungilor, cu cașul și urda din comarnic, cu timpul așezat de la
ujină, când mă apropiam cu oile de colibă. De zilele când veneau sâmbrașii la
brânză și aduceau din sat bunătăți din gospodărie. Mi-a adus aminte de câinii
care păzeau stâna, de ursul care ne dădea târcoale noaptea. De pășunatul
interzis în plantații, în căutare de bărsacăn lăptos, pentru oi. Mi-am adus
aminte de o spusă după stână: „păcurar la oi am fost, oile nu mă cunosc.”
Asta-mi sună mie!
Ciprian Coc, ca bun observator, ajunge la concluzia că
o îndeletnicire străveche a ajuns un teren de experimentare a noului. O carte
prețioasă, bine alcătuită, un document despre starea păstoritului din Botiza în
ziua de astăzi. O mărturie scrisă despre obiceiuri care, prin vreme, au dat
celebra baladă. O, cât mai multe cărți precum aceasta! Despre Maramureșul care
a fost, și cum este acum. A fost o reală bucurie intelectuală să citesc această
carte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu