Când un poet își intitulează volumul de versuri ”Drumul către coperta patru” este clar că este un tip ce-și asumă smerit fața luminoasă a muzelor și ingratitudinea posibilă a cititorilor. La ”Zilele Tribuna”, în cadrul seratelor literare de la Hotel Seven din Cluj-Napoca, am avut surpriza să primesc o plachetă de versuri de la Corneliu O. Rodeanu, cu un titlu interesant: ”Drumul către coperta patru”, volum ce a văzut lumina tiparului la Editura Tribuna, patronată de Mircea Arman. Poetul Corneliu O. Rodeanu nu este un exahr al noii generații poetice milenariste, ci un personaj discret care scrie o poezie intimistă, șlefuită în cadrul Direcției 9, coordonată de impetuosul poet Adrian Suciu. Poetul este un interiorizat la propriu al generației sale. Nu-i place, se pare din lecturarea versurilor, și nu epatează emfatic prin lirică excentrică. Trăiește și compune poezia pe drumul spre o consacrare asumată doar și pentru coperta patru? Poetul nu disimulează o falsă pudoare poetică, ci prin versuri își caută drumul spre interiorul sufletului chinuit de incertitudini firești și în inima cititorului, într-o vreme când mai nimeni nu mai pare să fie interesat de poezie. Drumul liric e greu, triptic și complex și se lungește în sinuozități paradoxale și odiseice, de tip post-modernist. Nu practică un lirism dezabuzat sau violat de metafore, ci se simte comod în alegoria discretă și ușor parfumată a poeziei optzeciste, fără încărcături baroce și exces de culoare sau pudibonderii. Folosește o textură lirică ce se zbate în climaxul prozei ușor excentrice. În această inserție expresionistă și prozaică versurile au ceva din frângerea fratelui de generație, Daniel Moșoiu. Tristețea și disperarea fac casă bună cu înstrăinarea față de o lume tot mai venetică și mai la îndepărtare: ”cafeaua a răcit între timp./credeai că este poezie?/nu, e viață simplă, cu facturi de curent,/cu nevoi și oameni ciudați” (stau în mașină și fumez o țigară).
Poetul e conștient de futilitatea preajmei, care
cade în derizoriu și banal. Nu încearcă să vadă prin lucruri înalte dorinți
transcendente, ci își acceptă cu seninătate și ușoară nostalgie comoditatea
societară ce pare decupată din Camus: ”ca orice altă poveste/începe cu un
canceu de vin,/gheață și curiozitate,/în colțul încăperii, Isis face probe d
esunet, după al doilea pahar/ încep să curgă poeții” (drumul către coperta
patru). Destinul poetului poate fi asumat simplu fără dramatisme incestuoase cu
gloria, doar ca pe ”o copertă cu isbn prea scurt.” Rodeanu își îngurgitează
blagian o atroce singurătate de sine, devenind un personaj algerian din romanul
”Străinul”. Poetul se ”joacă secund” cu instrumente lirice subtile, metafora
find încastrată unei trame tensionate de nuvelă excentrică: ”ascuns în umbra
liniștii/iar ceața din tic tac/să învelească frigul singurătății/clopotele
decăzute din drepturi (cum ar fi să mor sub greutatea mea). Singurătatea nu
este lirică și nici expresionistă în genul lui Trakl, ci pur și simplu o
poveste despovărată de poezie despre viața crudă a poetului îmbătrânit de
provocările lumescului: probabil că va alege să plătească factura/să fie
telefonul încărcat/atunci copilul sună/să ceară ajutor./departe e greu să fii
singur. (bătrânii noștri nu mai aleg). Între oboseala diurnă indusă de achitarea
facturilor și întâlnirea cu motive citadine, Corneliu O. Rodeanu pare un
Bukowski rătăcit pe plaiurile mioritice, sătul de prețiozitatea poeziei baroce,
el preferă seninătatea simplă a mărturiei autosuficiente. Poetul este un martor
al fecundității unei existențe nefirești, care și-a pierdut se pare sensul
acum: ”la toate minciunile tale, la serile în care/rupeai cuvintele cu dinții
și/le păstrai doar pe acelea care te jeleau cu lacrimi, roșea oglind în spatele
tău” (sunt martor). Putem spune că poetul este un existențialist al vremurilor
noastre, fără să fie sofisticat ca Sartre, dar totuși sigur pe valoarea
singurătății sale creatoare: ”nu ești/dacă nu respiri un secret. Împachetat în
ținuta ta de victimă/dacă taci rămâi singur,/în liniștea singurătății poți
înțelege unele lucruri.” (apasă încet). Poetul e clar că știe secretele
menestrelului, dar mai cunoaște că poezia nu este ”cireașa” de pe tort, ci o
asumare a unei interiorități devastatoare, în care dacă vorbești prea mult sau
spui ”secretul” te va sfâșia ignoranța nerecunoscătoare a societății și
ingratitudinii. Octavian O. Rodeanu nu compune o poezie spectaculară sau
vernaculară, dar te cucerește prin expresia simplității acelei metafore, care
pare o povestire nesfârșită despre ”a fi sau a nu fi”. Simplitatea expresiei se
obține greu, doar prin muncă și lectură. Poetul nu este obsesiv să șocheze
incisiv cu noutăți și delicatețuri lirice inedite, viața sa înregistrează
formule de bilanț după un ”cataclism sentimental”. La final, poate, pentru ca
noi să punem epilogul pe coperta patru, poetul alege transcendent un cadou
”otrăvit” cititorului lenevit de obturația socială, un ”meniu pentru ultima zi
pe pământ./iertat sau nu,/singurul detaliu care contează între noi/este cât
timp am pierdut împreună.” (tămâie, lacrimi și vin). Timpul pierdut nu este
unul al risipirii, ci o chemare proust-iană la anamneza unei frustrări
arhetipale, care, iată, naște poezia ce se frânge tot mai puțin în zilele
acestea apocaliptice de bon ton.
Ionuț
Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu