Despre rezistența armată anticomunistă din România s-a scris insuficient. În memoria colectivă nu s-au fixat prin educație de masă și școală reperele morale ale eroilor luptei anticomuniste din Munții Carpați. Românii au fost singurul popor din Europa centrală și de est care au dus o luptă susținută și de durată împotriva instaurării comunismului implementat la noi de tancurile armatei roșii. În general sunt cunoscute, prin mas-media și emisiunile TVR, acțiunile rezistenței anticomunsite din Munții Făgărași, versantul nordic, și cele ale lui Toma Arnăuțoiu/ col. Gh. Arsenescu de pe versantul sudic al masivului meridional. Lupta moților ”care s-au născut patrioți” vorba unei supraviețuitoare a luptei armate din Munții Apuseni (Lucreția Jurj) este mai puțin cunoscută. Lupta anticomunistă armată a lui Teodor Șușman senior, care a fost primar în perioada interbelică la Răchițele, este mai puțin cunoscută și accesată în mentalul colectiv românesc. O reeditare a unei cărți apărute la începutul anului 2000 a devenit un bestseller în librările din România. ”Suferința nu se dă la frați. Mărturia Lucreției Jurj despre rezistența anticomunistă din Munții Apuseni (1848 – 1958)” este o carte reper a istoricilor clujeni Cornel Jurju și Cosmin Budeancă, apărută la prestigioasa editură Polirom. Cartea este o reeditare, adăugită și revizuită, cu noi informații bibliografice și din arhivele CNSAS, despre lupta partizanilor anticomuniști din arealul Apusenilor de Nord. Stuctura cărții este construită în jurul mărturiei Lucreției Jurj, un interviu realizat de istorici la începutul anilor 2000, o supraviețuitoare a grupării Șușman, care a fost căsătorită cu un partizan ce a murit în luptă cu arma în mână împotriva securității comuniste controlată de sovietici. Studiu introductiv este scris, cu acribie și într-un stil narativ fermecător de cei doi istorici care au cunoscut-o personal pe Lucreția Jurj și au studiat mărturii orale, de arhivă, bibliografice și din arhivele securității despre lupta familiei Șușman împotriva comuniștilor.
Teodor Șușman senior a fost în perioada interbelică
un lider al moților, care a mers în audiență la Regele Ferdinand I să ceară
drepturile moților asupra pădurilor, pe care le și primesc prin lege. Primar
liberal, Teodor Șușman a fost iubit de moți, pentru că era generos cu cei
nevoiași, fiind considerat ”Regele Munților”. Cartea scrisă de cei doi istorici
se bucură de o excelentă prefață semnată de istoricul Doru Radosav, care
subliniază că această lucrare este ”provocată de istoricul oralist”. Mărturia
Lucreției Jurj este o ”reconstituire istorică”. De altfel, cei doi istorici
sunt produsul școlii istoriografice clujene de istorie orală înființată și
condusă Doru Radosav, fondatorul Institutului de Istorie Orală din Cluj-Napoca.
Lucrarea se încheie cu o postfață semnată de Ruxandra Cesereanu, care
evidențiază lupta grupărilor de partizani împotriva comuniștilor și face o
radiografie secvențială a luptei armate: nucleul cu arma în mână, sprijinitorii
direcți cu hrană, adăpost și alimente, zonele montane și împădurite pe
principiul ”codrul frate cu românul”, monitorizarea localităților de sprijin.
Studiul introductiv aduce o narațiune exhaustivă, care ne creionează un areal
geografic montan, în care s-a afirmat gruparea Teodor Șușman, care lupta pentru
libertate și restaurarea legalității regale. Acțiunea de luptă anticomunistă a
partizanilor s-a întins într-o zonă la granițele județelor Cluj, Bihor și Alba.
Nucleul dur al partizanilor era cuprins din familia Șușman. ”Regele Munților”
era Teodor Șușman senior, feciorii săi Teodor și Avisalon, dar și Mihai Jurj,
soția sa Lucreția, Roman Oneț, Ioan Popa, Gheorghe Mihuț și alți membri intrați
în grupul de sprijin. Vârful grupării în vara lui 1950 a atins maxim zece
persoane bine înarmate, pentru că după război se găseau numeroase arme în zonă.
Retragerea în munți s-a efectuat treptat, după ce în 1947 s-a instaurat regimul
popular și securitatea dorea arestarea Regelui Munților. Gruparea Șușman a
acționat în zona Răchițele, Ic-Ponor, Dealu Botii, Giurcuța, Masivul Vlădeasa,
Muntele Mare. Până în 1951 partizanii au fost susținuți masiv de populație, dar
după un timp în urma acțiunilor de pedepsire ale securității comuniste și ale
înfiltrării unei rețele de informatori, gruparea își pierde sprijinul masiv al
populației. Arestările dintre gazde și cei care le ofereau alimente a introdus
frica în masivul montan. Soția lui Șușman bătută și arestată moare de supărare.
Trei copii ai lui Șusman sunt arestați și trimiși apoi în Bărăgan și Dobrogea.
Până în 1952 securitatea a organizat încercuiri și razii, cu circa 2500 de
soldați, cu toate acestea partizanii au scăpat folosind armele de foc. Gruparea
Șușman devenise o legendă pentru libertate a Apusenilor de nord spre disperarea
conducerilor securității din Bihor și Cluj. Cartea autorilor clujeni aduce o
abordare nouă pe subiectul luptei partizanilor anticomuniști: 1. Lupta armată a
fost ”vârful dealului” văzut a celor mulți care sprijineau rezistența
anticomunsită. 2.Gruparea Șușman a introdus legea partizanilor, care era de
fapt o restaurare a constituționalității de dinainte de a veni, ca uzurpator,
comunismul. Acțiunile lor erau conform legilor statului democrat interbelic.
3.Organizarea de procese juridice împotriva trădătorilor și celor care se
vindeau comuniștilor. Pașcu Suciu a Bontii și Petru Purcel, pentru că au trădat
și au devenit informatori ai securității, ei au fost răpiți de partizani,
torturați, judecați și executați cu un glonte (în cap?). Trupurile lor fiind
aruncate undeva într-o grotă mai sus de Valea Firii. Prin procesul și execuția
trădătorilor și informatorilor comuniști se dorea și un exemplu pentru cei care
nu recunoșteau ”legea partizanilor”, adică restaurarea vechii legi din epoca de
dinainte de instaurare a regimului uzurpator comunist. Pașcu Suciu a Bontii a
fost primul primar comunist al comunei Răchițele în 1945 și care îl spiona și
îl turna pe Teodor Șușman la securitate. Conflictul cu Pașcu Suciu a Bontii era
mei vechi, de atunci, de când în timpul războiului i-ar fi spart magazinul
Șușmanilor. Anumite mărturii orale din mentalul local vorbesc chiar de o
judecată a vinovatului prin tortura specific ciobanilor români, de a fi
”rotisat” la foc mic noaptea la poalele masivului Vlădeasa. Abia după aceste
chinuri ar fi fost executat sumar. Trupurile lui Pașcu Suciu și Petre Purcel nu
au mai fost găsite niciodată, deși urmașii le-au căutat prin grotele din
Muntele Vlădeasa. În toamna lui 1951 grupul se desparte pentru a supraviețui
mai ușor. Teodor Șușman, supărat de distrugerea familiei sale și a năruirii
României libere, se retrage într-un grajd din Răchițele unde este turnat de un
vecin, iar când securitatea vine spre el se împușcă în cap. Trupul lui a fost
găsit de arheologul clujean Gheorghe Petrov în vara lui 2010, când a fost
înmormântat creștinește. Membrii grupării Șușman cad pe rând, în urma
trădărilor și acțiunilor operative ale securității. În vara lui 1954 Mihai Jurj
cade în luptă, iar soția sa Lucreția Jurj este bătută și arestată, trecând prin
calvarul închisorilor comuniste. Teodor și Avisalon Șușman trăiesc sub o altă
identitate la Morlaca ca pictori de icoane. În 1958, când securitatea strânge
lațul, frații se retrag într-o șură la Tranișu, unde sunt surprinși de
securitate. Preferă să se sinucidă și să ardă în focul pus de securiști decât
să se predea. De altfel toți din gruparea Șușman preferă moartea decât
prizonieratul la comuniști. Istoricii clujeni surprind cu documente de arhivă
și orale eroica luptă a partizanilor români împotriva comuniștilor, care a
durat în Apusenii de nord până în 1958, dând bătăi de cap la securitate. Numai
prin trădare și înfiltrarea de către informatori a căzut gruparea, în luptă
dreaptă partizanii anticomuniști au zdrobit trupele de securitate și au ieșit
din încercuire de fiecare dată. 2500 de securiști au luptat cu nouă partizani
la un moment dat. Iar când intrau partizanii în pădure, securiștii nu mai aveau
curajul să-i urmărească. Șușmanii deveniseră niște legende vii, băgând spaima
la propriu în securiști și colaboratorii lor. Ei credeau sincer că prin lupta
lor armată vor elibera țara de comuniști atunci când vor ”veni americanii” să
lupte cu rușii. Această lucrare de referință a istoricilor clujeni scoate în
evidență și viața zilnică a partizanilor, la limita supraviețuirii, care își
construiau bordeie în pământ bine camuflate, mâncau coajă de molid, pescuiau,
vânau, culegeau fructe de pădure, dar erau hrăniți și de localnici sau de
ciobani care le lăsau în stâne brânză, lapte și smântână. Partizanii atacau
mașinile cu casierii intreprinderilor socialiste de unde procurau bani de hrană
și haine, dar și spărgeau ocoalele silvice comuniste sau magazinele colective.
Era o formă de a lupta împotriva proprietății colective comuniste.
Lupta partizanilor din Apusenii de nord, prin
spectaculozitate depășește cu mult firavele acțiuni militare ale lui Che
Guevara din Bolivia anului 1967, dar, din păcate, saga Șușmanilor nu este
reflectată de filme, documentare, romane istorice, manuale școlare care să
scoată la lumină eroica rezistență armată anticomunistă din Munții Apuseni.
Cornel Jurju și Cosmin Budeancă au reușit să aducă, cu acribie și entuziasm, la
lumină o istorie ocultată de comunism și memoria interzisă.Poate într-o zi,
când tot mai mulți români vor citi această carte a istoricilor clujeni și se
vor însufleți și ei de lupta Șușmanilor pentru libertate, pentru care s-au
creat balade și poezii la Răchițele, că românii nu au fost lași și fricoși când
a fost vorba să-și apere Țara și Regele, se vor ridica statui și monumente pe
munte – In memoriam. Sperăm că se va institui și în România, prin lege, o Zi a
Partizanilor, pentru ca tineretul să meargă pe urmele pașilor acestor eroi și
să-i celebreze ca martiri pentru libertate în Munții Carpați. Cartea este un
testament oral a unei istorii eroice povestite și confirmate de documentele de
arhivă. Da, studiul poate fi considerat, prin forța istoriografică, un memorial
despre noblețea rezistenței binelui la rău.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu