Pe 24 februarie se sărbătorește, în calendarul popular, Dragobetele. Această sărbătoare a revenit în forță după 1990, mai ales în contrapondere la impunerea mediatică a Valentine’s Day, pe 14 februarie.
Iată o scurtă istorie a Dragobetelui, după cum a
povestit-o sociologul Ciprian Voicilă, de la Muzeul Țăranului Român:
Dragobete
pentru băieți și fete
Sărbătoarea zilei de Dragobete, ca orice fapt
socio-cultural, are o istorie. Odinioară, în anumite zone
etnografice/geografice ale României Dragobetele era sărbătorit pe 24 februarie,
în altele pe 1 martie. Țăranul român vedea în ea o zi a unui nou început. Ca și
cum roata timpului îmbătrânit, al vechiului an, începea să scârțâie, dând semne
că ar putea să se și oprească în loc și, dintr-o dată, ciclul temporal se relua
cu toată bucuria și avântul unui nou început: căldura primăverii retrezea
întreaga natură la viață, iar razele soarelui înflăcăra inimile oamenilor
redându-le bucuria de a trăi. De a fi împreună. Astăzi am numi această bucurie
a întâlnirii cu celălalt cu un cuvânt mai precis, mai tehnic dar și mai rece:
socializare.
Încă din zorii zilei de Dragobete feciorii și fetele
mari, bărbații și femeile tinere, după ce se trezeau, se spălau pe față, se
pieptănau. Altfel spus, se primeneau. Apoi, dacă era o vreme îmbietoare,
porneau în cete să culeagă de prin păduri ghiocei proaspăt răsăriți sau
strângeau, pentru foc, lemne uscate. Dar nu plecau oricum, în neorânduială: mai
întâi fetele sau tinerele femei apoi feciorii sau bărbații. De se-ntâmpla să
fie vreme posomorâtă, fete se adunau prin casele prietenelor sau pe la rude.
Acolo le vizitau băieții de prin vecini. Căutau să petreacă această zi cu voie
bună. Sporovăiau, de una, de alta, și se întreceau în glume. Pentru ei, asta însemna
„să facă Dragobetele”. Credeau că dacă vor spune glume și vor fi voioși acum,
în timpul acelui an se vor îndrăgosti, iar omul drag inimii lor le va răspunde
cu aceleași sentimente înflăcărate. Feciorii de însurat și fetele de măritat
„se însoțeau” și „se însurățeau”: se îmbrățișau, se sărutau, își promiteau că
vor fi sinceri unul cu celălalt și se vor ajuta la nevoie.
În mentalul colectiv arhaic, dominant în
comunitățile de altădată, exista însă și un revers: dacă se întâmpla ca o fată
să nu se-ndrăgostească un an întreg sau dacă dragostea nu îi era împărtășită,
interpreta această nereușită în cheie magică: însemna că o altă fată sau femeie
i-au făcut farmece „de urâciune”, ca să nu o îndrăgească feciorii.
În multe ținuturi din România, țăranii „țineau Dragobetele”
ca să fie „feriți de boale”.
Dar nu în toate regiunile Dragobetele era sărbătorit
pe 24 februarie. Prin unele locuri, oamenii socoteau că el cade chiar pe 1
martie. De aceea, îl numeau „Dragobete cap de primăvara”. Se credea că în ziua
de Dragobete păsările își găsesc perechea și își fac cuiburi. Fetele mari
mergeau să strângă apă de nea, adică de zăpadă. Se spălau cu ea tot anul ca să
fie frumoase și drăgăstoase. În memoria colectivă s-a păstrat o variantă
poetică a acestui obicei ritual: fetele nemăritate „făceau dragobete de
dragoste”. Culegeau roua de pe fragi și își spălau chipul „ca să fie plăcute și
văzute când merg la jocuri”. Gesturile le erau însoțite de un mic descântec:
Floare
de fragă
Din
luna lui Marț
La toată lumea să fiu dragă,
Urâciunile
să le desparți.
În concluzie, când spui „sărbătoarea de Dragobete”,
spui dragoste. Apoi vin întrebările secundare: cum să faci să stârnești acest
sentiment divin? Dacă ai reușit să-l provoci, ce-ar trebui întreprins ca să-l
menții, cum întrețineau odinioară vestalele focul sacru al căminului?
Dragobetele
mitic
În unele legende românești, Dragobete este fiul
Babei Dochia. Dacă Baba Dochia este întruchiparea forțelor malefice (ea
uneltește în fel și chip să își ducă la pieire nora), Dragobete ar fi
exponentul principiului contrar, pozitiv, al înnoirii.
Mitul, spunea savantul român Mircea Eliade, este o
istorie sacră petrecută în trecut. În negura vremurilor. In illo tempore.
Faptele săvârșite de eroul mitic sunt exemplare. Etnologii s-au întrecut în
lansarea a fel și fel de ipoteze și teorii care au în centrul lor acest mitem.
Din perspectivă mitică, Dragobete este echivalentul românesc al mesagerilor
divini Cupidon/Eros. El este „purtătorul dragostei și bunei dispoziții pe meleagurile
românești” .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu