marți, 14 ianuarie 2020

MI-E FOAME DE IUBIRE ... VASILE BELE (dintr-un viitor volum de versuri)




Vasile Bele

FIȘĂ BIOBIBLIOGRAFICĂ
Fișă de autor: Aurel BELE
Pseudonimul cu care semnează: Vasile BELE
Născut la data de – 20 martie 1970, în loc. Baia Mare.

STUDII:
Universitatea de Nord, Facultatea de Litere – Masterat – etnoturism cultural.
Universitatea de Nord, Facultatea de Litere – specializarea română-etnologie.
Adresa de contact: tel – 07 53 53 3003

VOLUME DE AUTOR:

2005 - Căsnicia pasului – versuri și Poezia nunților pe Fisculaș, vol. I;
2006 - Poezia nunților pe Fisculaș, vol. II;
2008 - Încercări desculțe – versuri și Toponimia satului Chiuzbaia – monografie toponimică a localității Chiuzbaia;
2009 - Nunta ca întemeiere. Orația de colăcărie în poezia nunții;
2011 - Veronica Crăciun Perșe – un suflet printre stele;
2012 - 7 zile – 7 poeme - versuri;
2015 - Poeme târzii scrise devreme și Taine. Încă un gând - versuri;
2016 - Numai 50 de poeme dintr-un manuscris și Cartea nunții de aur;
2017 - Clepsidra cu poeme și Căsătoria – rit de trecere – între imaginarul omului tradițional și imaginarul omului modern;
2018 - Vise ce nu mor - versuri;  
2019 – Vitrina cu amintiri – versuri;
2019 – Graiul în Chiuzbaia. Expresii locale;

VOLUME ÎN COLABORARE ȘI COOPERARE:

                                                                                                       
2009 - Jandarmeria Maramureșeană. Tradiții și perspective, schiță monografică a Inspectoratului de Jandarmi Județean Maramureș;
2011 - Silvia Tămășan - născută în zodia cântecului. Amintiri din viața artistică
2012 - Ghid practic de organizare a unei nunțisfaturi, păreri, impresii personale, gânduri, întrebări, răspunsuri și Maria Tripon – mesager al Țării Oașului – promotorul țâpuriturii oșenești;
2014 - 100 de sfaturi pentru tinerii miri și Cristina Petriman - debut în cântecul popular. Gând la început de drum;
2015 - Interviuri – oameni, locuri, fapte, gânduri, perspective ...;
2017 - Recenzii, apariții, semnalări editoriale și Ghiță Blidar – un om între artiști, un artist între oameni;
2018 - Din lada de zestre a satului Chiuzbaia – poezia populară;
2019 -  Vasile Boiciuc-ROGNEANU – rapsod popular. Horitorul de pa Valea Ronișoarei;

2009
MEMBRU FONDATOR AL REVISTEI DIN VATRA SATULUI, împreună cu Cristina BELE, Ramona URSAN, Gheorghe URSAN, Marius SĂSĂRAN și prof. Florica JURASKO:

Fondează Revista DIN VATRA SATULUI – redactor-șef:
Redactor-șef al revistei DIN VATRA SATULUI – revistă culturală de promovare a valorilor tradiționale.

ESTE PREZENT ÎN ANTOLOGII:

2010 - Antologiile revistei SINGUR – POEZIA și O antologie a poeziei maramureșene. De la poezia populară până în 2009;
2012 - Armonii culturale: Meridiane lirice – Antologie universală a poeziei românești contemporane  (124 poeți contemporani);
2013 - Ceasuri de mătase – Antologie de poezie negru pe alb și Antologia Cenaclului Scriitorilor din Maramureș - ,,Pași împreună”;
2015 - Simfonie-n verde crud – Antologie literar-artistică Napoca Nova, nr. 6 (1/2015); Primăvara metaforelor antologie de creație literară, Galați; Roșu-aprins în câmpul de mătase - Antologie literar-artistică Napoca Nova, nr. 7 (2/2015), Cluj-Napoca; Cuvinte pe aripi de gând – Antologie de versuri româno-franceză, Biblioteca Cronopedia, Editura Inspirescu, 2015, traducere și adaptare Anișoara VLEJU; Poezii de vară – antologie poetică alcătuită de Puiu Răducan;  Pe șevalete, ruginiul toamnei – Antologie literar-artistică Napoca Nova, nr. 8 (3/2015), Cluj-Napoca; Eternitatea unei emoții – Antologie de creație literară, Galați; Antologia - Scrisul de azi, Târgoviște; Ninsori albastre cerne cerul – Antologie literar-artistică Napoca Nova, nr. 9 (4/2015), eCreator – Cenaclul de la Satulung;

Datorită faptului că se implică în fenomenul cultural, cu sufletul și cu inima, dovedind că iubește valorile, colectivul de autori de la Editura Napoca Nova – îl numește, ca reprezentant pentru Redacția Maramureș - promovând astfel talentul și autenticitatea. În calitate de promotor cultural dă dovadă de implicare majoră în descoperirea de talente,  promovând poeți din acest colț de țară.

2016 - Ne cheamă cucul în zăvoi – Antologie literar-artistică, Napoca Nova, nr. 10(1/2016);
Roua dimineților senine – Antologie literar-artistică, Napoca Nova, nr. 11(2/2016); ACtori printre astre – Antologie de poezie contemporană, vol. II; LiterCritica – antologie de texte critice (note, comentarii, cronici și recenzii); Deschide, dorule, poarta, Iași; Frumoasă toamnă bogată - Antologie literar-artistică, Napoca Nova, nr. 12(3/2016), Cluj-Napoca;

2017 - Alburii sclipiri de stele – Antologie literar-artistică, Napoca Nova, nr. 13(1/2017); 
Prietenii poetice; Pași pe visele ierbii – Antologie literar-artistică Napoca Nova, nr. 14 (2/2017); Raiul cuvintelor – antologie de creație literară, Galați; Carmen – Antologie lirică (vol. VIII), București; România, pentru tine!, Adjud-Vrancea;

2018 - Parfumul unei noi primăveri – Nuovo profumo di primavera, Antologie internațională de poezie,  Româno-Italiană, Un'antologia internazionale di poesia, Rumeno-Italiano, Editura Liric Graph, Făurei-România, 2017, traducece Maria Niculescu, cu o prefață de prof. Florina Macsim; Albă domniță cu viscol în păr – Antologie literar-artistică, Napoca Nova, nr. 17(1/2018), Cluj-Napoca; Antologia – REGAL POETIC, Adjud-Vrancea; Clepsidra cu sentimente. Tabăra priteniei literare: scriitori români contemporani, Ediția 2018 – antologie, Sebeș; Suave minuni înmiresmate - Antologie literar-artistică, Napoca Nova, nr. 18(2/2018);

2019Antologia – Scriitori români la început de mileniu III;

Publică articole în:
- revista Memoria Ethnologica; revista Jandarmeria Maramureșeană; Informația Zilei de Maramureș; revista Singur; vocea clujului; slova-creștină.ro; ziarulnațiunea.ro; revista Izvoare Codrene; Costelații Diamantine; Credința adevărată; Răsunetul; Occidentul românesc; Casa gândului – Cleopatra; Popasuri culturale românești; Negru pe alb; revista Din Vatra Satului; Glas comun; revista Moldova Literară; revista Clepsidra de cristal; revista Armonii Culturale; eCreator; revista Dor de dor; revista Bogdania; revista BOEM@; blogul Moara lui Gelu.

PREMII LITERARE:

- 2019 – PREMIUL SPECIAL – FESTIVALUL TRADIȚII ROMÂNEȘTI ÎN MIȘCARE, Londra;
- 2018 – PREMIUL DE ORIGINALITATE – FESTIVALUL INTERNAȚIONAL ,,CENTENAR – 2018” SECȚIUNEA POEZIE, oferit de REVISTA ,,CONTRASTE CULTURALE”, CĂLĂRAȘI.
- 2018 – DIPLOMĂ DE EXCELENȚĂ – oferită de Biblioteca Județeană ,,Mihai Eminescu”, Botoșani;
- 2017 – PREMIUL I - SECȚIUNEA POEZIE, la Dor Mărunt, jud. Călărași;
- 2017 – DIPLOMĂ DE VREDNICIE – oferită de Episcopia Ortodoxă Română a Maramureșului și Sătmarului, 17 octombrie 2017;
- 2014 – PREMIUL III – SECȚIUNEA POEZIE, la Dor Mărunt, jud. Călărași;
- 2013 – JANDARMUL ANULUI 2013 – propus de către Inspectoratul Județean de Jandarmi Maramureș;
- 2004 – PREMIUL I la Festivalul de poezie și folclor Vasile LUCACIU – Cicârlău, secțiunea – Folclor.

*       *       *       *       *       *       *

iubita mea azi îți mărturisesc

iubita mea azi îți mărturisesc,
doar astăzi am curaj de-a-ți spune,
vreo zece mii de vorbe bune,
așa ca să mă spovedesc.

la pop-am alergat degrabă
să-i spun și poate-n rugăciune
să te apropie de mine,
el mi-a răspuns că are treabă.

acum chiar nu știu ce să fac,
aștept o altă zi mai norocoasă,
de mine aproape să te-atrag.

nu sunt frumos dar am virilitate,
de vrei să vezi eu zic să-ncerci
și o să vezi că-mi dai dreptate ...

8 februarie 2013 – Baia Mare


chiar dacă nu-i o zi cu soare

chiar dacă nu-i o zi cu soare,
iubita mea cu ochi căprui,
te rog să nu spui nimănui,
că ți-am trimis în dar o floare.

și-un buchețel de ghiocei,
în mâna dreaptă l-ai luat,
l-ai mirosit, l-ai sărutat
și chiar că te-asemeni cu ei.

iubita mea ești prea sfioasă,
am pus în el iubire și parfum,
azi vreau să te conduc acasă.

de-a fi să se-mplinească visul,
și chiar de-o fi să mă îndrăgostesc,
am să-ți arat la noapte paradisul ...

8 februarie 2013 – Baia Mare

în fiecare zi mi-e dor de tine
              
Dumnezeu mi te-a trimis în vis
erai atâta de frumoasă și de sinceră
precum albul zăpezii deja trecute
mi te-am ales să-mi fii înger păzitor
iar tu nu ai spus nu mi te-ai dăruit întru totul
din prima clipă fără să-ți fie teamă de ceva

erai zâna care mă apăra și mă ocrotea cu
prea multă dragoste și cu prea mult bun simț
nici nu mă lăsai să fac lucruri neplăcute îmi spuneai încotro să merg pentru ca să
mă întâlnesc cu fericirea să mă întâlnesc cu dragostea
virtuțile tot tu mi le-ai prezentat
și valorile bunului simț și bunătatea

acuma că sunt treaz mă întreb
de ce doar în vis? de ce nu și în realitate?
te-am așteptat de multă vreme
în viața de zi cu zi sunt mereu abătut și nesincer
drumurile mele toate sunt cu mocirlă
din care iau cu pumnul și arunc încotro apuc
fără să mă uit în cine nimeresc

aștept cu nerăbdare seara să-mi apari iar
zâna mea cea norocoasă și bună
anii au trecut iar eu nu mi te puteam scoate din inimă
din gând din suflet te iubeam din prima clipă
mereu mă întrebam dacă exiști și în realitate
de-atunci în fiecare zi mi-e dor de tine
te-am căutat mereu nu-mi găseam liniștea

într-o zi visul a devenit realitate
zâna cea frumoasă ce-mi apărea doar în vis
mi-a apărut în față - frumoasă tânără siluetă
frumusețea ei tulbură inimi dar vindecă orice boală
te-am prins cu timiditate de mâna dreaptă
ți-am simțit pulsul te-am citit ca pe o operă
erai visul meu da visul meu

nu după multă vreme ți-am spus că te iubesc
iar tu mi-ai spus că nu poți trăi fără mine
eu ți-am promis că te voi iubi mereu
iar tu mi-ai spus că nu ai întâlnit un alt om ca mine
eu ți-am spus că mi-ai apărut în vis
iar tu mi-ai spus că în fiecare zi ți-a fost dor de mine

oare visez? nu! totul este real
eu ți-am spus că te-am așteptat de multă vreme
iar tu mi-ai spus că mă așteptai dacă era nevoie
chiar și un veac - știi cartea
un veac de singurătate?
eu îți promit un veac de iubire!
atunci răspunsul meu este da!
cel puțin pentru un veac!

în martie știe toată lumea că e ziua ta
între timp ai devenit femeie și mamă
când nu ești lângă mine
în fiecare secundă mi-e un dor nebun de tine
te iubesc pe vecie ...

Baia Mare - martie 2013

mi-e foame de iubire (I)

azi am început ziua cu forță
deși port suferința-n suflet fără s-o
mărturisesc cuiva mi-am lăsat inima pradă
suferinței dar și dorinței de iubire
și-am făcut păcat iubindu-te
tu m-ai învățat ce înseamnă
foamea de iubire ...

n-am spus nimănui păcatul
și să nu mă întrebați de ce pentru că
mi-ar fi prea rușine de mine nici curaj de-a intra în
Sfânta Biserică nu am dar știu un singur lucru
atunci când voi fi pus a da socoteala păcatelor
am s-o fac pentru fiecare din cele făcute și gândite
ție nu-ți las niciunul le iau pe toate asupra mea
pentru că tu m-ai învățat ce înseamnă
foamea de iubire ...

Doamne mă știi prea bine
nu lăsa ispita și păcatul să se mai apropie de mine
oricum sacul meu este prea plin
n-am ținut cont de nicio poruncă
am încălcat toate cele bineplăcute Ție
sunt cel dintâi păcatos și cu toate astea doresc
să merg să dau socoteală păcatelor
toate sunt ale mele - n-am scapat niciunul în drum spre Tine
pentru că în lumea asta am fost prea
flămând de iubire ...

n-am îngenuncheat înaintea Ta și nici nu m-am rugat Ție
să-mi dai putere și forță și voință  de-a părăsi
păcatele lumii
de-un singur lucru sunt prea sigur
eu sunt cel dintâi care Te-a răstignit
și încă mai cred în cuiul suferințelor Tale
dar ce și cum să fac să scap
de foamea de iubire ...

am venit aici să-ți adâncesc rana și suferința
făcând planul la păcate și am făcut multe
că prea mi-a fost dragă lumea și viața
mereu am uitat de cele plăcute Ție
cel dintâi sunt eu dar dă-mi un semn
fă ceva Iartă-mi păcatul
dar nu-mi lua cel mai de preț dar
foamea de iubire ...

învață-mă să iubesc eu nici iubi nu știu
învață-mă să trăiesc eu nici trăi nu știu
învață-mă să fiu viu eu nici viu nu mai sunt
învață-mă și iartă-mi păcatele
învață-mă să nu fac păcat eu doar în păcat trăiesc
dar în foame de iubire ...

azi văd că am putere să mărturisesc păcatul
o fi vreun semn? oare? o fi un început
de mult trebuia să încep să Te slujesc
poate am vrut să fiu cel dintâi și am reușit
mi-ai dăruit la naștere prea multă iubire
iar eu am crezut că fiind dar pot s-o dărui
altora prin păcat și foame de iubire ...

martie, Baia Mare

mi-e foame de iubire (II)
                                    
am vrut să renunț la tot ce mi-ai dăruit
și chiar îmi făcusem un plan să plec
pe jos doar cu iubirea și păcatele mele
atunci m-am uitat în spate și-am văzut
că mai am pentru ce trăi dar tot în păcat
și flămând de iubire ...

am întors roata vieții să văd unde și de când am greșit
să nu mă întrebați de când
voi răspunde singur - de când am făcut primul pas
mama a încercat din prea multă credință
și frică de Dumnezeu să-mi spună ce e bine și ce e rău
dar cine s-o asculte când eu eram fiul cel rătăcit
mi-au fost mai dragi păcatele tinereții
decât credința și poruncile lui Dumnezeu și
toate astea nu mi-au ajuns și nici nu m-au convins
că trăiesc în păcat și în foame de iubire ...

prea mi-ai dat multă dragoste și iubire
iar eu am dăruit din astea fără să mă gândesc
că și în iubire poți face păcate
am nesocotit poruncile Tale și-acum îți scriu
ca să-ți spun că-mi este rușine de mine și de viața
ce-o am dus pe pământ sunt prea nemernic și
pentru a mai privi soarele ori luna ce ni le dăruiești zilnic 
mereu am păcatul în suflet
dar și foamea de iubire ...

toate astea nu sunt decât simplitatea ce nu te scapă
de povară și păcat probabil vor fi scrise ori trecute cândva
într-o carte iar celui care le va citi doar atâta pot să-i
mărturisesc - să-și ducă viața și traiul creștinește
nu așa cum am făcut eu din prea multă
foame de iubire ...

martie, Baia Mare


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu