de Gheorghe Pârja
Acum, este altă lume. Ne controlează mâinile chiar
președintele țării, cu îndemnuri repetate: spălați-vă pe mâini! Și asta o spune
oamenilor în toată firea, nu unor prunci disciplinați, care puneau calm mâinile
pe bancă. Acum, este altă lume! În acest timp se discută mult. În treizeci de
ani, școala românească a avut peste douăzeci de miniștri. Societatea actuală
duce lipsă de meseriași, pe măsura timpului nostru. După nesfârșite amânări și
bâlbâieli, s-au adus în discuție publică proiectele noilor planuri-cadru pentru
liceu și școala profesională. După ce, în ultimii trei ani, câțiva miniștri
le-au pasat de la unul la altul, fără a se concretiza ceva. Măsurile vin pe un
teren denivelat, într-un moment când pandemia și criza școlii online s-au
suprapus peste modul defectuos al noii curricule pentru învățământul primar și
gimnazial. Cum nu mai sunt demult la catedră, las pe cei pricepuți să-și spună
părerea despre viața de astăzi din învățământul românesc.
După citirea cărții „Deșcolarizarea României”
(2020), o lucrare de excepție a universitarului ieșean Mircea Platon,
dobândești pârghii sigure, cercetate de autor, pentru a-ți face păreri fără
fabulații. Și fără conotații, politice, care îmbată realitatea de cap. Sunt
trecute în revistă experimentele și ingineriile sociale de la noi, având ca
sursă de inspirație o serie de modele occidentale. Autorul nu le respinge, ci
le analizează și comentează. Dar constată că, după atâtea reforme și cheltuirea
multor sume, cel mai evident rezultat este analfabetismul funcțional. O
tristețe națională, aparent nevăzută, disecată până la lacrimi de scriitorul
Augustin Buzura. Cine mai ține seama de opiniile scriitorilor? În cartea la
care ne referim, se spune că traversăm o epocă întunecată a culturii și
educației. Filosofia strictului necesar a indus deja percepții deformate.
Autorii proiectelor amintite vin cu un val de
inovații cu efecte dăunătoare. Au introdus, în premieră mondială, sistemul de
alocare a doar o oră pe săptămână pentru studierea unor discipline
fundamentale. Intervenția atentă a profesorului Constantin Toader, pe marginea
cărții, arată că oamenii-foarfecă din minister au descoperit că nu se poate
învăța atât de mult. Au înconjurat cu creta iluzorie disciplinele inutile, după
ei. Sunt vizate disciplinele identitare. Deranjează Limba și literatura română,
Istoria României, Geografia României și Limba latină. Ce profil al
absolventului se are în vedere? De când cu școala online, am asistat și eu la
câteva ore de literatură română. Evident, la teleșcoală. Am rămas siderat că un
scriitor român, ca Mihai Sadoveanu, a fost supărător minimalizat, de către o
dăscăliță, aducându-se sub lupa analizei nefericitul „Mitrea Cocor” al
autorului. Unde este Ceahlăul prozei românești?
În educație nu se ține seama de axiologie, de
valorile care au trecut proba: Binele, Frumosul, Dreptatea, Sacrul, Sănătatea.
Aceste valori vin din vechime, au fost revigorate de Renaștere și configurează
dimensiunile esențiale ale personalității și în ziua de astăzi. Profesorul de
la catedră susține că noul curriculum a venit cu planuri mult mai proaste decât
cele aflate în uz. Care este sensul educației din perspectiva noii reforme? Se
va transmite moștenirea culturală? Și cum se va întâmpla asta dacă se elimină
cultura din educație?
Mitul competențelor fără informații umaniste duce la
negarea sensibilității în educație. Dar câți dintre elevi doresc să fie
muncitori, meseriași pricepuți? S-a conturat disprețul pentru munca fizică,
atitudine mai veche. Era și pe vremea când domnul învățător ne ruga să punem
mâinile pe bancă. Că noi tocmai de acolo, din șura cu fân, porneam spre școală.
Că literatura, istoria, geografia și celelalte materii se învățau cu mâinile
curate și sufletul deschis. Cei care răspundeți de învățământul românesc,
puneți mâinile pe bancă! „Cum arată azi școala, va arăta mâine țara,” repeta
Spiru Haret. Cui îi pasă de România de mâine? Mie, da. Dar, nu numai mie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu