Acela care este dotat cu harul bunătăţii poate acumula multă bogăţie concretizată în cunoaştere, cultură, onoare, demnitate sau altruism, bunătatea fiind o trăsătură a sufletelor mari. Prostia este o componentă a idioţeniei. Omul bun face pentru alţii, idiotul strică inclusiv pentru el…
Existenţa
umană se află aşezată pe ecartul dintre bine şi rău
În cursa fără final a evoluţiei, puţini mai sunt aceia
care-şi îndreaptă atenţia spre semenii din jurul lor. Unii reuşesc să se aplece
asupra nevoilor celorlalţi, să le aline suferinţele celor năpăstuiţi.
Înfăptuirea faptelor bune cere un pic de efort, începând cu oprirea din goana
existenţială proprie pentru a observa şi înţelege viaţa celor din jur. O astfel
de sarcină morală ar trebui asumată de întreaga societate, implicit de clasa
politică, de aleşii neamului.
Antonimul bunătăţii este răutatea. Privind înspre
societate, observăm că ea s-a instalat şi generalizat, pluteşte peste tot
venind din negura vremii, de când lumea şi pământul, de la primul fratricid comis
de Cain împotriva lui Abel. Manifestarea răutăţii nu cere multe eforturi, ea
vine ca o stare naturală ce pune stăpânire pe societate. Dacă este combinată cu
prostia, efectele sunt greu de cuantificat: destine frânte, haos, nesiguranţă
şi multă, multă suferinţă. Existenţa umană se află aşezată pe ecartul dintre
bine şi rău, plus şi minus, pozitiv şi negativ, viaţă şi moarte, lumină şi
întuneric. Fiecare îşi alege partea pe care circulă.
Prostia
solemnă face tare mult rău…
Mulţi care au înclinaţia înspre răutate acţionează
asupra celorlalţi bravând, cu satisfacţie şi împlinire de sine: „Mamă, ce i-am
făcut! O să mă ţină minte toată viaţa!” În faţa unei astfel de remarci rămâi
interzis, dezarmat şi fără aer. Genotipul uman cu astfel de porniri are în dotare
prostie, neruşinare, frustrare, inferioritate, nefericire, tâmpenie. Hugo
spunea că „nu există oameni răi, ci numai cultivatori de prostie”, iar prostia
solemnă face tare mult rău. Omul normal, acela care nu-i nici bun, nici rău
(sau şi bun, şi rău) nu poate pricepe cum de s-au adunat atâtea atribute în
traista unora.
„În politică, prostia nu este un handicap!”, spunea
Napoleon. Din amestecul răutăţii cu prostia se naşte politrucul util, capabil
să provoace daune asemănătoare bombei aruncate peste Hiroşima. Urmările
acţiunilor sale sunt greu de reparat, trebuie să treacă vremuri peste vremuri,
generaţii peste generaţii ca să şteargă urmele.
Politrucul
util elaborează pseudoidei şi le vinde ca rezultate ştiinţifice
Politrucul util este un instrument şi, ca orice
instrument, nu gândeşte, el doar acţionează mânat de nişte resorturi mai greu
de observat fără o analiză temeinică. Este un personaj prezent şi foarte activ
în societatea actuală, atotştiutor, priceput la toate: politică, economie,
învăţământ, sănătate, cultură şi agricultură. Nu contează ordinea! El este
pregătit pentru orice, şcolit şi antrenat să facă tot ce i se cere. Ştie să
amestece noţiuni şi termeni, opinii şi concepte, subiecte cu predicate până se
alege praful din toate. La orice oră din zi sau noapte este dispus să spargă
ecranul TV-ului cu limba de lemn, repetând aceleaşi fraze prefabricate.
Imagine! Acesta-i singurul şi măreţul obiectiv al
politrucului util. Ca să-l împlinească, se vrea mereu în „prime time”, sub
lumina reflectoarelor. Plăteşte pentru asta oricât i se cere. Vrea imagine,
vrea să fie văzut şi cunoscut. Orice prezenţă de-a lui este însoţită de multă
încredere şi siguranţă în ceea ce debitează, afişându-le cu nonşalanţă. Emite
judecăţi venite din prepuţul obturat al gândirii chiar şi atunci când nu este
întrebat. Minte pe oricine, oricând, oriunde, privind în ochii celui de lângă
el fără să clipească. Nu are jenă de penibil. Elaborează pseudoidei şi le vinde
ca rezultate ştiinţifice, ieşind la tablă cu cifre inventate. Este convingător
în cele mai deocheate inepţii. Face din zi noapte şi din negru alb.
Manifestările sale sunt de un întreg arsenal alcătuit din minciuni, calomnieri,
denigrări, bârfe neostoite, sfidări, închipuiri, împroşcări cu noroi. Dacă
nu-l satisface rezultatul, trece la ameninţări şi răzbunări.
Cutezanţa
de a fi un nemernic este o mare calitate
Politrucul util îşi afişează tupeul obraznic şi
nesimţirea crasă drept virtuţi. El trebuie să dovedească că este important,
„tare-n clonţ”, cu incisivi puternici capabili să-i muşte pe toţi cei care-i
stau în calea urcuşului spre treptele puterii. S-a antrenat din greu cum să dea
din coate. Cutezanţa de a fi un nemernic este o mare calitate a sa. Este
perseverent în tot ce face, neştiind ce înseamnă raţiunea sau logica. Precum nu
ştie, aşa să nu i se întâmple!
Politrucul util ştie să-şi identifice opozanţii,
duşmanii, dându-le chip şi nume spre a-i transforma în ţinte uşor de nimerit şi
de către cei miopi. Întreaga ură socială trebuie concentrată pe o imagine, o
persoană în carne şi oase, un partid, pe ceva real şi palpabil astfel încât
haita ce se va năpusti asupra ei să nu dea greş. Ţinta trebuie „făcută”,
distrusă pe orice a-i netezi calea Salvatorului. El, Unicul, vine cu soluţia
salvatoare, aduce antidotul şi speranţa întru’ izbăvirea neamului. Politrucul
util luptă pentru confirmarea la scrutin a Salvatorului de către mulţimea pe
care a anesteziat-o dinainte, o dată şi încă o dată.
„Un
om, un vot!”
Iată sloganul care ar putea defini în bună măsură
viaţa într-o democraţie. Cineva scria odată că, pentru a avea drept de vot, ar
trebui trecut testul de inteligenţă (IQ), ca şi cel psihologic pentru şcoala de
şoferi. Dacă unul se situează sub nivelul minim, votul lui ar trebui depunctat
corespunzător ecartului înregistrat, în raport de medie. La cei aflaţi peste
media naţională se pot acorda puncte bonus. În acest caz, votul dat de unul cu
IQ-ul mai ridicat poate fi numărat de două sau trei ori.
Dincolo de glumă (sau poate că nu-i de glumă!), prin
perpetuarea sistemului actual de alegeri democratice (sic!), în fruntea
statului vor veni şi mai mulţi „oşteni” în armata politrucului util. „Proşti,
dar mulţi”, spunea Lăpuşneanu. „Tagma ăstora îi mare, mă, îi mare de tăt!”, ar
zice Ion al nostru…
Pepiniera în care cresc este mereu plină, gata de
recoltă la fiecare ciclu electoral. Se dezvoltă pe un teren fertil, fiind imuni
la educaţie, învăţătură, cultură, civism, bunătate, altruism, interes general
şi, de ce nu, la muncă. Politrucului util nu-i place munca, nici picurat cu ceară,
oricare ar fi ea. Nepricepându-se să facă ceva concret şi util, devine…
politruc util.
Când buruienile împânzesc lanul de grâu, spicele
cedează, se sufocă. Este nevoie de un erbicid puternic, cu acţiune rapidă,
altfel recolta toamnei va fi compromisă. Tratamentul se face cu educaţie şi
învăţătură. Cine oare să-l aplice? Într-o societate care se sufocă sub acţiunea
prostiei, până şi speranţa vrea să iasă din cutia Pandorei.
Dr.
Vasile BÎRLE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu