joi, 22 iulie 2021

Scrisoare către Președintele Țării

 


                                                                                de Gheorghe PÂRJA

După cinci ani de discuții, proiectul România Educată, inițiat de Președintele Țării, Klaus Iohannis, a fost aprobat în mod oficial de către Guvern, printr-un memorandum. Documentul își propune să fie punctul de plecare pentru tot ce ar trebui să fie România, o țară educată, pentru următorul veac. Un proiect de asemenea anvergură trebuie știut și discutat și de cei mulți, interesați și implicați. De la o colecție de păreri, o doxologie, la multe vorbe și puține idei. Abia acum au apărut câteva comentarii. Profundă, argumentată și cu soluții este Scrisoarea academicianului Nicolae Manolescu către președintele Iohannis, publicată pe prima pagină a revistei „România literară,” numărul 30. Dacă vreți, este o epistolă de la profesor la profesor, cu încurajări, dar și cu observații.
Domnul Manolescu scrie: „Domnule Președinte, ca să fie educată, România trebuie să fie instruită. Educația fără instruire este rodul operei comuniste de spălare a creierului. Educarea tinerilor în spiritul valorilor naționale, occidentale, democratice n-are nicio șansă în lipsa cunoașterii profunde a acestor valori. Nu poți respecta ceea ce nu cunoști. Învățarea este primordială, educarea vine la rând.” Nu prea se știe pe cine se întemeiază autorii (autorul!) când se propun măsurile de reformă. Diferitele instituții care au un rol în învățământ nu-i inspiră încredere autorului scrisorii. S-a informat cu privire la examenul de bacalaureat, ediția 2021, și a constatat grave deficiențe în alcătuirea subiectelor.
Mai spune profesorul Manolescu: „Sunteți profesor ca mine, și sunt convins că nu putem reforma instituțiile, dacă nu avem sprijinul oamenilor competenți. Problema oamenilor este esențială în toate reformele. N-am crezut niciodată în marxism, dar o întrebare a lui Marx mi-a rămas în minte: «Cine-i educă pe educatori?»” Criticul și istoricul literar amintește de perioada când a fost parlamentar și a fost adoptată prima reformă postdecembristă a școlii. A spus de la tribuna Senatului României că a pune educația înaintea învățării constituie o gravă eroare. Nu i-a fost ascultată nici propunerea ca actualul Minister al Educației să se numească Ministerul Învățământului sau al Instrucțiunii Publice, ca înainte de război. Da, consecințele se văd și astăzi, în declinul școlii românești.
Ca fost învățător, absolvent al unui prestigios liceu de profil din Sighetul Marmației, constat, cu profesia mea actuală, că sunt foarte multe întrebări în jurul acestui esențial domeniu național. Se plânge plaiul că se răresc, alarmant de mult, învățătorii și profesorii, cu devoțiune pentru catedră. Constată și profesorul universitar Nicolae Manolescu că școala românească duce lipsă de oameni devotați și pricepuți. Și cei care sunt, că sunt, nu încap în posturi de decizie din pricina acelor funcționari cu doctorate, care compun comisiile și comitetele ministeriale, inspectoratele școlare și care decid nu doar programa școlară, dar și subiectele de bacalaureat. Unii își spun experți în educație, așadar nu profesori. Mai spune criticul literar Nicolae Manolescu, președintele Uniunii Scriitorilor din România, că se face tot mai puțină școală în România.
O spune cu propria dumisale constatare. Ca dascăl universitar eminent, prin amfiteatrele căruia au trecut zeci de generații de studenți, are puterea introspecției și a comparației, cum puțini dintre noi au. Cine i-a citit cărțile lui de referință îmi va da dreptate. Scrisoarea se încheie cu o observație care trebuie pusă în fața proiectului prezidențial: „V-am ascultat, Domnule Președinte, și sunt sigur că ați vorbit dintr-o convingere profundă și dintr-un interes major față de soarta generațiilor viitoare, pe care le formează școala de astăzi. Îmi permit în încheiere o remarcă: n-ați menționat nici o dată în discursul dv. Învățarea și educarea limbii române. Profesorul de limbă și literatură română din mine nu vă iartă pentru această omisiune. Limba română este principalul bun național, începutul și sfârșitul a toate.” Cu mult respect, Nicolae Manolescu.
Cum spuneam, până acum am înregistrat timide reacții față de acest proiect generos, care cuprinde multe idei și mai puține soluții. Promit să vă țin la curent. Dar mai bine v-ați exprima dumneavoastră părerile. Adică, cei pricepuți, cei interesați și mai ales cei implicați în instrucție și educație.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu