Data nașterii : 1955-09-13
(n. 13 septembrie 1955, părinți Ana și Aurel, Lucăceşti, comuna Mireşu
Mare, Maramureş). Poet, publicist. Licenţiat al Facultăţii de Drept economic -
administrativ, Sibiu (1980). Masterat în administraţia publică la Institutul
Naţional de Administraţie şi Universitatea „Babeş - Bolyai” (2005). Debut
absolut în Revista „Semnal” a Liceului „Gh. Şincai” Baia Mare, 1970.
Volume:„Povara uimirii”, 1986; „Scrisori”,
1987;„Cavalerul triunghiului”, 1997; „Acestea sunt amănuntele”, 1998;
„Prăpastia dintre timpurile verbului”, 2003; „Ulise în bucătărie”, 2006;
„Sezonul de presiune”, 2008; „Foaia de observaţie”, 2010; „Poeme de serviciu”,
2011; „Studiu de oportunitate”, 2012; „Fişa postului”, 2013, „Acte adiţionale
la foaia de observaţie”, 2016.
Prezent în antologiile: „Dor de lumină”, 1997; „Un
sfert de veac de poezie”, 1998; „Într-o lacrimă trăieşte poetul”, 1998; „Prima
verba”, 1999, „Clauza poeziei celei mai favorizate în lirica maramureşeană şi
basarabeană”, 2010, etc.
***
„… poetul caută expresia pregnantă, versul izbitor,
folosind întru acestea imaginaţia (în materia metaforelor şi comparaţiilor) şi
speculaţia (în semantica asocierilor lexicale)”. (Laurenţiu Ulici – România
literară, nr. 36/1986)
„...multă
fantezie la Ioan Dragoş .../ Cochetând cu textualizarea, este în fond un
remarcabil imagist într-o sensibilitate preponderent depresivă”. (Petru Poantă
– Tribuna, nr. 47/1987)
„... Ioan Dragoş scrie în spirit clasicizant,
provoacă metafora largă, protocolară.../... cuvintele îi sunt conduse spre
asocieri ingenioase de o sigură acurateţe”. (Valentin Taşcu – Steaua, nr.
2/1988)
„… versurile sunt ale unui nostalgic şi delicat
poet, capabil de inefabilă reflecţie lirică” (Nicolae Manolescu - România
literară, nr. 6/1988)
„Intenţia
poetului de a expune o fişă clinică a realului, în manierea unui delir
abstract, se pare că reuşeşte să se impună, cu atât mai mult cu cât detaliile
poetice se amestecă aici într-o viziune caleidoscopică demnă de reţinut.../
Metafizic cu precădere, autorul reuşeşte, printr-un minimum de respiraţie, un
maximum de expresivitate artistică.” (Cristina Cîrstea – Convorbiri literare,
nr. 2 (50)/2000)
„Poetul parcă discută continuu cu un interlocutor,
cu sine şi cu lumea, despre viaţă şi moarte, despre morală şi desfrâu, se
destăinuie, raţionează, dă soluţii, creează stări sufleteşti folosind adesea
cuvinte de duh sau sintagme uşor de urmărit, atunci când descoperi cheie lor de
lectură” (Ion M. Mihai – Nord Literar nr. 5/2004).
***
unelte de precizie lângă sâmburii de pe
farfurioară
„palmele unora cotrobăie
printre fragmentele altora
toţi speră într-o mai bună împărţire a zodiilor
lin te dă la fund
dar nu prea afund
te îndeamnă eliot
terasele unor grădini
nu dau decât pe lacul minţilor noastre
astăzi am văzut am auzit
şi am înţeles
unii au unelte de precizie
când te gândeşti la dulceaţa din cleştele
stomatologului
iar prin uşa întredeschisă
auzi fâlfâitul foilor de ceapă
bine că între noi
mai funcţionează principiul vaselor comunicante
palmele unora cotrobăie
pun sâmburii pe o farfurioară
şi totul este în regulă
nimeni nu ştie ce se întâmplă
în camera nevăzută
unde toate se cântăresc
nu mă speria
spune-mi viitorul apropiat
nu-mi povesti toată viaţa
deschid şi închid cărţi fără şir
fiecare îţi şopteşte la ureche adevărul său
tot adevărul
noapte de noapte se aud paşi grăbiţi prin
bucătărie”
binele verii sau cărarea prin gaura cheii
„înţelegerea aduce uitarea cea de toate zilele
singura mângâiere de care depindem
unde o fi
întreabă omul fără voie
încerci să înţelegi vocea ta de acum
gesturile tale de acum
o furnicături te străbate din creştet
până-n tălpi
bătrânii se trezesc copii
trăim într-o apă–ntoarsă
acum înţelegi de ce nu se poate ascunde
copilul
de lăcomia fructelor dintâi
înfruptă-te
strigă gura fără stăpân
ce dimineaţă caldă e aceasta
aici nicăieri
în această atât de frumoasă
atât de încăpătoare absenţă
în care am pus ordine
şi sunt fericit că mi-a trecut rândul
nici n-ai ajuns acolo şi deja ai învins
îţi şopteşte ovidiu
iar unde ai fost învingător
ai şi pierdut bătălia
de-o viaţă preparăm licori
le bem şi nu ne vindecăm
prin vis vedem cărarea/încăperea
se strecoară afară prin gaura cheii
aplecat peste umărul tău
îngerul păzitor blând te întreabă
oare unde ai fost astăzi”
vara indiană
„în paisprezece octombrie de sfânta paraschiva
doamna şi domnul albu
au stat la umbră în curtea interioară
a blocului de pe strada dragoş vodă
ca în mijlocul verii
înfloresc în toamnă merii
şi ne arată că nu e târziu să visăm
scrie ioana pe muchie de cuţit
de ce dimineaţa eşti altul decât seara
te întrebi
de ce seara vorbeşti altfel decât la prânz
de ce în şedinţe dai afirmativ din cap
iar în pumnii strânşi sugrumi ceva
cât de departe să-mi duc inima
să nu se atingă de tine
cântă holograf la radio
ziua este într-un unghi vesel
prin coridorul lung şi îngust
există o explicaţie foarte simplă a lui simion
pentru fiecare fir de păr albit
şi se poate rezuma
în a privi firele de iarbă
rămase în colţul gurii
câinelui îmbătrânit în lanţ
înţelegi în mai multe limbi
interdicţia de a te apleca peste fereastră
muncind odihneşti visele
după ultima înghiţitură
aşezi banii pe masă
aşa se procedează dacă eşti iniţiat
în arta fină a vieţii”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu