miercuri, 17 iulie 2024

Liliana Gabroveanu sau ceasul destăinuirilor cu bucurie...

Editura eCreator ne propune pe prozatoarea Liliana Gabroveanu cu volumul „Amalgam de suflete”, Colecția PROZĂ și cred că cei de acolo s-au orientat bine fiindcă autoarea preia din realitate crâmpeie de viață și apoi le transpune cu grijă, fără excese stilistice, în niște povești care pot fi citite la un ceai sau cafea prietenilor. Am avut sentimentul citind cele 16 povestiri, pe teme variate, că volumul se citește singur.

Prima proză se numește „Plăsmuirea” și-l are ca personaj principal pe Victor, un intelectual pensionar rămas singur, „tovarășe” fiindu-i cărțile pentru care are un adevărat cult. Viața și-o petrece banal cu prietenii la crâșma din colț. Idealist fiind, intră în conflict cu ceilalți pe teme politice şi de viaţă. De o tristețe tulburătoare, povestirea se încheie când în vis îi apare mama în ultimele clipe ale vieţii: „În minte i se strecură ideea obsedantă că numai în parc, pe banca părăsită, o va mai putea întâlni pe mama, ce fusese ca o sfântă. (...) Victor a înțeles ce trebuia să înțeleagă...Văzuse dincolo...Numărătoarea inversă zbura către final...”.

În „Râsul citadin” putem vorbi de o proză cu iz social. Este vorba despre un mic orășel care devine pe zi ce trece pustiu fiindcă „fala orașului – combinatul”  a fost lăsat în paragină. Interesant dialogul dintre moș Ghiță, pensionar de la uzină și mai tinerii conlocuitori care pierd ziua în cârciumă din lipsă de alte opțiuni. Aşa cred ei...

În „Movila de nisip” Liliana Gabroveanu relatează plecarea în concediu a unei familii de „artiști” care sunt pe punctul de a intra cu mașina într-o prăpastie, de unde și concluzia de final al Mariei: „Viaţa noastră se desfăşoară mergând ca pe un fir de aţă. Avem tendinţa să credem că noi, prin voinţa noastră, suntem capabili să controlăm totul! Nu! Nu putem controla nimic! Putem influenţa prin conduita noastră. Însă decizia este în altă parte”.

„Croaziera” este o adevărată invitație la mare, cea cu „întinderile ei albastre lipite de orizont”, fascinantă, misterioasă. În fapt autoarea ne relatează prima ei întâlnire, copilă fiind, cu Marea Neagră, plecată cu părinții cu bilete de la sindicat. Foarte frumos descrie răsăritul de soare, faleza, excursia cu vaporul de croazieră din portul Tomis, furtuna de „gradul șapte” ceea ce-l ține pe cititor cu sufletul la gură.

„O cafea la mall” aduce pe tapet condiția angajatului în relația, nu întotdeauna ortodoxă cu patronul care „taie și spânzură” în firma lui, despre viața banală la bloc, despre ședințele aproape „ceaușiste” cu președinți trecuți de prima tinerețe și limbaj de lemn, despre condiția femeii trecute de 50 ani fără loc de muncă, cu micile bucurii și multele griji, despre singurătate și întâlnirile matrimoniale de pe internet. O fi bine? O fi rău? Vă las pe dumneavoastră să vedeți la ce concluzie a ajuns autoarea...

Povestioara „Violoncelul” ne introduce în mirifica lume a muzicii, fiindcă muzica este viață, de aceea inimile noastre bat un ritm asemeni ei, muzica e vindecătoare, e limba îngerilor, este graiul sufletului, este vibrația iubirii pe înțelesul fiecărei inimi, este arta de a gândi cu sunete în loc de cuvinte: „Sunetele calde ale violoncelului sunt răvăşitoare. Amelia parcă s-a îngemănat cu instrumentul. Când studiază, nimic nu o mai poate despărţi de violoncelul care îi este cel mai bun prieten, cel mai iubit refugiu de când Cezar nu mai este lângă ea. Muzica ce odinioară i-a unit, acum i-a despărţit. Amelia se pregăteşte pentru concertul programat de multă vreme. Din când în când îşi verifică acurateţea sunetelor cu ajutorul bătrânei pianine. Repertoriul a fost ales special, mulat pe sufletul ei din care simte nevoia să scoată toată durerea adunată de câteva luni încoace. Concertul de Elgar”.

În proza numită „Desenul” ne reîntâlnim cu aceleași personaje din „Movila de nisip” adică Maria, Andrei și Vasile. Se aduce un omagiu autohtonei „Dacia” nu 1300 ci „Solenza speed” cu toate că lumea se uită ciudat la ea, dar frumusețile capitalei muzicii simfonice, Viena, au compensat şi le-au făcut vacanţa plăcută, fiind totuşi nişte privilegiaţi.

Valoarea prozelor Lilienei Gabroveanu sunt date de faptul că mulți cititori și cititoare se regăsesc în ele, că sunt descrise fapte de viață reală cu care, vrând-nevrând, te întâlnești într-o viață de om. Povestea „Arhiva de măști” mi-a plăcut mult prin franchețea ei, prin replicile personajelor cu valoare de axiome, strecurate în text: „Cel care poartă măștile înșelăciunii este învingătorul”; „Eleonora, de când se confruntase cu oamenii pe la diverse firme, învățase esențialul. Abordarea colectivității era cea mai importantă”; „Cine dă bani altuia este un prost! De asta eu nu dau niciodată bani cu împrumut! Doar iau, apoi mă fac că plouă!”. Printre atâtea trădări, iubiri, minciuni, falimente concluzia personajului Eleonora e memorabilă: „Oare cum va manageriza iubitul ei situaţia creată? Doar el e patronul, nu? Va vedea, în sfârşit, dacă o iubeşte, prin alegerea pe care o va face. Da! Mâine va fi ziua cea mare. Dacă va fi nevoie, toate măştile vor fi desprăfuite din arhivă. Arhiva ei de măşti. Minciunile ţesute diabolic. Armele ei. Va fi gata de luptă...”.

„Afrodita” zeița frumuseții în lumea antică este sinonimul  Violetei când este fericită. Aici putem vorbi și despre misogismul feminin, în fapt femeile sunt egale bărbaților. Violeta e descrisă simplu, direct, adică perfectă, printre puţinele personaje pe care le apreciază autoarea: „...Violeta, prezenţă plăcută, frumoasă şi ambiţioasă, a reuşit să se facă remarcată, avansând la postul de secretară de director. Născută cu diplomaţia în sânge, a simţit dintotdeauna pe lângă cine trebuie să se pună bine conform interesului”. Mă întreb, dragă Liliana Gabroveanu, de ce nu sunt alese secretare în Rromanica rudeniile (neamurile), o femeie butucănoasă, cu vreo 3-4 copii și fără carnet de conducere, categoria „B”. Finalul vă las să-l descoperiți, mai ales că poate fi o schiță de un scenariu polițist. Cu Porumboiu sau Puiu la pupitru regizoral!

”Singurătatea” poate fi sinonimă cu „scaunele stricate, moștenire de familie”. O proză din nou tristă. Tristețe ce vine din multele derapaje pe care personajele ei le fac inconștienți, amețiți de valoarea funcției, de tinerețea aparent puternică că poţi atinge cerul, de dragostea banilor, de câte și mai câte. Finalul este din nou implacabil! Liliana Gabroveanu nu dă șanse nici măcar cititorului: „Stând în fotoliu, dărâmat întrutotul, termină prima sticlă de cogniac, apoi o începu pe a doua, de vodcă rusească...După o oră, a rămas inert. Nu a mai văzut nimic. Nu a mai simţi nimic...Doar un gol imens… o pată alba…”  („Trădarea”).

A unsprezecea povestire „Linda” nu se referă la personajul dintr-un film maghiar de succes, o judoka care apăra societatea de rău-făcători, e vorba de cățelușa ei. Un animal patruped trecut la stadiul „Face parte din familie”: „Când am luat-o la noi acasă, era un pui mărişor, cam de vreo cinci luni. Citisem într-o carte că cei din rasa ei sunt câini blânzi, iubitori şi foarte jucăuşi. Prin urmare, am sunat la uşa stăpânei căţeluşilor cu multă convingere (..) Mi-am dat seama de la început că Linda era un câine mai special. Înţelegea repede ce voiam de la ea, fără să repet de multe ori. Încetul cu încetul, simţind mirosul plăcut al bucatelor noastre, nu a mai vrut în ruptul capului să mănânce boabele speciale pentru câini. Iar atunci când o făcea, lua boabă cu boabă, doar din cele preferate, şi le ronţăia uitându-se în ochii mei, ca şi cum îmi făcea o mare favoare. Astfel, vrând nevrând, am început să împărţim mâncarea noastră cu ea. Prindea din zbor bucăţi de morcov, măr, banană, ardei gras, ziceai că nu e câine ci vreun iepuraş”...

„Muzicanții din bronz” n-au avut niciodată parte de publicul necesar! Muzicanții din bronz trăiesc asemeni lui Ion, pe stradă, de dragul libertății sufletelor! Poate că Liliana Gabroveanu s-a întrecut în a descrie ideea mea: „De ce nu vrei să vorbim la asistenţa socială? Soluţii s-ar găsi!- Şi ce să fac acolo? Să trăiesc înregimentat? Mie îmi place libertatea!- Ioane, doar nu crezi că vreau să te duc la puşcărie! Acolo sunt condiţii omeneşti de trai, ai asistenţă medicală.Degeaba. Ion părăsise strada din faţa gării, fără să-i spună nimic lui Sandu.. Acolo fusese bătut de atâtea ori. Oameni dubioşi, aurolaci, drogaţi… Fiind bătrân, nu mai avea putere să se apere. Pentru cei din jur de fapt…şi el tot un om dubios era… Până la urmă găsise un parc care avea pază. Era un parc vechi, cu multe alei dispuse radial, cu copaci bătrâni şi umbroşi. Parcul avea o frumuseţe ciudată. La tot pasul întâlneai fântâni înnegrite de vreme, în care nu mai cursese de foarte multă vreme nici un strop de apă. Meşterii găsiseră cu cale să le înfrumuseţeze cu câte un basorelief în chip de floare, pasăre sau alt animăluţ. Până şi lămpile aveau vopseaua scorojită de vechime. Chiar dacă te-ai fi rătăcit sub bolţile de verdeaţă, paşii te duceau în centrul parcului, exact ca într-un labirint stufos, acolo unde se întretăiau aleile, formând o piaţetă. Un grup mare de statui de bronz, cum deseori vedeţi în oraşe, întruchipa o mică orchestră şi doi copii ce cântau uitându-se într-o carte. Autorul muzicanţilor de bronz era necunoscut. Plantele urcătoare îmbrăcaseră statuile metalice într-un vestmânt viu din frunze. Culcuşul lui Ion era acum sub un copac mare şi umbros, ferit de ochii trecătorilor. Paznicii parcului încercară să îl alunge de nenumărate ori dar el reuşea mereu să-i înduplece. De milă îl lăsară în pace. Era un om al străzii paşnic, dornic să fie lăsat în pace. Nu făcuse nici un rău nimănui, de ce să plece?”.

N-aș dori să se creadă că Ioan Romeo Roșiianu şi eu, în calitate de recenzor, am descoperit-o pe Liliana Gabroveanu ca pe o cronicară a vieții după 1989, fiindcă autoarea  are deja vreo cinci volume de proze, nuvele și povestiri sociale. Demne de remarcat sunt şi ilustrațiile semnate de pictorul Carmen Mihaela Coca, cu delicatețea care o reprezintă! Felicitări!

 

                                                    Gelu Dragoș, UZPR

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu