marți, 30 iulie 2024

Semnal. Versuri de dragoste ale unui zbor frânt - Zară Iulian

 


ZARĂ IULIAN, în DOR inimile noastre, Editura TEHNICA-INFO, Chișinău, 2014


DACĂ DRAGOSTE NU E, NIMIC NU E!

Motto: „ Eu sunt o mică stea în univers,/ Eu sunt o mică insulă în lume,/ Eu știu că sunt o literă din vers/ Și știu că sunt       și-nsemn ceva anume,/ Eu sunt o picătură dintr-un râu,/ Eu sunt doar o silabă dintr-un nume,/ Sunt firul de nisip dintr-un pustiu/ Și știu că sunt și-nsemn ceva anume.”

Un tânăr al cărui zbor a fost frânt pe nume Iulian Zară  ( 1985-2010) din localitatea basarabeană  Vadul lui Isac este cuprins de acel sentiment al iubirii față de o persoană care nu-i împărtășește întru totul sentimentele. Dorul de nestăvilit se revarsă în versuri pătrunse de sinceritate „ substanța poetică explodează nestăvilit,  astfel cerându-și dreptul la viață, așa cum îl are orice firicel de iarbă” cum observă Ioniță Zlota în cuvîntul introductiv.

Părinții poetului plecat prea devreme la ceruri -Tamara și Dumitru Zară sunt și ei copleșiți de durere:

„În ceruri fii ferice-

Ai fost copil curat

Să știi: tu, jos, aice

Mult, mult ne-ai bucurat!” (Te-am adorat și te-am iubit)

Amintirea fratelui care temporar e departe:

„ Mi-aș da sufletul din mine/ să-l mai văd un pic: Așa drag nu am pe nimeni/ Doar pe el îl am frățic.” (Aș sta mult cu tine-n voie)

Omul e făcut pentru viață, nu pentru moarte, suferința e un drum spre lumină, te apropie de Dumnezeu, are mare valoare, o valoare pe care omul nu vrea să o recunoască; dacă ar știi bogații cât valorează, ar cumpăra-o pe bani.

Pentru orice relație avem nevoie de două persoane care să vibreze în același ritm... dar în acest caz...

Nimic mai greu, mai dureros/ Nu poate ca să fie/ Să iubești doi ochi frumoși/ Și ei ca să nu știe./ O rană mare am în piept,/ Nu știu la ce să mă aștept... / Dar rana nu e de cuțit,/ E rană adâncă de iubit.” (Rana din piept)

Idei obsesive îl duc spre iubita lui: „Când întâi eu te-am văzut/ Parcă aripi mi-au crescut,/ Mereu la tine îmi zboară/ Gândul ca spre o rază de soare.” (De ochii și iubirea mea)

Nu se răspunde în aceeași măsură partenerului care e trist și neîncrezător uneori:

„Mă trezesc plângând/ cu tine în gând.../ Știi tu oare cât mi-e dor/ Să te pot iubi și-n zbor?/ Numai tu, tu ai putea/ Să-mi întregești inima/ Prin șoapte ce-ai să șoptești/ Spunându-mi că mă iubești.”( Erai ploaia din cer )

Cea mai bună modalitate de înfruntare a necazurilor este exprimarea prin poezie: „ De ce mă faci să sufăr,/ Când știi cât te iubesc? / Chiar dacă eu mă supăr/ La tine mă grăbesc.” (Presimțire)

E o mare suferință atunci când iubirea e neîmpărtășită, dar... din această suferință se naște poezia: „Renunț la tot, nu și la tine,/ Renunț la zilele-mi senine,/ Renunț la tot ce-i omenesc/ Pe tine doar să te privesc./ Însemni tu viața pentru mine:/ Renunț la tot,/ nu și la tine!”  ( Nu renunț  )

Sunt semne că fata îl place, dar nu-l iubește: „A fost de-o clipă și s-a scurs/ Ca niște ploi de vară./ O voi uita, nu vreau ca distrus/ Să fiu de-o iubire-ntr-o doară/ Simțire pentru mine n-ai avut,/ Oricum, mi-e greu să-ți zic la revedere/ Îți spun deschis mi-ar fi plăcut/ Amici să fim, cum inima ne-o cere.”( Amici să fim)

-De ce nu se simte la fel și celălalt?

„ Chiar dacă tu nu mă iubești,/ Eu totuși țin la tine/ Și aș dori să te gândești/ Căt de puțin la mine/ Voi înceta să te iubesc/ Doar atunci când un pictor/ Va picta zgomotul unei lacrimi/ Ce cade    într-o mare de cristal”

În această iubire tăinuită, iubita nu are nici o idee despre sentimentele lui:

„Plecat de niște ani,/ În noaptea asta, /La tine voi veni/ După ani și ani,/Sigur, voi veni/ Din nou să fim împreună/ Și timpul / Să ne fie amicul martor/ Cum noi, regăsindu-ne,/ Vom plânge față în față/ Cu lacrimi dulci de DOR.” ( După ani și ani )

Prof. OLIMPIA MUREȘAN, UZPR, Ulmeni, MM

 

 

 

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu