Romanul Silviei Giurgiu „Isprăvile lui Cupidon” are toate ingredientele unui film american de succes. Acțiunea se petrece la malul mării, cu „soare intens, domolit simțitor însă, de briza mării ce se unduia grațioasă sub cerul, de un albastru orbitor”, femei frumoase și independente, stare socială și religioasă diferită, iubire, ură sau compasiune câteodată. Repet, tot ce trebuie! Plus un condei profesionist!
Personajul romanului este Clara, o femeie
nonconformistă, cu o viață destul de complicată și datorită ei. „La 36 de ani
era o femeie în plină ascensiune, pregătită să se confrunte cu destinul și să-l
schimbe, la nevoie”. Numai că intriga apare și se numește Hamid „șeicul arab”.
Viața poate să fie monotonă dar și ca un fluviu precum Volga, cu vârtejuri nebănuite
în adâncuri. Aceasta este senzația când vorbim de relația dintre Clara și
Hamid. Era contrariat de faptul că „se îndrăgostise de o femeie ce îl detesta
instinctiv”. Numai că și Clara nu se simte confortabil când Cupidon își face de
cap. Devine irascibilă, nervoasă, nesigură: „..își aminti de situația neplăcută
și îngrijorătoare în care intrase fără voia ei, dar alungă acel gând cu un gest
iritat, spunându-și că dădea prea multă importanță unui lucru ce nu merită.
Știa ea cum să-l țină la distanță pe nedoritul curtezan”.
Pe lângă subiectul deosebit de incitant (va fi sau
nu cu el?!) prozatoarea Silvia Giurgiu ne răsfață cu pasaje prozaice deosebit
de bine realizate: „Soarele ardea cu pasiune trupurile expuse dezmierdărilor
lui pe plaja întinsă, iar marea își oferea generoasă serviciile. Clara ar fi
dorit acum să se cufunde în valurile unduioase, dar cum nu purta costumul de
baie, renunță cu părere de rău la invitația ispititoare a mării, răcorindu-se
cu o cupă de înghețată de fructe. Amiaza coborî supusă treptele serii de vară”.
Avansurile lui Hamid devin din ce în ce mai
amenințătoare, lucru ce o neliniștește pe Clara. Devine violent în vorbire.
Clara se simte amenințată, mai ales că nu comunică cu nimeni ce i se întâmplă.
Până la urmă, cine îți dorește cu adevărat binele?! Pleacă în excursie!
Constată că România e magnifică, numai că la oprirea la dezmorțitul picioarelor
și servirea unui mic dejun, un număr necunoscut o tracasează. Enervată, îi
răspunde: „Ascultă omule, nu crezi că ai mers cam departe cu tupeul ăla al tău?
Nu știu cu cine dracu te-ai înțeles tu,
căci cu mine în niciun caz!”. Aparent femeia puternică era Clara, dar Hamid
„tuna ordine”. Venea din altă cultură unde femeile au un statut ingrat. Oare ce
se va întâmpla? Mai ales că Clara închide telefonul „curmând brusc strigătele
absurde și necontrolate ale bărbatului de la celălalt capăt. Dar știa că asta
nu rezolvă problema și începu să conștientizeze tot mai limpede gravitatea
situației”. Aici, iar vorbim de talentul de prozator al Silviei Giurgiu, care
pune pe tapet condiția femeii frumoase hărțuită de niște indivizi care ar
trebui să-și facă un control de conștiință!
Clara devine panicată. Foarte bună descrierea:
„Clara se ridică și alergă la ușă baricadând-o cu tot ce avea la îndemână. Se
privi lung în oglinda ovală, reflectând cu luciditate la tot ce trăise în
noaptea aceea. Era încă șocată dar mulțumi cerului că scăpase numai cu atât.
Era decisă să-și ia măsuri de apărare căci acum realiza foarte clar cu ce fel
de personaj are de-a face. Sub pretextul iubirii, acel om își lua libertatea de
a dispune de viața ei, de a se purta ca un stăpân, de a o persecuta și de a-i
fura liniștea și independența”.
Nu știu dacă romancierei Silvia Giurgiu i s-a făcut
milă de Hamid, dar încearcă să-i ia apărarea: „Alungat de femeia iubită se
târâse ca un vierme pe străzile deșarte ale orașului, plin de rușine, de mânie
și remușcare. Era îndrăgostit nebunește de o femeie ce nu i se potrivea din
nici un punct de vedere, ale cărei origini și sânge nu puteau fi acceptate
nicând de neamul lui extremist și închistat fără speranță în lanțurile grele
ale culturii și credinței, mai neînduplecate ca moartea însăși”.
Se descrie cu luciditate, direct, fără floricele și
metafore cum Hamid își pierduse toată familia într-un atac cu bombă, cum a
reușit să fugă traversând Mediterana. Cum și-a apărat mama care născuse o
fetiță ceea ce era de neconceput într-o țară musulmană. N-am de gând să vă
povestesc tot firul epic al romanului, dar continuu să vă spun ce se întâmplă
cu cele două personaje principale ale romanului.
„Trecuseră mai bine de zece ani de când Clara
plecase printre străini, lăsând în urma sa șiroaie de lacrimi, disperare, frică
și multă, multă sărăcie. Decizia de a pleca ea, fusese luată împreună cu
familia alcătuită din cei doi copii de 14 și 15 ani, Robert și Rania și tatăl
lor, care invocase o infinitate de motive puerile, ce-l împiedicau pe el să
plece în lume pentru a scoate familia din colapsul financiar în care se afla”.
E un roman despre două lumi, despre iubire forțată, despre crâmpeie de viață
trăită la maxim, cu frici, îndoieli, neliniști!
Silvia Giurgiu abordează cu mult curaj exilul
românilor care „schilodează fără milă suflete nevinovate”. Spune cu francheţe,
şi poate ar trebui să ştie reprezentanţii Parlamentului: „Exodul românilor nu
s-a sfârşit nici în ziua de azi şi cine ştie dacă se va sfârşi vreodată. Acum,
după atâţia ani, rănile cumplite se mai cicatrizează pe ici pe colo. Viaţa a
pus la grea încercare inima Clarei şi a învăţat să zboare cei doi porumbei
către orizonturi mai senine, împrăştiind, milostivă, norii din calea lor.”
Patty, prietena Clarei, o întreabă de „un tip cam
colorat şi dubios”, care se învârtea ca un vultur în jurul casei ei. Muncea
enorm să intre în graţiile Clarei. Oare va reuşi? Hamid profita de toate
cunoştinţele lui pentru a şi-o apropia pe Clara, chiar i-a oprit motorul să
pornească. Credea că „uneori iubirea vine mai târziu! Şi uneori, chiar nu mai
contează!” De altfel se baza pe un principiu periculos: „Vei fi a mea, cu
iubire sau fără.” Silvia Giurgiu constată că trăim într-o lume strâmbă, cu o
societate indiferentă, bolnăvicioasă, în care legile sunt făcute pentru cei
puternici, cei care au bani.
Hamid continuă să o tracaseze pe neajutorata Clara
care are totuşi curajul să-l confrunte şi să spună: „Câtă vitejie! Toată
admiraţia mea! Tipic pentru nevertebraţii ca tine, incababili să obţină de
bunăvoie atenţiile unei femei! Dezleagă-mă imediat şi lasă-mă să plec, brută ce eşti!”
Romanul Silviei Giurgiu ne aduce în faţă dramele
unui război din Orientul Mijlociu, dar şi traumele unui musulman care îşi
găseşte în România locul perfect de a trăi și ascunde neputințele. Hamid are nevoie de dragoste, ca
orice individ normal, iar faptul că lucrează şase zile pe săptămână de
dimineaţa până seara îl transformă într-un dur, într-un om care crede doar în
propria persoană, care nu este pus în adevărata lui valoare. Hamid poate fi erou pentru țara lui, poate ucide cu sânge rece dar se poate transforma într-un mielușel, mai ales că autoritățile îl lasă în pace. Metaforic, Hamid moare într-o prăpastie adâncă, împreună cu
Clara, femeia răpită din casa ei. Metaforic ar trebui să medităm la condiția femeii singure, cu doi copii și neajutorate. E un roman trist ce-mi amintește de „Ubi Bene? Ubi Patria?! a prietenei Valeria Bilț! Drama lui Hamid și al Clarei trebuie să ne pună pe gândit! Ce spuneți autorități române indolente?
Silvia Giurgiu este o prozatoare modernă, are gustul
poveştilor complicate, iar personajele Clara şi Hamid sunt bine conturate, ceea
ce denotă un scris îngrijit, atractiv, de mare romacier. Povestea ei este
insolită, dar care se petrece, în tăcere, în întreaga lume. Autenticitatea ei
face din romanul „Isprăvile lui Cupidon” un roman de succes, eventual un
scenariu reuşit de film, care te ţine cu sufletul la gură.
Gelu Dragoş, U.Z.P.R.
Felicitari draga mea Silvia! De abia astept sa-ti citesc romanul!
RăspundețiȘtergereFELICITARI!
RăspundețiȘtergere