Voi scrie azi, ca am puțin mai mult timp liber, despre un subiect destul de controversat: a rămâne sau a nu rămâne liceele pedagogice pe piața educationala.
Sigur, înainte de toate, voi uita ca am absolvit aceasta scoala și ca m-am titularizat apoi în ea cu cea mai mare nota pe județ. Voi uita ca sunt parte din cei care au scris istoria unei astfel de scoli, formand acolo mai multe generatii de dascăli. Voi încerca să fiu doar obiectiva!
De ce sa desfiintam?
Asta ne-a adus revoluția? Desființarea a tot ce funcționa în tara asta? Revoluția? Europenizarea? Încă nu am găsit răspunsul : dacă e ignoranța factorilor decizionali, sau dacă suntem niște pioni sacrificați pe o tabla de șah pentru siguranța , ,,regelui".
Din interacțiunea pe care am avut-o ca inspector cu mediul educational, pot sa va aduc câteva argumente care sa susțină necesitatea păstrării acestor forme de învățământ.
Stiu ca voi deranja, asa cum se întâmplă de fiecare data când spun adevărul. Dar îmi asum. Și nu trebuie sa îmi dea nimeni dreptate. Ca întotdeauna, am proprietatea cuvintelor. Am suficienta experienta, îmi cunosc valoarea profesionala ( la 51 de ani dacă nu mi-as cunoaste-o chiar as avea o problema eu cu mine) cât sa-mi permit sa fac afirmații legate de aspecte din sistemul de învățământ romanesc.
Iată deci argumentele pro:
1. Când eu am întrat în Liceul Pedagogic Regele Ferdinand concurenta era de 8 pe un loc ( cum este azi la medicina). Realizați ca intrau cei mai buni. Se formau acolo pentru a fi cei mai buni. Chiar dacă în timp este o realitate ca s-a mai scăzut nivelul și in aceste scoli( pentru ca s-au schimbat generațiile de profesori titulari și pentru ca s-a avut în vedere implementarea de alte profile , dar asta e alta poveste legata de salvari de catedre. Jenant! Sa schimbi profilul unei scoli de tradiție sa creezi catedre pentru anumiți!)
2. Când intri intr-o scoala, de departe știi care sunt invatatoarele absolvente de liceu pedagogic: ținută, limbaj, prezenta, carisma( astea le vezi din prima).
3. Calitatea actului instructiv educativ se bazează pe sute de ore de practica pedagogica în care pedagogistii predau efectiv la clasa , în timp ce la facultate se susțin maxim 10 ore în toți anii.( cunosc absolvenți de facultate cu doua lecții tinute)
4. Liceele pedagogice nu trebuie puse cap în cap cu facultățile, ci acestea din urma ar trebui sa completeze formarea inițială din liceu.
5. Acest argument e trist, dar revoltător de real. Învățământul e populat de o grămadă de absolvenți de facultate care nu știu sa scrie. Sunt profesori de învățământ primar care au terminat un liceu industrial, abia au promovat bacul și au întrat la facultatea asta, unde nu știu cum se face de întra toți, și din câți întra toți ies cadre didactice, dar foarte mulți sunt extrem de slab pregătiți. Cum înveți un copil sa scrie dacă tu scrii cu greșeli de ortografie?
Sigur, nu se poate generaliza. Sunt absolvenți de licee bune, care absolvind cursurile facultății ajung cadre didactice foarte bune. Am doua fete care au întrat în sistem de la colegii de prestigiu și PIPP și sunt foarte mandra de ele, dar din Liceul Pedagogic nimeni nu a ieșit sa nu știe sa scrie.
6. Cel mai mult ma deranjează ca nu știu de ce unii desconsidera aceasta categorie profesionala. Acum nu prea sunt în sistem invatatori doar cu Liceul Pedagogic. Iar dacă sunt, sunt cei mai buni. Majoritatea își completează studiile cu studii universitare. Dar!!!!! În sala profesoral vezi câte un profesor, sau un didactic auxiliar care îți spune apasat: Doamna invatatoare ( aproape silabisind sa fie siguri ca ai priceput diferenta de nivel).
Mi s-a întâmplat și mie, chiar daca eram mai profesoara decat cel care mi se adresa. Nu m-am simțit jignita, pentru ca asta e tragedia unora ce-si spun intelectuali: nici nu știu cât nu știu.
Mereu am fost onorata sa ma numesc dascalita( chiar dacă la un moment dat un prost cu acte de deștept îmi făcea o critica la acest termen folosit de mine în emisiuni informandu-ma ca ar fi doar pentru cântăreții din strana).
Așadar, domnilor profesori! Chapeau bas în fata dascalimii! Și nu le desființați liceul pedagogic, ca faceți o mare magarie. Dimpotrivă, puneți conditia ca nimeni care nu are liceu pedagogic urmat de facultate sa nu poata întra în sistem.
Evident, asta dacă în strategia de organizare a invatamantului aveti ca obiectiv formarea de cadre didactice bine pregătite.
Fără invatatori foarte bine pregatiti( știți voi: aceia care trebuie sa aibă o cultura generala din toate disciplinele. Știți voi: aceia care sunt cei mai creativi. Știți voi: aceia care v-au invatat sa scrieți și sa citiți pe toți, aceia care s-au jucat cu voi, v-au dat incredere în puterile voastre,cei care v-au format sa va depășiți limitele) societatea de mâine va fi una semianalfabeta, raportandu-se la nonvalori, o societate bolnava intelectual, care ar face de rușine toată pleiada valorilor culturale cu care România s-a remarcat în lume.
Din partea mea, un mare NU desființării liceelor pedagogice.
Cei care ați avut răbdare sa citiți pana la final aceasta postare, dacă sunteți de acord cu mine, va rog sa distribuiti: sa se știe ca existam, ca suntem mulți, ca vrem sa fim înlocuiți când vom părăsi sistemul, de altii la fel de bine pregatiti, ca noi.
Autor: Natalia FORNVALD
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu