Sunt unii oameni
care vor să lase un semn la trecerea lor prin lume, măcar în rândul familiei şi
prietenilor apropiaţi. Sau să reprezinte direct şi indirect o regiune cu
tradiţii bogate, aşa cum este şi cazul autorilor care apar în antologia “Opreşte-mă, la tine, Maramureş! Opreşte-mă,
în tine, anotimp!” (Antologie de poezie şi proză, editura Armonii Culturale,
2020, director al editurii şi autor în antologie, Gheorghe A. Stroia). O astfel
de antologie este, deci, un cadou de suflet. Un cadou pe care şi subsemnatul
l-a primit pe neaşteptate, ocazie cu care am descoperit că un poem scris de
mine este folosit la începutul cărţii, ca motto, dar şi pe coperta a patra (Le
mulţumesc coordonatorilor Gelu Dragoş, Vasile Bele şi Nelu Danci pentru această
onoare!).
Revenind la
carte, putem spune, din start, că arată foarte bine din punct de vedere
estetic, pe prima şi pe ultima copertă fascinându-ne un superb peisaj
maramureşean. Antologia este voluminoasă, are 566 de pagini şi cuprinde 58 de
autori. Fiecare autor încearcă să găsească o formă de comunicare (cu sinele sau
cu cei din jur) cât mai apropiată de simţăminte şi înţelesuri, abordând creaţia
literară cu timiditate, curaj sau măiestrie, folosind diverse tehnici de scriere.
Avantajul acestei antologii este că reuşeşte să uniformizeze ambiţii, întrucât
descoperim autori consacraţi, membri ai instituţiilor literare recunoscute, dar
şi tineri care pot fi încurajaţi să continue pe drumul atât de frumos şi
complicat al creaţiei literare. Îi
recomand, aşadar, pe autorii pe care i-am citit cu plăcere şi despre care am
scris mai multe cronici în ultimii ani (Dumitru Branc, Emil Mircea Neşiu,
Costel Stancu), dar şi pe membrii cenaclului Prietenii Poeziei din Oradea,
cenaclu pe care îl coordonez împreună cu domnul Dan H. Popescu (Dumitru Branc,
Emil Mircea Neşiu, Diana Ciarnău, Cosmina Teodora Coloja, Andrei Oros). Iată,
aşadar, un rod al înfrăţirii literare dintre Crişana şi Maramureş.
Prefaţa cărţii,
scrisă de prof. univ. dr. Carmen Dărăbuş, ne prezintă atât etapele realizării
antologiei de faţă, cât şi câteva consideraţii despre o parte din autorii antologaţi: Emilia Amariei, Mioara Ardieleanu, Andrei Ovidiu
Baciu, Mariana Bendou, Ionica Brandabur, Ioan Meteş
Morar-Chelinţanu, Eugen-Emil Coţa, Ligya Diaconescu, Ştefan Herţeg, Garofiţa
Jianu, Bianca Georgiana Bele, Dumitru Branc, Florentina Danu, Gelu Dragoş, Ioan
Dragoş, Daniela Vîlceanu, Nelu Danci, Mariţa Grigor, Ioan Voicu, Ioan Andreica,
Vasile Bele, Radu Botiş, Petre Grădinaru, Ştefan Popa, Vasilica Mitrea, Olimpia
Mureşan, Costel Stancu.
Concluzia prefeţei, referindu-se, în special, la
partea de proză, este relevantă pentru tot ceea ce înseamnă această
antologie: „nevoia de a trăi şi de a exprima emoţional
felul în care se raportează la mici şi mari evenimente ale vieţii”. Aşadar,
emoţia este tot ce contează, iar această antologie are darul de a pătrunde în
suflet.
Dincolo de
mozaicul liric pe care cititorii sunt invitaţi să-l mângâie cu lumina din
suflet şi din privire, nu se poate să nu remarcăm costumele populare din fotografiile unor autori sau versurile
care ne îmbie să descoperim Maramureşul în toată splendoarea sa. Un Maramureş
care îşi deschide paginile creatorilor din toate colţurile ţării, invitându-i
să lase un semn de prietenie şi emoţie. Practic, anotimpul din titlu este unul
al iubirii care nu ţine cont de distanţe, casa noastră, patria noastră, fiind,
după cum spunea şi Nichita, Limba Română.
Antologia de
faţă este, fără îndoială, un dar pe care îl primeşte cultura română, dar şi
omul de rând, omul simplu, care citeşte, în primul rând, cu inima.
Ionuţ Caragea,
16 iunie 2020
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu