Revenind strict la poeziile din cel mai recent
volum, aflăm că pentru poetul Ioan Hada, femeia
este un şir nesfârşit de bucurie, dezamăgire, farmec, este prada şi pierzania
lui, e muzică şi tăcere, e forţa motrice a vieţii, e al cincilea anotimp cum ar
spune regretatul poet Grigore Vieru, este totul.
Iată câteva exemple în acest sens, de fapt poeziile
lui sunt adevărate Imnuri închinate femeii în toate ipostazele ei, de iubită de
cele mai multe ori: „de câte ori/te strâng/în braţe/de-atâta
ardoare/bucurie/iubire/şi fericire/îmi pare/că şi bobocii/de pe rochia
ta/izbucnesc/în floare” (de-atâta);
„de-atâta iubire/şi fericire/incendiare/te strâng/în braţe/cu-ardoarea/şi
patima/cu care/îmbrăţişează/vara/vagabondul/cărarea/vântului” (patima); „seara/dorindu-te/iau/un
poem/de iubire/cu puţină/apă/sfinţită.../tensiunea/sufletului/meu/creşte
treptat/ca o coloană/infinită/înălţându-se/până-n/al noulea/ cer.../pulsul
inimii/mele/îndrăgostite/devine/ritmul/cântecului/incendiar/asemănător/formelor/tale/unduitoa-re/când/dansează-n/fericire.../din
ventriculele/cărora/ţâşnesc/cuvintele/poemului/despre tine/sub forma/miraculoaselor/flori/dintr-o
magică/lumină” (dorinţă); „după
ce/m-ai părăsit/inima mea/a devenit/vulcanul/ce poate/erupe/doar
regrete-n/sine” (devenirea); „Îndată
ce/m-ai părăsit/în mine/însumi/şi-n
durerea/disperării/însângerate/ca-ntr-un/coştiug/de regrete/mă regăsesc” (în mine);
„primăvara/trupul/tinerei/îndrăgostite/are forma/gustul/şi
mirosul/tuturor/culorilor/calde/din lumina/înflorită/într-un cântec/de
sărbătoare” (toate); „ai
plecat/lăsând/iureşul/disperării/hoardei/mongole/să răvăşească/stepa/şi inima/cu
groază/din groaza/groazei/ce zace-n/fiecare om/chiar/dacă se roagă/zilnic/să nu
ţâşnească/din el” (groază); „cu
iubirea/din iubire/poemul/despre tine/te-însoţeşte/numai/în
fericirea/fericirii” (poemul);
„după/plecarea ta/am încercat/totuşi/să mai ajung/la dragostea
ta/chiar/dacă/devenisem/lacrima/târându-se/şi-n propria-i/sângerare” (lacrima);
„poate-am/fost/lacrima/poemelor/de iubire/prea/îndrăgostite/de tine/ce
visându-te/s-au evaporat/şi-n stele” (evaporarea).
Pe lângă aceste poezii de dragoste, poetul Ioan Hada
ne surprinde cu câteva poezii închinate vieţii în general, crezului său poetic.
Fiind militar de carieră descoperim şi termeni specifici, ca în poezia somaţie: „stai!!!/stai că
trag!!!/strigă/santinela/de tremură/aerul/îngheţat/şi tremură/însuşi/militarul/speriat/de
necunoscutul/beznei/cu orbite/şi sprâncene/negre/de-ncruntare/ca de
schelet/luând brusc/forma/spaimei/de viaţa/morţii/şi-n soldat”.
Citindu-i cu plăcere cartea se desprind câteva
concluzii. Ioan Hada trăieşte prin poezie şi îi este devotat poeziei, are un
stil inconfundabil tocmai prin limpezimea mesajul transmis, prin versurile
scurte dar cu mesaj mare, prin erotismul frust şi lirismul autentic, senzual.
Unele compoziţii suferă fiindcă uzează de aceleaşi cuvinte, dar iarăşi zic, nu
poţi să intri în mintea unui poet! Poate că de aceea a utilizat în poezia groază familia de cuvinte „groază” de
vreo 3-4 ori, ca tabloul să fie bine definit.Una peste alta, Ioan Hada îşi face
lui în primul rând un cadou dar şi nouă cei care-i urmărim activitatea literară
de câteva decenii.
Am să închei cu spusele colegei Antoneta Turda
despre poeziile lui Ioan Hada: „„Enigmaticul Ioan Hada, cel care percepe
oamenii transformaţi în numere ca nişte soldaţi pe o tablă de şah, incită la
lectură graţie unei lirici în care marile întrebări existenţiale predomină.”
Gelu DRAGOŞ, UZPR
„de câte ori/te strâng/în braţe/.../ îmi pare/că şi bobocii.../de pe rochia ta/izbucnesc/în floare” (de-atâta)
RăspundețiȘtergere„de-atâta iubire/şi fericire/incendiare/te strâng/în braţe/cu-ardoa-
rea/şi patima/cu care/îmbrăţişează/vara/vagabondul/cărarea/vântului” (patima)
„de câte ori/te strâng/în braţe/... / îmi pare/că şi bobocii/de pe rochia ta/izbucnesc/în floare” (de-atâta);
RăspundețiȘtergere„de-atâta iubire/şi fericire/incendiare/te strâng/în braţe/cu-ardoa-rea/şi patima/cu care/îmbrăţişează/vara/vagabondul/cărarea/vântului” (patima)