Zis-a Domnul: Când va veni Fiul Omului întru slava Sa și toți
sfinții îngeri cu El, atunci va ședea pe tronul slavei Sale. Și se vor aduna înaintea Lui toate neamurile și-i va despărți
pe unii de alții, precum desparte
păstorul oile de capre. Și va pune oile
de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stânga. Atunci va zice Împăratul celor de-a
dreapta Lui: Veniți, binecuvântații Tatălui Meu, moșteniți Împărăția cea pregătită vouă de la întemeierea
lumii. Căci flămând am fost și Mi-ați dat să mănânc; însetat am fost și Mi-ați
dat să beau; străin am fost și M-ați primit; gol am fost și M-ați
îmbrăcat; bolnav am fost și M-ați cercetat; în temniță am fost și ați venit la Mine. Atunci, drepții Îi vor răspunde, zicând: Doamne, când
Te-am văzut flămând și Te-am hrănit?
Sau însetat și Ţi-am dat să bei? Sau
când Te-am văzut străin și Te-am
primit, sau gol și Te-am îmbrăcat? Și când Te-am văzut bolnav sau în temniță și
am venit la Tine? Iar Împăratul, răspunzând, va zice către ei: Adevărat zic
vouă: Întrucât ați făcut unuia
dintr-acești frați ai Mei prea mici, Mie Mi-ați
făcut. Atunci va zice și celor de-a
stânga: Duceți-vă de la Mine, blestemaților, în focul cel veșnic, care este pregătit diavolului și îngerilor lui. Căci flămând am fost și nu Mi-ați dat să
mănânc; însetat am fost și nu Mi-ați dat să beau; străin am fost și nu M-ați
primit; gol, și nu M-ați îmbrăcat; bolnav și în temniță, și nu M-ați
cercetat. Atunci vor răspunde și ei,
zicând: Doamne, când Te-am văzut flămând, sau însetat, sau străin, sau gol, sau
bolnav, sau în temniță și nu Ţi-am slujit? El însă le va răspunde,
zicând: Adevărat zic vouă: Întrucât nu ați
făcut unuia dintre acești prea mici,
nici Mie nu Mi-ați făcut. Și vor merge aceștia la osândă veșnică,
iar drepții la viața veșnică.
Evanghelia de la Sfânta Liturghie de astăzi începe cu aceste
cuvinte ale Domnului: „Când va veni Fiul Omului întru slava Sa, şi toţi sfinţii
îngeri cu El, atunci va şedea pe tronul slavei Sale” (Mt. 25, 31). Sfântul Ioan
Gură de Aur, tâlcuind acest text, constată că „vorbele Lui produc o mare frică și o înspăimântare, pentru că atunci când
coboară din ceruri ca să Se așeze pe
scaunul de domnie al slavei Sale, toți
sfinţii îngeri coboară împreună cu El la locul Judecăţii de Apoi, eliberând
întregul rai ceresc”.
Domnul are un motiv bun pentru a accentua acest lucru. Prima
dată când a venit pe pământ, a fost într-un mod umil. El S-a născut într-o
iesle, așezată într-o peşteră, „n-avea
unde să-Și plece capul”, cum a spus El
Însuși (Mt. 8, 20) și, în cele din urmă, a fost răstignit pe
cruce și îngropat. A doua venire a Lui
va fi complet diferită. El va veni atunci în slava Lui. Toată splendoarea, măreția și
gloria pământească va fi ca un lucru fără valoare înaintea slavei Sale divine! Și El va veni în toată slava Lui!
Ucenicii Lui au văzut doar o parte din slava Sa pe Muntele
Tabor, „pe cât li se putea” arăta (troparul Schimbării la Faţă). Veșmintele Sale erau albe ca zăpada, iar fața Lui strălucea ca soarele. Aceasta este
doar o mică parte din slava Lui. Cum va fi atunci când va veni la Judecata de
Apoi și va cere omenirii socoteală
pentru ce a făcut? Această judecată finală va fi înfricoșătoare, pentru că nimic din ceea ce am făcut
în viață nu va fi ascuns de Dumnezeul
Atotputernic, nici chiar gândurile şi intențiile
noastre cele mai tainice. Sfinții Părinți spun că numai acele lucruri care au fost
dezlegate prin pocăință și mărturisite vor dispărea. Domnul nu va
dezvălui aceste lucruri, deoarece Taina Pocăinței
acordă iertarea păcatelor. Domnul va descoperi viața fiecăruia, pentru ca toţi oamenii și toți îngerii să vadă
omul nu așa cum părea a fi în existența sa pământească, ci așa cum era în realitate. Fiecare persoană are
anumite trăiri interioare pe care le păstrează în secret, mai ales pe cele care
sunt necurate, păcătoase și rușinoase. Dacă nu au fost curățite prin pocăință, Domnul le va aduce în faţa tuturor. Oamenii care ne-au
cunoscut vor vedea cum eram de fapt și
surprinderea va fi pe măsură. Într-adevăr, noi înșine
vom fi îngroziţi, pentru că, așa cum a
spus şi Sfântul Teofan Zăvorâtul, „dreptatea lui Dumnezeu va învinge și, în lumina acestei dreptăţi, omul se va
judeca pe sine însuși pentru păcatele,
greșelile și căderile păcătoase și
pentru tot ceea ce nu a fost îndreptat”.
Bucuria celor
credincioși la vederea Judecătorului lor este nespusă
Cât de așteptată va
fi prima parte a acestei judecăți fără
părtinire, atunci când Mântuitorul Se va întoarce cu dragoste spre cei care
stau de-a dreapta Sa și le va spune:
„Veniți, binecuvântaţii Tatălui Meu, moșteniți
împărăția cea pregătită vouă de la
întemeierea lumii” (Mt. 25, 34). Chiar înainte ca omul să existe, când lumea
tocmai fusese creată, Tatăl nostru Ceresc deja se gândise la noi şi deja
pregătise o Împărăție pe care să o moștenim. Mai mult, Mântuitorul spune: „Căci
flămând am fost şi Mi-aţi dat să mănânc; însetat am fost şi Mi-aţi dat să beau;
străin am fost şi M-aţi primit; gol am fost şi M-aţi îmbrăcat; bolnav am fost
şi M-aţi cercetat; în temniţă am fost şi aţi venit la Mine” (Mt. 25, 35-36).
Chiar dacă oamenii care au făcut voia lui Dumnezeu știu acest lucru din Evanghelie, ei se vor
bucura nespus să fie în prezența Marelui
şi Atotputernicului Împărat, aflat pe tronul Său, și vor spune cu uimire: „Doamne, când Te-am văzut flămând,
însetat, bolnav, sărac sau în închisoare? Când Te-am văzut? Am încercat să
urmăm poruncile Tale, ajutându-i pe semenii noștri,
dar pe Tine nu Te-am văzut…” Și
Împăratul va răspunde: „Adevărat zic vouă, întrucât aţi făcut unuia
dintr-aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie Mi-aţi făcut” (Mt. 25, 40).
Iată ceva care este adesea trecut cu vederea. Domnul nostru
în iubirea Lui fără de margini îi numește
pe cei umili, săraci şi bolnavi „frații
Mei” şi El îi iubește atât de mult pe
aceștia încât, în dragostea Lui, orice
bine făcut lor Îl vede ca fiind făcut pentru El, întocmai precum o mamă
iubitoare care îşi vede fiul primind un dar se bucură de parcă ar primi ea însăși acel dar. Acest fapt este specific iubirii
milostive. Domnul consideră că S-a făcut pentru Sine ceea ce au făcut oamenii
drepți și
milostivi pentru frații lor mai mici.
Justificarea inutilă și
nedreaptă a păcătoșilor
Cu toate acestea, dacă prima parte a Judecății de Apoi va fi spre veșnicia fericită a celor cercetați, verdictul primit de cei păcătoși va fi îngrozitor! Dreptul Judecător le va
spune celor de-a stânga Sa: „Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel
veşnic, care este gătit diavolului şi îngerilor lui” (Mt. 25, 41). Focul cel veșnic a fost pregătit diavolului și îngerilor lui, care au semănat semințele răului în viețile noastre pământești,
nu pentru noi, pentru care a fost pregătită Împărăția cerurilor. Cu toate acestea, păcătoşii au făcut în aşa fel
încât nu mai pot avea drum de întoarcere de la osânda iadului. Cât de greu va
fi atunci pentru aceste suflete nefericite, ele vor fi pline de disperare…
Pentru ultima oară în veșnicie, vor
încerca din nou să se justifice în același
mod în care erau obișnuite în viața lor pământească, să se înflăcăreze, să se
îndreptățească şi nu să-și asume greșelile
spunând: „Doamne, când Te-am văzut pe Tine în nevoie, bolnav, în închisoare sau
gol și nu te-am îmbrăcat? Am văzut acești paraziți,
cerșetori și bețivi, care nu
meritau să fie ajutați. Dacă ai fi fost
Tu, Te-am fi ajutat…” Acesta este răspunsul neechivoc pe care îl vor primi:
„Adevărat zic vouă: Întrucât nu aţi făcut unuia dintre aceşti prea mici, nici
Mie nu Mi-aţi făcut” (Mt. 25, 45). Domnul încheie această discuție despre dreapta judecată spunând: „Şi vor
merge aceştia la osândă veşnică, iar drepţii la viaţă veşnică” (Mt. 25, 45-46).
Acum e vremea
faptelor!
Hristos Domnul ne spune aşadar că veşnicia noastră depinde
pe deplin de faptele iubirii milostive făcute aici, pe pământ. Prin includerea
acestui apel la milă în discursul general despre a doua venire, Evanghelia
stabilește proporționalitatea și
consecvența fiecărei părți a vieţii creștine,
care contribuie în cele din urmă la mântuirea noastră. Așadar, dacă vom avea întotdeauna în minte A Doua Venire și Înfricoşătoarea Judecată, dar în acelaşi
timp vom fi atât de preocupaţi de așteptarea
sfârșitului încât vom pierde din vedere
milostenia, cel mai probabil nu vom dobândi acea iubire fără de care nimeni nu
Îl poate vedea pe Dumnezeu. Cu toate acestea, dacă ne dăruim cu entuziasm
iubirii milostive, uitând de natura trecătoare și
zadarnică a tot ceea ce se află pe pământ și
de aducerea-aminte a morții, atunci faptele
noastre bune vor avea un caracter mai degrabă emoțional
decât spiritual și nu ne vor aduce mai
aproape de Dumnezeu.
În Ecclesiastul citim că pentru orice lucru există o vreme,
pentru a trăi şi pentru a muri, pentru a râde şi pentru a plânge, pentru a
vorbi şi pentru a tăcea, pentru a face fapte şi pentru a aştepta roadele lor…
(Eccles. 3, 1-8).
Există aşadar şi o vreme a tăcerii, un timp al solitudinii și al înfăţişării la judecata lui Dumnezeu,
care însă nu este mai puțin esențial pentru creștinism
decât înfăptuirea activă și continuă a
faptelor bune. Această tăcere nu numai că ne întoarce din viața superficială din jurul nostru către cele
din interiorul nostru, ci ne şi reamintește
natura finită a tot ceea ce se află pe pământ, purificând astfel iubirea
noastră de tot ceea ce este efemer.
Prin urmare, de la pocăință
la fapte de dragoste și milă, de la
fapte bune la aducerea aminte a morţii și
de la aducerea-aminte a morţii înapoi la rugăciune, aşa trebuie să arate
călătoria noastră spre zilele vesele și
luminoase ale Învierii lui Hristos. Lectura Evangheliei din timpul acestor
săptămâni pregătitoare ne arată direcția
pe care trebuie să o urmăm în călătoria noastră din Postul Mare: ele sunt ca
indicatoarele rutiere care ne arată calea spre Ierusalimul Ceresc, spre Paștile cele veșnice
ale Domnului.
Momentul în care timp
nu va mai fi pentru pocăință
După cum au spus și
Sfinții Părinți, Judecata va fi înfricoşătoare nu numai pentru că toți oamenii își
vor vedea adevăratul caracter, ci şi pentru că Judecătorul este intransigent!
În timpul vieții sale pământești, Domnul nostru Iisus Hristos nu a
îndepărtat niciodată pe cineva. El Însuși
a spus: „Cel care vine la Mine nu va fi scos afară” (In. 6, 37), iar după Înălțarea Sa, de-a lungul întregii istorii a omenirii,
„Iisus Hristos, ieri şi azi şi în veci, este același” (Evr. 13, 8). Domnul este drept în Cuvântul Său, iar în
iubirea și în îndurarea Lui nesfârșită nu a existat și nici nu va exista niciodată o ocazie când să nu primească sau
să nu acorde iertare unei persoane care vine la El cu pocăință. Este imposibil!
Totuși,
la Judecată, nu va mai fi nici o șansă de pocăință, iar Judecătorul va fi imparțial,
așa
cum au spus Sfinții Părinți.
De s-ar gândi oamenii mai des la încheierea vieții lor pământești și, de altfel, la
sfârșitul omenirii și la cum totul va avea un final… Oamenii din
zilele noastre nu se gândesc deloc la aceasta, sau dacă le vine în minte, ei
încearcă să înlăture imaginea care-i îngrozește.
Alții se consolează singuri spunând că,
din moment ce Dumnezeu este milostiv, El trebuie să-i ierte pe toți. La acest tip de gândire putem răspunde:
„dar uitați-vă în Evanghelie la ceea ce
a spus Dumnezeu Însuși. Spune El că îi
va ierta pe toți, fără excepție? Cu siguranţă nu! El spune că doar cei
drepţi vor moșteni viața veșnică,
iar cei păcătoși vor merge la chinurile
veșnice”. Domnul dezvăluie perspectiva
înfricoşătoarei Judecăți înaintea
timpului pentru a ne oferi ocazia de a evita să ne aflăm în ceata celor care așteaptă osândirea după viața pământească și,
în schimb, să fim de partea celor mântuiți.
Scriptura avertizează: „În tot ce faci, adu-ţi aminte de sfârşitul tău şi nu
vei păcătui niciodată” (Eccles. 7, 38). Aceasta, desigur, nu înseamnă că vreo
persoană poate fi impecabilă. Nu! Dar, spune el, dacă un om acționează gândindu-se la sfârșitul vieții
și la judecarea lui, nu va trata
păcatul cu indiferenţă, așa cum facem
de obicei. Să ne aducem pururea aminte de sfârșitul
nostru, să ne amintim mereu de înfricoşătoarea Judecată a lui Hristos, care va
fi definitivă și va determina existența noastră pentru veșnicie, și să ne rugăm
întotdeauna cum o facem la Sfânta Liturghie: „Sfârşit creştinesc vieţii
noastre, fără durere, neînfruntat, în pace, şi răspuns bun la Înfricoşătoarea
Judecată a lui Hristos să cerem”. Amin!
Pr. Lect. Dr. Traian
Nojea, 03 Martie 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu