„A fi bun român nu este un merit, spunea Eminescu, nu e o calitate sau un monopol special, ci o datorie”. Nu trebuie să te bați cu pumnul în piept toată ziua, să arăți lumii ce mare patriot ești tu, așa cum Iisus ne învață să spunem „Tatăl nostru” în chilia noastră, nu pe stadioane sau să ne vadă toată strada cum ne închinăm, ce mari creștini suntem noi. Românismul este o stare naturală, un datum, ceva firesc, așa cum cade ploaia din cer. E o formă de normalitate, de viețuire. Dacă nu ne purtăm ca niște oameni normali în acest caz, facem un mare rău românismului, îl denaturăm.
Toată viața mea am sancționat excesele de românism.
Excesele de românism duc la extremism, la ceea ce înseamnă naționalism în sens
peiorativ, care nu mai slujește națiunea, dimpotrivă, îi exagerează calitățile,
le lăț-lungește, devine mitomanie, caricatură.
Și patriotismul adevărat este acela care se
manifestă în lume, printre străini. L-am simțit puternic la New York. Acolo
există o tradiție numită PARADE DAY. O zi a unei țări, care își organizează o
paradă pe Fifth Avenue și se desfășoară în zona Central Park, cam între
Catedrala St. Patrick și Metropolitan Museum of Art. Toată această distanță de
câțiva kilometri e înțesată de lume, care privește la parada care curge pe
bulevard. Fiecare țară are câte o astfel de zi festivă (în afară de România,
bineînțeles). Cea mai faimoasă este parada Irlandei. Atunci toată lumea poartă
câte un obiect de îmbrăcăminte verde, fiindcă parada este de ziua Sfântului
Patrick, care are ca simbol trifoiul. Și toți oamenii, de diferite
naționalități, spun cu mândrie: „I’m irish”. Fiecare este în acea zi irlandez.
Am văzut o dată și parada portoricanilor, cu un car
alegoric, pe care trona Jennifer Lopez, fiindcă ea este de origine portoricană.
În această Parade Day fiecare țară defilează cu ce are mai bun, cu vedetele ei
americanizate. Da, e ceva splendid. Această formă de patriotism te înfioară,
își dă un sentiment de măreție curată. Atunci ai vrea să le spui și tu
celorlalți că ești român, iar ei să spună în acea zi a României „Și eu sunt
român”!
Dar la ce folosește să cânți, de pildă, „Noi suntem
români/ Noi suntem pe veci aici stăpâni”, la o sală de români. E un pleonasm.
Un exces de românism. Am participat la zeci de evenimente care se încheiau
bombastic cu acestă cântare „Noi suntem români”.
Într-o sală cu două sute de scriitori și ziariști
români, de pildă, ce sens are să cânți „Noi suntem români”? Păi sigur că
suntem. Ce, am uitat? Trebuie să ne amintească organizatorii sau Gheorghe Turda
că suntem români? Înțeleg să se cânte așa în „ținutul secuiesc” sau pentru
străinii de neam, precum marioneta Chiolhanis. Sau poate că noi suntem țigani?
Și ce fel de „stăpâni” mai suntem, când România este ocupată și vândută, când
avioanele NATO sunt aici ca la ele acasă? Ce mai este românesc? Putem spune și
acum ce spunea Eminescu la vremea lui; „De la Nistru pân’ la Tisa / Tot românul
plânsu-mi-s-a/ Că nu mai poate străbate / De atâta străinătate”. Am discutat
mult despre această idee a falsului patriotism cu Gheorghe Zamfir, idee care se
află amplu dezbătută în cartea pe care i-am dedicat-o. Zamfir e nemilos și are
ca mijloc de comunicare naiul, răspunde cu arta sunetului primordial la tot ce
înseamnă alterarea folclorului, a românismului. Și Grigore Leșe și alți rapsozi
valoroși fac la fel.
Excesele românismului duc până la urmă la crimă, cum
s-a întâmplat pe vremea legionarilor. Patriotarzii nu mai sunt azi ca în
Caragiale, care ne învăța să ne împăcăm cu situația, sunt niște bestii, niște
idioții. Ce vrea să demonstreze un domn român, care trăiește de 40 de ani în
California și e nelipsit la Festivalul „George Enescu”, unde apare invariabil
într-o cămașă țărănească lungă, înflorată cu fire roșii, care conturează
„trandafiri de la Moldova”? Cică vrea să arate că e român, să își exprime
astfel, în ochii tuturor, mândria de a fi român! De ce nu o face la Seatlle, unde s-a stabilit, unde
trăiește, și o face la Ateneul Român?! Dar românii care sunt îmbrăcați în
costume de concert, nu sunt oare români? Această costumație total nepotrivită
nu este românism, ci o sfidare la adresa românismului!
Sau există la New York cenaclul „Mihai Eminescu”,
care îi închină poetului niște evenimente lamentabile, an de an. Cei care se
aud vorbind sunt aceiași, vorbesc între ei prin rotație, se gratulează
reciproc, nu se adresează americanilor, ci tot românilor din exil, totul e
redundant și nici măcar școlăresc, ci mostre de incultură, numai excese
gongorice. Astfel de momente îi fac un deserviciu lui Eminescu, fiindcă îl
prezintă prost, anost, total neinspirat. Ca și mascarada pe care o face un
anume Napoleon, care se dă drept fondatorul dacismului, când Nicolae Iorga l-a
numit în această calitate pe Eminescu. Cui folosește ca o mână de români să se
gratuleze reciproc și să creadă că limba română se află la baza limbilor
pământului!? Dacismul este un alt exces de românism, care i-a făcut pe străini
să întoarcă spatele României, cum se întâmplă curent la ICR New York,
identificat cu „zvastica pe ponei”. Citiți faptele lor bombastice în cartea
Artiști români la New York.
Sau, invariabul, la ospețele care se dau cu diferite
prilejuri, la anumite aniversări, apare câte un general, care îmbracă peste
haina cu decorații o cămașă țărănească, înflorată, și defilează cu tricolorul în
mâini, face cu el piruete!? Iar în jurul lui, o trupă de flăcăi joacă
„Călușarii”. De ce nu se duce în Transnistria, să le arate rușilor cum arată
drapelul românesc!?
Sunt invariabilele excese de românism, să transformi
orice eveniment într-o caricatură a Cântării României, a Cenaclului „Flacăra”
sau a batjocoririi lor, ca în Las Fierbinți. Totul e alterat. Folclorul
autentic e rar, fiindcă și rapsozi geniali, care să-l conserve, sunt puțini, de
aceea apar masiv imitatorii, cei care îi imită pe rapsozi și care falsează.
Dar cel mai folosit în această ipostază caricaturală
a patriotismului este Eminescu. Mai ales Doina lui este urâtă, parodiată, așa
cum a făcut nu o dată trupele de comici amatori ai PROtv. Seamănă cu Shylock al
lui Shakespeare, ce au făcut hitleriștii din el. Acest post este o mostră de
bătaie de joc a românismului. Și-a bătut sistematic joc de Miorița, de daci, de
Vlad Țepeș și Ștefan cel Mare, de Mihai Viteazul și drapelul României, de toate
simbolurile sacre ale românilor. Deci s-a căzut în extrema cealaltă. Excesul de
românism duce fie la fanatism, fie la bășcălie, la bătaie de joc, la
caricatură. Demitizarea unui erou sau unui fapt istoric seamănă cu ceea ce ruși
numesc azi de-nazificare.
Nu a făcut așa ceva Patahârbici cu Eminescu? A declarat
că „Eminescu este cadavrul nostru din debara de care trebuie să ne debarasăm”.
Și cât a fost președintele ICR, asta a făcut, l-a aruncat pe poet în debara. Și
ce a pus în loc? Cărțile sale, traduse în 17 limbi, precum Politice, în care
scrie negru pe alb că „poporul român are structura fecalei”. Marele intelectual din triada Patapleșanu se
poate lua de mână cu Gigi Fecali, care a fecalizat România.
Sau există un individ, se dă mare eminescolog, care
a „demonstrat” într-o carte că Eminescu a fost asasinat. Și țuțării s-au luat
după el. Ani de zile am studiat cele 55 de volume, câte au rezultat din
manuscrisele lăzii lui Eminescu donată de Maiorescu Academiei. Și eram în
permanent dialog cu Vatamaniuc. Care și el susținea că nicăieri Eminescu nu amintește
că ar fi urmărit de forțe oculte, care ar vrea să-l asasineze. Dar această idee
dă bine pentru patrihoți, pentru naționaliști. Ei se mândresc cu faptul că
poetul național a fost vânat de oculta mondială!
Ce să mai spunem de poetul actor fără operă care
luptă ca un schizoid, împotriva evidențelor, să-l deshumeze pe Brâncuși, care e
cetățean francez, să-i aducă osemintele la Hobița, să le îngroape lângă
mormintele părinților artistului, morminte care nu se cunosc. Sau casa de la
Hobița nu este casa în care s-a născut Brâcuși, dar minciuna trebuie să existe,
să-i atragă pe turiști, care nu știu adevărul. Nu știu nici că porțile de la
intrarea în curte, cele autentice, au fost furate de Adrian Păunescu și duse la
Breaza, instalate la casa fratelui său! Ce act de patriotism!
Sau mai există obiceiul să li se dea invitaților
diplome. Cum făcea Holender, care le dădea invitaților de la Festivalul
„Enescu”, invariabil, diplome și decorații. Nici nu se termina bine concertul,
că apărea pe scenă și le înfigea muzicienilor în piept câte o decorație și le
pune în mână o diplomă. Ucidea complet starea muzicală. Era ca în anecdota care
spune că după ce Dumnezeu le-a dat daruri cu nemiluita popoarelor lumii, Sf.
Petru l-a atenționat, Doamne, dar i-au uitat pe români și nu mai avem nici un
dar, lor ce-o să le dăm? Și Dumnezeu, după o clipă de chibzuință, i-a spus;
„Dă-le diplome!”
Iată excesele românismului. S-a bătut Enescu
vreodată cu pumnii în piept că e Român? Enescu este model de modestie, un reper
al lumii, a fost iubit pentru modestia sa de toți cei care l-au cunoscut. Dar
modestia nu face casă bună cu mitomanii, cu cei care se laudă că sunt români.
Recent, am avut ocazia să-l cunosc pe compozitorul
basarabean Eugen Doga (85 de ani), grație scriitorului George Păun, care a
organizat un mare eveniment, Ziua revistei pe care o conduce „Curtea de la
Argeș”, eveniment prin care ne-a dovedit că el este un fel de președinte al
scriitorilor argeșeni, o zonă regală a poeziei, unde adie spiritul poetei
Carmen Sylva. Și Eugen Doga a fost prezentat de o persoană total nepotrivită ca
un simbol al românismului. Ți-era rușine că ești român. Cred că nici Beethoven
nu a fost prezentat vreodată în acest mod bombastic de nemți. Poate rușii s-o
fi făcut în cazul lui Doga, fiindcă ei îl consideră de-al lor (oricum,
filmografia lui e preponderent sovietică). Un panegiric de laude în exces, care
a culminat cu elogiul filmului Luceafărul (1987) al lui Emil Loteanu, care a
realizat o mostră de bătaie de joc la adresa lui Eminescu, filmul pornind de la
baletul Luceafărul, muzica Eugen Doga, libretul Emil Loteanu.
La terminarea evenimentului, la ieșirea din sală,
l-am aborda pe Eugen Doga și l-am întrebat cum de a putut să accepte alăturarea
de această mostră de anti-românism, el fiind acreditat ca autor al muzicii
filmului. E un film în care Eminescu apare în rubașcă, la fel Caragiale,
Alecsandri sau Veronica Micle, atmosfera e total rusească, ba nu este pomenit
nici un oraș din România unde Eminescu a trăit, nici nu aflăm unde s-a născut,
nimic, fiindcă filmul este o comandă Mosfilm și trebuia să facă din Eminescu un
mare poet cu origini rusești. Era o campanie de rusificare, în care rușii
căutau să demonstreze că toți oamenii mari ai lumii sunt de origine rusă!
Și Eugen Doga mi-a spus revoltat că acest film a
marcat un mare scandal în epocă și ruptura lui de Emil Loteanu, că n-a mai vrut
să colaboreze cu el, însă vinovat de excesele netrebnice este un anume Victor
Crăciun, care a exagerat cu latura basarabeană a românismului. Nu pot fi
calculate aceste excese, acum, când se vorbește agresiv de unirea Basarabiei cu
țara mamă.
Mi-e tare, tare dor de normalitate și să pot spune
firesc ca Eminescu: „Nu cunosc mândrie mai mare decât să fii român”.
Grid
Modorcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu